A korábban kifejezetten költséges szórakozásnak számító online szerepjátékok műfaja komoly változáson ment keresztül az utóbbi években, a piac telítettsége miatt a fejlesztők és kiadók kénytelenek kifinomult eszközöket bevetni a játékosok figyelmének felkeltésére. Manapság a "free to play", azaz ingyenesen játszható címek hódítanak leginkább, már nem csak a független stúdiók kisebb munkái, de egyre több nagy költségvetéssel készülő MMO esetében is eltekintenek a szokásos havidíjtól. Ennek köszönhetően számtalan kiváló alkotást lehet teljesen ingyen beszerezni és játszani.
Virtuális kalandok valódi pénzért
Az MMORPG - azaz Massively Multiplayer Online Role Playing Games - játékok közvetlenül a klasszikus papíros, dobókockás, mesélővel játszott szerepjátékokból származnak. A játékos egy harcost, papot, barbárt, varázslót vagy egyéb nem evilági foglalkozást űző karaktert irányít, hősi küzdelmeket folytat, kincset gyűjt, föld alatti katakomba-rendszereket dúl fel, kastélyokat hódít meg, és a kandalló felé szegezi a leggyőzött sárkányok fejét.
A játék a karakter megteremtésével - kaszt és faj kiválasztása, alapértékek beállítása - veszi kezdetét, de többnyire gyorsan a játék világában teremhetünk, hogy elkezdjük a hérosszá válást. Az út többnyire kis feladatokkal kezdődik, amelyekért a képességeink növelésére fordítható pontokat, nagyobb fegyvereket, pusztítóbb varázslatokat kapunk. Az ígéret az első pillanattól kezdve az, hogy ha kitartóan öljük az egyre keményebb szörnyeket vagyonunk, palotánk, köztéri szobrunk lesz.
A világ legnépszerűbb játéka, a World of Warcraft is MMO
Az egyes küldetéseket összekötő történet végigjátszásához hatalmas területeket kell bejárni, nyersanyagokat és eladható tárgyakat gyűjtögetve. Az online szerepjátékokban a hősök nincsenek magukra utalva, csapatokba verődhetnek, klánokat alakíthatnak, hogy együtt győzzék le a szörnyeket. A szokásos nem játékos szereplők (NPC) - boltosok, útmutatást nyújtó figurák, kocsmárosok, kovácsok - mellett egyszerre akár több tízezer karakter népesíthet be egy-egy virtuális világot. A közös kalandozás, a feladatok együttes teljesítése, az egymás elleni harc, és általánosságban maga a közösségi élmény jelenti a MMO-játékok legnagyobb vonzerejét.
Ahhoz, hogy ez az élmény létrejöhessen, a kiadóknak komoly szerverparkokat kell kiépíteni és fenntartani. A fejlesztési és üzemeltetési költségek megtérülését, illetve a bevételeket az első komoly online szerepjátékok a havidíjas rendszertől várták. A kalandozók eleinte nem akarták elfogadni, hogy a megvásárolt játékaikat csak további díjak kifizetése után tudják futtatni, ezért eleinte még petíciókkal, sőt akár pereskedéssel is küzdöttek a havidíjak ellen, de később már teljesen belenyugodtak a rendszerbe. Az első MMO-k sikere láttán özönleni kezdtek az online szerepjátékok, így akkora túlkínálat alakult ki, hogy a World of Warcrafthoz vagy Eve Online-hoz hasonló nagy öregek mellett egyre nehezebben rúgnak labdába az új címek.
Nem kell havidíjat fizetni
A Lord of the Rings, azaz a Gyűrűk ura-sorozat nem csupán könyv, de megfilmesített formában is hatalmas sikereket aratott, ám a kultikus fantasy történetből csak aránylag későn, 2007-ben készült MMO. Az anyagi siker el is maradt, a megszűnés veszélye drasztikus lépésre késztette a fejlesztőket. Tavaly szeptemberben átalakították az előfizetői rendszert, azóta akár teljesen ingyen is játszható a The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar.
Az előfizetők természetesen előnyhöz jutnak, az ingyenes megoldást választó kalandorok kevesebb karaktert indíthatnak szerverenként, kisebb zsákot vihetnek magukkal a gyűjthető tárgyak tárolásához, kevesebb aranyat tarthatnak maguknál, valamivel kevesebb küldetésen vehetnek részt, de a játék így is, akár több hónapnyi ideig garantálja a szórakozást. Az átállás bevált a Gyűrűk ura-játéknak, bevételei háromszorosára nőttek annak köszönhetően, hogy a nagy összegű havidíj helyett, kevés pénzért megvásárolható extrákat kínál a játékosoknak. Ez a mikro-tranzakciósnak nevezett rendszer az ingyenes játékok legjobb esélye az életben maradásra.
A Pirates of the Burning Sea című játék a Gyűrűk ura MMO-hoz hasonlóan fizetős, havidíjas formában indult, de a kiadó később szintén a mikrotranzakciós rendszerre váltott. A kalózos játékban nem csupán szárazföldi, de hajós kalandok, sőt igazi vízi csaták is várnak a játékosokra. Azok, akik ingyenes formában próbálják ki a játékot, többek közt nem köthetnek biztosítást a hajóikra, amelyekből ráadásul csak kettőt helyezhetnek el a dokkban, végül pedig nem férnek hozzá minden elérhető kalandhoz. A korlátozások közül a hajóbiztosítás a problémásabb, a hosszú, kitartó munkával felfejlesztett vízi járművek elvesztése komoly érvágást jelenthet a kalózoknak. Azok, akik a havi 15 dolláros előfizetés mellett döntenek, az elsajátítható képességek tekintetében is előnnyel indulnak, illetve 20%-os kedvezménnyel vásárolhatnak tárgyakat a kikötőbeli kereskedőktől.
A Champions Online nevű nemrégiben ingyenessé tett játékban szuperhősök bőrébe bújhatunk. Az "ezüst klubtagságot", azaz az ingyenes játékot választó gamerek itt is kevesebb karakterrel, kevesebb szuperhősi kosztümmel rendelkezhetnek, továbbá eszköztáruk is kisebb. A több mint 3000 különböző ruhadarabot tartalmazó alapkínálatból szabadon választhatunk a karakter felruházásakor. A speciális kosztümökért, és a gyors helyváltoztatást jelentő utazási képességek megszerzésért, a prémium kategóriás tárgyakért, és a kalandok egy részéért is fizetni kell néhány dollárt. Érdekesség, hogy a játék fórumai is korlátozott formában állnak csak rendelkezésre az ingyenesen játszók számára.
Böngészőben játszható MMO is indul
Ingyen játszható szerepjátékként tér vissza minden idők legsikertelenebb, leggyorsabban megbukó MMO-ja, az All Points Bulletin (APB) is. A Grand Theft Auto-játékok indulásakor nevet szerző fejlesztők forradalmi rabló-pandúros világot akartak építeni, ám a sok csúszással megjelent játék mindenben elmaradt a várakozásoktól. Csupán két hónap telt el a játék indulásától a szerverek leállításáig. Az APB jelenleg tetszhalott, egy kiadó még látott fantáziát a nagyvárosi bűnözők és az automata fegyverekkel felszerelt rendőrök harcában. Az átalakítás várhatóan az év második felében ér véget, a mikrotranzakciós rendszer bevezetése biztos, azt viszont még nem tudni, milyen korlátozásokkal fog járni az ingyenes játék. Az már biztos, hogy a később megjelenő új helyszínekért, küldetésekért fizetni kell majd.
A nagy sikerű, négy évadot megélt Battlestar Galactica, azaz Csillagközi romboló című televíziós sorozat kifejezetten jó MMO-alapanyagnak tűnik, a játékosok nem csupán a központi helyszínnek számító hatalmas űrhajót járhatják be, de igazi pörgős, akciódús űrcsatákban is részt vehetnek. A játék nem feltétlenül a csillogó, csodaszép grafikájával hódít majd, azonban a teljes ingyenességen kívül az is mellette szól, hogy semmilyen telepítésre, töltögetésre nem lesz szükség, a Battlestar Galactica Online egy egyszerű, minden számítógépen megtalálható böngészőből futtatható lesz. Az APB-hez hasonlóan a sci-fi játék tesztje is megkezdődik hamarosan, érdemes jelentkezni, így már a megjelenés előtt képet lehet kapni arról, milyen élményt is kínál a két játék.
Az ingyenes játékoknak ezzel a felsorolással nincs vége, ingyenes sci-fi, kalózos, fantasy MMO-kkal tele az internet. A kereségélést érdemes a Wiki4MMO-n kezdeni, ahol ábécésorrendbe szedve tekinthetjük meg a szóba jöhető címeket. A lista csak néhány szóval és egy képernyőmentéssel ismerteti a játékokat, minden információt a hivatalos honlapokról kell összeszednünk. Mivel a próbálkozással csak időt veszíthetünk, érdemes több MMO-t is kipróbálni, választás előtt pedig csak arra kell figyelni, nehogy egy túlzottan korlátozó, a játékosokat a fizetés felé terelő rendszerbe regisztráljunk.
Tóth Tibor