Rupert Murdoch ausztrál származású médiamágnás cége, a News Corporation hosszú előkészítés után február 2-án, New York-i idő szerint délben indította el The Daily (A napilap) névre keresztelt ipades újságját. A lap újdonsága, hogy ez az első előfizetéses virtuális napilap, amelyet kimondottan az érintőképernyős készülékre terveztek, a kiadó célja pedig az, hogy új utat mutasson a médiaiparnak arra vonatkozóan, hogyan lehet bevételeket termelni az internetes újságokból.
A világ harmadik legnagyobb médiakonglomerátumának számító News Corp. ugyanis a legnépszerűbb kiadványait - a Wall Street Journalt és a London Timest - pénzért kínálja az interneten is, miután az olvasók számára a webes kiadványokat ingyenessé tevő hirdetéseket Murdoch nem tartja elég hatékonynak. A médiamogul részben éppen ezért vélekedik úgy, hogy a webes újságokat ismét kézzel foghatóvá tévő táblagépek új fejezetet nyitnak a sajtó történetében.
Félig online, félig napilap, felesleges költségek nélkül
A Daily viszont megdöbbentően olcsó: az iPadre tervezett napilapnak mindössze 14 centbe kerül egy száma. "Nem kell költeni papírra, nyomdára, teherautókra" - magyarázta az árat Rupert Murdoch a lap bemutatóján. Lapszámonként megvásárolni viszont nem lehet: egy hétre 99 centbe, egy évre pedig 38 dollár 99 centbe kerül az előfizetése.
Ezzel az árral a lap töredékébe kerül a hagyományos napilapoknak: a New York Timesért legkevesebb 2 dollárt kell fizetni példányonként, hétvégi kiadásai pedig ennek a többszörösébe kerülnek. Az újfajta lapterjesztéshez az Apple fejlesztett ki az iTunes webáruházhoz egy új megoldást, amit a cég képviselői szerint hamarosan más kiadóknak is rendelkezésére bocsátanak - a dolog csupán megállapodás kérdése.
Az újságnak az is újdonsága, hogy megpróbálja a hagyományos napilapok tulajdonságait ötvözni a webes kiadványokéval. Az egyes lapszámok minden reggel automatikusan töltődnek le a felhasználók iPadjeire, ha pedig breaking news, vagyis váratlan, fontos híradás van valamiről, akkor az rögtön megjelenik a Daily virtuális felületén. A napilap a hagyományos cikkek mellett felvonultatja az ipades kiadványoktól már megszokott multimédiás elemeket.
A lap bemutatója, aktuális címlapképpel
A fő navigációs eszköz egy ujjal lapozható, a cikkeket körberforgató felület lesz benne, emellett képgalériák, HD-s videók, panorámaképek és interaktív illusztrációk is szerepelnek majd a példányokban olyan hagyományos napilapelemekkel együtt, mint a keresztrejtvény vagy a horoszkóp. A lap bizonyos részei személyre szabhatók lesznek, így az olvasók például a sporthírek között beállíthatják, hogy csak az őket érdeklő csapatokról kapjanak híreket.
Szándékosan indítottak teljesen új lapot
"Szeretnénk, ha a Daily lenne a hírek, információk és a szórakozás megkerülhetetlen forrása", fogalmazott Rupert Murdoch a lap New Yorkban rendezett bemutatóján. "Az a 15 millió amerikai a célközönségünk, aki az következő egy évben táblagépet fog vásárolni." Murdoch azt is elmondta, a Daily, amelynek szerkesztői között napilapos, magazinos és webes újságírók egyaránt megtalálhatók, szándékosan jelenik meg teljesen új név alatt.
"A lap sikerét az eredetisége és hasznossága határozza majd meg... ez nem egy örökölt márkanév. Lehetőségünk van kísérletezni, a feladatunk pedig az, hogy innovatívak legyünk" - mondta a News Corp. vezetője. Murdoch azt is elárulta, hogy a lap elindítása 30 millió dollárba került, és a Daily havonta félmillió dollárral gazdálkodik majd.
Tükrözik a neten a tartalmakat
A lap érdekessége, hogy a hagyományos webes közösségi csatornákon, a Facebook, a Twitteren vagy e-mailben is meg lehet osztani belőle cikkeket. A megosztott linkeket követő felhasználók egy webes felületre jutnak, a lap cikkei, képei ugyanis a TheDaily.com weboldalon is megjelennek majd egy saját url-en. Ha viszont nem kapunk róluk linket, megtekinteni csak pénzért lehet őket, csakúgy, mint az iPaden elérhető változatot, és az ingyen letöltött oldalakról nem lehet továbblépni a teljes kiadványra sem.
A New Corporation a Wall Street Journalnál is hasonló megoldást alkalmazott: a lap a neten csak pénzért olvasható, a Google keresőrobotjait viszont beengedik a szájtra, és a webkereső híroldaláról ingyen le lehet kattintani a cikkeket. A Daily a február másodiki premiert követően két hétig teljesen ingyenes lesz.
A lap ipades változatát csak amerikai felhasználói regisztrációval lehet letölteni az Apple App Store-ból, vagyis az USA-n kívüli felhasználók csak egy kis trükközéssel férhetnek hozzá. Murdoch szerint a kiadvány több más táblagépre is megjelenhet majd, de ahogy a bemutatón fogalmazott, erre csak akkor kerül sor, "ha a technológia tovább fejlődik", mert az elmúlt év, az idei és talán még a következő is "az Apple-é", ami ezeket a készülékeket illeti.