A Facebook egynyolcada is orosz kézben lehet, ha hiszünk a becsléseknek. A DST Global legutóbbi befektetésével 7 és 10 százalék közötti részesedést szerzett, testvérvállalata pedig még 2009 során vásárolt 2,4% százaléknyi részesedést a közösségi oldalban.
Bár a DST legutóbbi 50 millió dolláros befektetése eltörpül a Goldman Sachs 450 millió dolláros ajánlata mellett, az oroszoknak nincs miért szégyenkezniük. A DST és testvércége a Mail.ru, egyes becslések szerint 10-12 százalékos tulajdonnal rendelkezik a legnépszerűbb közösségi oldalban.
Mindegy, csak közösségi legyen
Az Alisher Usmanov által vezetett befektetési cég nem csak a Facebookot tartja jó célpontnak. A DST és Mail.ru hetvenszázalékos részesedéssel rendelkezik a Facebook egyelőre veretlen lengyel kihívójában, a Nasza Klasában, a szintén közösségi oldalakat üzemeltető balti Forticomon keresztül. A külföldi befektetések mellett a cégcsoporté az orosz Odnoklassniki közösségi oldal, valamint jelentős tulajdonrésszel rendelkeznek konkurensében, a Vkontakte-ban.
A Facebook mellett a DST ötszázalékos tulajdonosa a Farmville-t és Frontierville-t üzemeltető Zyngának, és hasonló részesedése van a közösségi vásárlás felfutóban levő sztárjában, a Grouponban is. A New York Times szerint a cég most a Twitter iránt érdeklődik. A cégcsoportnak üzenő-szolgáltatása is van, a szebb napokat is látott ICQ-t tavaly vásároltál meg az AOL-tól 187,5 millió dollárért.
Ki áll a DST mögött?
A cég többségi tulajdona (32 százalék) Alisher Usmanov orosz multimilliárdos kezében van, akinek befektetései között a Livejournal blogszolgáltatástól, a londoni Arsenal focicsapatig sokféle vállalat található. Az oligarcha vagyonát 7.2 milliárd dollárra becsülik, egyaránt megtalálható Oroszország és a világ leggazdagabb embereinek listáján.
A vállalat befektetői között megtalálható, 28,7 százalékos részesedéssel a dél-afikai Naspers médiavállalat, amely hazánkban a Vatera és a Teszvesz tulajdonosaként van jelen. A dél-afrikai cég a DST mellett is rendelkezik befektetésekkel a közösségi weben: övék a Facebook QQ nevű, kínai kihívójának több mint 46 százaléka. A kínai oldalnak jelenleg 657 millió felhasználója van, így versenyben van a világ legnagyobb közösségi oldalának címéért. Emellett a cég befektetőként jelen van a Multiply-ban, valamint egy indiai közösségi oldalban.