Az idei CES egyik legnagyobb szenzációjának azoknak a háromdimenziós tévéknek protípusai számítanak, amelyek szemüveg viselése nélkül is képesek térhatású képet közvetíteni nézőjük felé. Több cég, többek közt a magyar iPont, de a Toshiba és a Sony is kiállított ilyen televíziót Las Vegasban. A Toshiba készülékei 142 centiméteres és egy 165 centiméteres képátlójú példányban tekinthetőek meg, mindkét típus a full-HD (1080p) felbontásnál mintegy négyszer nagyobb, 4096x2160 pixeles felbontást kínálja, azaz rendkívül részletgazdag képmegjelenítésre képesek.
Figyeli nézőjét az új 3D-tévé
A ledes háttérvilágítást használó LCD-tévéket egy kamerával is felszerelték, amely a nézők figyelésére szolgál. Ezeken a tévéken ugyanis olyan speciális szűrőt alkalmaznak, amely a nézők jobb és bal szeme felé más-más képet közvetít - ehhez azonban tudnia kell, hogy az előtte ülő ember hol tartózkodik vagy milyen irányba fordítja a fejét. Bár ez lehetővé teszi, hogy ne kelljen egyetlen pózba merevedve bámulni a képernyőt, ha a néző túlságosan messze vagy oldalra áll, megszűnik a 3D-s látvány, a tévé automatikusan hagyományos üzemmódba vált át.
Sajnos ez a megoldás sem tökéletes, a jelenlegi prototípusok esetében ugyanis jelenleg csak legfeljebb egyetlen nézőt képes kiszolgálni, többen nem tudják élvezni a térhatású műsort. Emellett említésre méltó az is, hogy a hamarosan megjelenő Nintendo 3DS térhatású zsebkonzolhoz hasonlóan, a Toshiba térhatású tévéinek használatát sem ajánlják hatévesnél fiatalabb gyerekek számára, mivel a fejlődő szervezetben látáskárosodást okozhatnak az ebben alkalmazott megoldások. Azt egyelőre nem tudni, mikor jelennek meg a kereskedelmi forgalomban is az óriásképernyős 3D-tévék, jelenleg a Toshiba csak 12 és 20 hüvelykes változatban árusít ilyeneket, kizárólag Japánban.
A magyar iPont 3D-s tévéje
A magyarok 3D-tévéjét is kiállítják
Az idei CES-en is kiállít a magyar iPont cég, amelynek ugyancsak szemüveg nélküli térhatást biztosító megjelenítőjét korábban már bemutattuk. A magyar társaság ugyancsak egy 165 centiméteres képátlójú televízióval van jelen Las Vegasban, emellett azt az eszközét is bemutatja, amely lehetővé teszi az eredetileg "szemüveges" megtekintésre szánt, térhatású videotartalmak valós idejű átalakítását a szemüveg nélküli 3D-tévéken való megtekintésre. Az iPont közlése szerint jelenleg egy amerikai leányvállalat alapításáról folytatnak tárgyalásokat külföldi partnereikkel. Az amerikai kiállításon a Sony is bemutatta saját, szemüveg nélküli 3D-tévéjét, de ez is csupán prototípus, így a kereskedelmi forgalomban való megjelenésének idejéről még nem tudni semmit.
A szemüveges 3D-tévé is lehet jobb
A dél-koreai LG hasonló méretekkel rendelkező 3D-tévét mutatott be, amelyen a térhatású látványt ugyan csak szemüveget viselve lehet élvezni, de azokból legalább nagyon olcsó és könnyű típusokat. A cég legújabb televíziója ugyanis az IMAX-mozikból ismert, eltérő polaritású lencséket tartalmazó szemüvegeket használ, amelyekbe nem szükséges semmilyen elektronikus berendezést beépíteni, ezáltal olcsók és ugyanolyan könnyűek, mint egy egyszerű napszemüveg.
A jelenleg kapható 3D-tévék többsége esetében a térhatás illúzióját úgy állítják elő, hogy a másodperc törtrészéig az egyik vagy a másik szemnek továbbítanak eltérő nézetben rögzített képkockákat. Ezek nagyon gyorsan váltják egymást, a néző aktív szemüvege pedig, a televízióval szinkronban, hol a bal, hol a jobb szem elől takarja ki a látómezőt, szintén rendkívül rövid időre.
A Sharp óriási 3D-tévéje
Az új LG-tévé esetében a szemüveg lencséi mindig a megfelelő képet közvetítik a jobb és a bal szemnek, ami teljesen passzív megoldás, így használatakor nem lehet az aktív szemüvegekre jellemző, enyhe vibrálást érzékelni, emellett a képminőség is jobb, nem lesznek sötétebbek a képsorok.
Bár a tavalyi eladási számok szerint nem mutatkozott nagy kereslet a szemüveges 3D-tévék iránt, a gyártók még nem adták fel, a Sharp például egy óriási, hetven hüvelykes (178 cm) modellel rukkolt elő, az LG pedig bejelentette, hogy az idén húsz százalékkal fogja csökkenteni a prémium kategóriába tartozó, térhatású tévéinek árát, hogy vonzóbbá tegye azt a vásárlók számára. A szemüveg nélküli megoldások egyelőre kizárólag prototípusként érhetőek el, a nappalikban valószínűleg az idén még nem fogunk találkozni velük.
Már a távirányítón is lehet tévét nézni
A Samsung új, ledes háttérvilágítású, felsőkategóriás tévéihez már olyan távirányítót mellékel, ami leginkább egy iPhone-ra hasonlít. Az érintőképernyős vezérlő nem csupán a csatornák váltására szolgál, mivel a televízió hálózati kapcsolattal is rendelkezik, akár böngészni vagy Skype-olni is lehet rajta. Talán ennél is hasznosabb, hogy ha meccs közben kimegy sörért a tévé tulajdonosa, akár az adást is tovább nézheti a kezében tartott miniképernyőn, a hűtő előtt állva.
Nem iPhone, a Samsung tévétáviránytója
Hasonló fejlesztéssel rukkolt elő a Panasonic is, de a japán gyártó nagyobb méretekben, mégpedig táblagépben gondolkodik, amely négytől tízhüvelykes méretben lesz majd elérhető a cég internetképes tévéihez. A távvezérlőt helyettesítő Viera Tablet az okostelefonokról ismert, Google Android szoftvert használja, így akár applikációkat is lehet telepíteni rá. Ugyancsak lehet böngészésre, levelezésre, facebookozásra vagy online telefonálásra használni, olvasható rajta a tévéműsor, de például azt is lehetővé teszi, hogy egy sportközvetítést másik kameraállásból is követhessen használója - ha a műsorszóró biztosít ilyen lehetőséget. Míg a Sony tavaly bejelentette, hogy a Google-lel szövetkezve bővíti majd tévéinek internetes képességeit, a Panasonic saját hátteret épít ki, melynek részét képezi többek közt egy online téka is, pontos indulásának részletei azonban még nem ismertek.
Wii-hez hasonló távvezérlőt kapnak az LG tévéi
Az LG is saját internetes szolgáltatást indít televízióihoz, melynek menüjében úgy lehet majd böngészni, mint a Nintendo Wii-játékgép mozgásérzékelős irányítójával: a távirányítóval mindig a képernyő megfelelő pontjára kell rámutatnia a nézőnek. A gyártó új, drágább tévéiben a webböngészét és online videók megtekintését biztosító, Smart TV-funkció alapból elérhető lesz. A meglévő tévékhez az LG egy külső set top boxot fog árusítani, amely teljesen azonos használatot biztosít majd a beépített szolgáltatással. Bár a támogatott szolgáltatások között több online téka is szerepel, az internetes kínálat országonként jelentősen eltérő lesz, hiszen Magyarországról például nem lehet használni az amerikai Hulu online videós szájtot.
Bár az idei CES-en új plazmatévéket is bemutattak, jelentős újításokat ezek nem hoztak, legfeljebb műszaki paramétereik javultak a tavalyi modellekhez képest. A legtöbb gyártó emellett a korábbiaknál vékonyabb kávával szereli fel ezeket a tévéket, így a látható képméretet néhány centiméterrel növelni tudják a készülékház azonos mérete mellett. Ezen kívül a plazmatelevíziók vastagsága is folyamatosan csökken, de olyan szupervékony kivitelűek, mint a ledes LCD-modellek, valószínűleg sohasem lesznek. Erősségük továbbra is a sötét jelenetek színhű megjelenítése, mivel a képpontok nem igényelnek háttérvilágítást, a fekete képrészletek sokkal szebbek ezeken a típusokon, mint az LCD-ken.