A Symantec és a Kaspersky Labs biztonsági cégek egyaránt a spamek számának jelentős csökkenéséről számoltak be: előbbi szerint az elmúlt három hónapban 47 százalékkal csökkent, az utóbbi társaság szerint július és szeptember között 81,1 százalékkal esett vissza a kéretlen reklámlevelek száma az interneten.
Lekapcsolták a legnagyobb forrásokat
Ez a BBC beszámolója szerint ez annak köszönhető, hogy a közelmúltban több sikeres akciót is végrehajtottak különböző országok hatóságai és biztonsági cégek a levélszemetet terjesztőkkel szemben. Többek közt sikerült elérni, hogy a vírusok segítségével távirányíthatóvá tett PC-kből álló Pushdo nevű, már három éve működő virtuális hálózatot kivonják a forgalomból úgy, hogy a vezérléséhez használt szervereket lekapcsolták az internetről. Ez a botnet a globális spamek tíz százalékáért volt felelős.
Októberben a holland rendőrség egy másik, Bredolab nevű botnethez kapcsolódó, összesen 143 darab szervert kapcsolt le, és letartóztatott egy örmény férfit, aki valószínűleg a hálózat irányítását végezte. Ez a hálózat a világ minden tájáról mintegy 30 millió fertőzött PC-t tartalmazott, és naponta 3,6 milliárd darab kéretlen reklámlevél kiküldésére volt képes. Nemrég egy másik aktív botnet, a Zeus nevű hálózat működtetői is sikeresen lépett fel a rendőrség, amely a vezérléshez használt gépek lekapcsolása mellett mintegy száz embert is letartóztatott.
Jelentősen hozzájárult a spamek csökkenéséhez az is, hogy szeptemberben a kanadai hatóságok leállíttatták a Spamit nevű online szponzorációs programot, amely gyakorlatilag a kéretlen üzenetek küldését próbálta legitim üzleti tevékenységnek álcázni.
Még mindig nagyon sok a spam
Ugyanakkor még a fent említett sikerek ellenére is a kéretlen reklámok teszik ki a világ e-mailforgalmának döntő többségét: a Symantec becslései szerint a levelek 86,8 százaléka spam, és ez az érték még kedvezőnek is számít. A Kaspersky cég szakértője a BBC-nek úgy nyilatkozott, a spamek mostanra már nem csupán idegesítő, időrabló jellegük miatt jelentenek veszélyt, a kéretlen reklámok jelentős részéhez ugyanis ma már valamilyen vírusos fájlt csatolnak, vagy egy olyan honlapra irányítják a felhasználót, amely megfertőzi számítógépét.