A hibás PC-s kliensek miatt állt le a Skype

Vágólapra másolva!
A Skype üzemeltetői szerint az internetes telefon windowsos szoftverének egyik hibája okozta a rendszer összeomlását december 22-én.
Vágólapra másolva!

A Skype felhasználóinak többsége több mint egy napon át nem tudott telefonálni a december 22-i rendszerleállást követően, ami a lehető legrosszabbkor, az ünnepek előtt következett be. A világ legnépszerűbb VoIP-cégének kommunikációjáért felelős vezetője, Lars Rabbe tegnap a Skype blogján adott magyarázatot a leállásra.

Dominó-effektus indult be a hálózaton

Rabbe szerint a leállást az okozta, hogy december 22-én a rendszer sok kisegítő szervere túlterhelődött, emiatt lassabban adtak választ a bejelentkező PC-s klienseknek, mint kellett volna. A windowsos Skype egy bizonyos hibás, addigra azonban már elérhető javítással is rendelkező verziója (az 5.0.0.152-es) ezeket a késve érkező kiszolgálói válaszokat nem tudta feldolgozni, ezért minden ilyen kliens összeomlott.

Mivel a Skype a fájlcserélőkkel megegyező módon működik, minden egyes PC-s kliens részt vesz az adatforgalom továbbításában is, és akár arra is befogható, hogy sok felet kiszolgáló központi csomópont (úgynevezett supernode) legyen belőle. A Mivel azonban a felhasználók körülbelül fele a hibás kliensverziót használta, az összeomlás a teljes VoIP-hálózaton végigsöpört, magával rántva a supernode-ok 25-30 százalékát, ami a megmaradó kiszolgálók túlterhelés miatti leállásához vezetett.

A Skype-nál hiába próbálták meg leállítani a túlterhelődött szervereket, hogy megakadályozzák a hibás kliensek késő szerverválasz miatti összeomlását, már nem tudtak mit tenni. Rabbe szerint a túlterhelés, a frissítés nélkül használt hibás Windows-kliensek és a supernode-ok összeomlása oda vezetett, hogy 24 órán át elérhetetlen volt a Skype a felhasználók jelentős része számára.

Automatikus frissítéssel kivédhető lett volna

Hogy a szolgáltatást újra életre keltsék, a Skype mérnökei tömegével indítottak el jól működő PC-s klienseket, hogy a rendelkezésre álló supernode-ok számát megnöveljék, de még így is csak lassan és részletesen állt helyre a szolgáltatás az első nap.

A Skype Rabbe közleménye szerint azzal szeretnék elejét venni a jövőbeli leállásoknak, hogy hatékonyabb módszert dolgoznak ki a frissítések terjesztésére, átvizsgálják a rendszert, hogy megállapítsák, hogyan tudják gyorsabban elhárítani a hasonló problémákat, és alaposabb tesztelésnek vetik alá a kliensverziókat. A Skype-ban ugyan van automatikus frissítési funkció, de a VoIP-telefonszoftver fórumain sokan panaszkodnak róla, hogy ez nem működik tökéletesen, és vannak, akik a frisítésekről szóló értesítéseket sem kapják meg időben.

A december 22-i leállás a Skype több százmillió regisztrált felhasználójából körülbelül 25 milliót érintett, a hiba idején ugyanis ennyien voltak bejelentkezve. Egy nappal a leállás után, december 23-án még mindig csak a felhasználók körülbelül fele tudott Skype-olni a hiba miatt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!