A magyar infokommunikáció világában pár éve a startupok versenyéről szól a tavasz. A friss netes vállalkozások, új vagy éppen tökéletesített ötletre épülő szolgáltatások három-négy különböző rendezvényen mérhetik össze magukat a többi indulóval. Évről évre egyre jobb ötletek bukkannak fel ezeken a versenyeken. Tavaly a mesteremberek keresését könnyítette meg az egyik csapat, az idén orvoskeresőt mutattak be, és egészen biztosak vagyunk abban, hogy jövőre újabb, az offline világban kényelmetlen, időigényes szolgáltatásokat próbálnak meg felköltöztetni az internetre. Az idei évad egyik utolsó erőpróbája, a blogunkon is közvetített Barcamp konferencián megrendezett Budapest Bank Startupverseny azért volt különleges, mert olyan ötletek bukkantak fel, amelyek nemcsak a magyar interneten lehetnek sikeresek, hanem nagy nemzetközi jövő is várhat rájuk.
Cél a zenei világuralom
Elveszi a vendégek kedvét, ha egy kellemes szórakozóhelyen vagy egy remek étteremben az elképzelhető legrosszabb rádió, legidegesítőbb háttérzene szól. A Noispot nevű startup ezt a rendszert akarja reformálni úgy, hogy közben az évi hárommilliárd dolláros háttérzenepiacból is kivágna magának egy hárommillió dolláros szeletet. Ha a fejlesztőnek bejön a számítása, két éven belül a világ legjobb klubjaiban olyan zenelista fog szólni, amelyet a vendégek állítanak össze, és eljön az a parti is, ahol a tömeg szavazza meg a dalokat a mixelő DJ helyett.
Egy kéttenyérnyi dobozt kell bekötni a hangrendszerbe, és már szólhat is a Noispot
A rendszer két lábon áll: az egyik a szórakozóhely polcára felkerülő, netre kötött doboz, amely a zenét szolgáltatja, a másik pedig a látogatók okostelefonjára telepíthető kliensprogram. A mobilon futó programnak köszönhetően minden látogató egyfajta DJ-vé válik, szavazhat arról, hogy melyik szám szóljon legközelebb, és a legtöbb szavazatot kapó dal indul el. A program tanul is, így ha pár hétig használtuk, és beülünk egy noispotos szórakozóhelyre, hamarosan a mi ízlésünknek megfelelő zenék is bekerülnek a válogatásba. A Noispot alkotója nem feltétlenül akar hazai sikertörténet lenni, pályázatát beadta a Dropbox fájlmegosztó szolgáltatást is elindulási tőkéhez segítő Y Combinatorhoz is.
Esti program az utolsó pillanatban
Míg a Noispot az egész világon sikeres akar lenni, addig a Ma este színház! csak egy egészen speciális közönséget céloz meg. A két fejlesztő által kitalált - és hamarosan elindítandó - oldal azoknak a budapesti színházrajongóknak lehet hasznos, akik két hétre előre nem szeretnek tervezni és színházjegyet vásárolni, este viszont képesek villámgyorsan összekapni magukat és elmenni szórakozni. A last minute utakhoz hasonló last minute kultúra ráadásul olcsóbb is, hiszen az aznapi maradék jegyeket féláron vásárolhatjuk meg a neten.
Az alapítók nem akarják az összes magyar internetezőt kiszolgálni, az oldal már akkor is pénzt hoz a tulajdonosoknak, ha csak havi 55 jegyet adnak el. Választható színházi előadásban pedig nem lesz hiány, azok a helyek, amelyek az előadás napjáig nem kelnek el, rendre üresen is maradnak. Akadnak esték, amikor a székek húsz-harminc százaléka is eladó.
Furcsa helyzetbe kerül majd a színházjegyes oldal, ha elindul. Egyrészt nem lesz konkurenciája, hiszen egyedül kínál az utolsó pillanatban megvehető színházjegyeket, másrészt viszont az esti DVD-nézéssel, koncertre járással kell versenyeznie. Az biztos, hogy ha elindul a Ma este színház!, akkor többet fognak színházba járni azok, akiket eddig azért nem jártak előadásokra, mert nem szeretik előre eldönteni, hogy hová mennek este. Az pedig szívderítő, hogy ma már nemcsak olyan ötletek jelennek meg a hazai szcénában, amelyek a minél szélesebb tömegek elérésére alapoznak, hanem komoly üzleti gondolkodás folyik a rétegérdeklődés kiszolgálása terén is.
Vége az uram-bátyám alkuknak?
Két olyan pályázó is volt a Budapest Bank Startupversenyén, akik számítógépes eszközökre cserélnék le a személyes alkudozást, ismerősi alapon történő szakemberválasztást. A Holvegyekautót.hu az alkudozásban és a lehetőségek áttekintésében segíti a vásárlót. Ez egy piactér, ahol a leendő vevő nyilvános árversenyre hívhatja az autókereskedőket, megadva, mit (körülbelül mennyiért, milyen paraméterekkel) vásárolna. A kereskedők ajánlatot tesznek, egymást figyelve árversenyt folytatnak, és a legjobb három ajánlat megszületése után immár szubjektív szempontok szerint választhat közöttük a vevő. A lap fenntartását a tenderekben részt vevő kereskedők finanszírozzák havi regisztrációs díj formájában.
Egyre több orvoshoz jelentkezhetünk be online
A szakemberek - esetünkben orvosok - tartják fent a Foglalj Orvost nevű szolgáltatást is. Az oldalon egyelőre csak a budapesti magánrendelések között kereshetünk, másfél hónap múlva azonban országossá válik a lap. Az alapítók szerint tévhit az, hogy az emberek az ismerőseiktől kérnek ajánlásokat szakorvosokra, hiszen sokszor fontosabb a rendelő megközelíthetősége, a nyitva tartás és a kényelem is. Az oldalon már most is lehet időpontot egyeztetni, így hasznosságáról bárki meggyőződhet. Ha az ötletgazdák számítása beválik, akkor a doktorhoz járást ugyanúgy fogjuk intézni, ahogy pizzát rendelünk, koncertjegyet vásárlunk vagy hotelt foglalunk az interneten.
Mit hoz a jövő?
A verseny mezőnyében felbukkant a rovatunk által többször ismertetett Dragontape is, amely a házibulizóknak és a szórakozóhelyek vj-inek ad izgalmas új eszközt. A szoftver magyar felülettel nem is rendelkezik, nemcsak Magyarországon akar népszerű lenni, hanem a világ meghódítására tör.
Lehet, hogy csak a kis költséggel működő, a havonta félszáz színházjegy eladását megcélzó kis tervek járnak sikerrel, de elképzelhető, hogy a háttérzenei ipart reformra sarkalló, vagy a videomegosztás világának meghódítására törő nagyvállalkozások terve is sikerül. A startupversenyen bemutatkozó ötletek némelyike akár olyan utat is bejárhat, amit a Simonyi Károly által kifejlesztett világhírű Worddel vagy más magyar innovációkkal fogunk egy lapon emlegetni pár év múlva.