Az Apple a nyolcvanas évek elején egyszer már a világ meghatározó technológiai cége volt, mint a legnagyobb személyi számítógép-gyártó. A napjainkban felnőtt generáció viszont már leginkább az iPodnak és az iPhone-nak köszönhetően ismerheti az almalogós céget, amelynek számítógépei a kilencvenes évek végére a grafikai stúdiók, kiadványtervező cégek íróasztalaira szorultak vissza, főleg az USA-n kívül. A tömegek az olcsó, windowsos PC-k mellett döntöttek, és nem a Mac OS, hanem a Windows lett a világ meghatározó operációs rendszere.
Hiába volt egykor sokkal innovatívabb és sokkal látványosabb tudású a kiforrott grafikus felhasználói felülettel ellátott Mac, a PC az olcsó árral és a legfontosabb szolgáltatásokat ugyanúgy nyújtani képes Microsoft Windowsszal meghatározóvá vált. A felhasználóknak nem a hardver volt igazán fontos, hanem a közös szoftveres platform, ami alá bármilyen filléres gépet oda lehetett tenni.
Most ugyanez történhet az Apple-t az utóbbi években a világ legnagyobb technológiai vállalatává növesztő mobilkészülékekkel, legalábbis a ComScore és az IDC piackutató cégek jóslatai szerint. Ahogy a nyolcvanas évek közepétől kezdve az olcsó, MS-DOS-t, majd Windowst futtató PC-k, úgy 2011 után a Google Android operációs rendszert futtató, olcsó okostelefonok zabálják fel az iPhone piacát. Az Apple okostelefonja ugyanis képtelen a piaci részesedését növelni.
Nem tud nőni az iPhone
Miközben az Android az elmúlt 3 hónapban 7 százalékkal tört előre az amerikai piacon, és már 33 százalékos a részesedése, az Apple alig mozdult el a most meglévő 25 százalékról. Az okostelefon-platformok harcának legnagyobb vesztese továbbra is a Blackberry-t gyártó RIM, amely 5 százalékot veszített az elmúlt három hónapban, és így esett vissza 29 százalékra, vagyis a második helyre, amivel még mindig vezet az Apple előtt.
Az App Store-modell annyira bevált, hogy Macen is elindították - és mindenki másolja a mobiliparban
Sokan úgy vannak vele persze, hogy az iPhone, amely minőségben és felhasználói élményben veri az olcsó androidos mezőny javát, mindig is a prémium kategóriába tartozott, és elég, ha ott őrzi a pozícióját. Ezzel a véleménnyel csak az a probléma, hogy az Apple számára az egyik fő bevételi forrást manapság az iOS-re eladott szoftverek jelentik. Az App Store-ból 2011 januárjáig több mint tízmilliárd szoftvert töltöttek le a felhasználók, és jelenleg ott a legnagyobb a választék, több mint 350 ezer címmel, amelyek egy része, 65 ezer, már kimondottan iPadre készült.
A ComScore legfrissebb számai viszont azt mutatják, hogy az iPhone, és ezzel az iOS is, elveszíti a meghatározó szerepét az okostelefon-piacon az elkövetkezendő években, mint alkalmazásplatform. Hiába volt ugyanis az iPhone a leginnovatívabb készülék a mobilpiacon, az Android operációs rendszernek köszönhetően a legfontosabb funkcióit, a többujjas, érintőképernyős kezelést, a kényelmes webböngészést, dokumentumkezelést vagy szoftvertelepítést és -használatot már az egészen olcsó okostelefonok is tudják.
A luxus nem elég a fejlesztőknek
A közeljövőben az Apple már csak minimális mértékben járhat előttük a felhasználói élmény terén, és a szoftverfejlesztők tömegeit nem az érdekli, hogy ilyen vagy olyan értelemben melyik platform vagy készülék a jobb. A piacnak itt is egyetlen domináns platformra van szüksége, amelyen standardizálódhatnak a megoldások. A webkeresésben ez a Google, a közösségi oldalak terén a Facebook, a személyi számítógépek terén pedig a Windows - a többiek maximum a futottak még kategóriába esnek. Ahogy az Android egyre jelentősebb piaci részesedést szerez, úgy lesz egyre inkább megkerülhetetlen a fejlesztők számára, akik egyre inkább elpártolnak majd az iOS-től.
A legtöbb felhasználó nem értékeli azt a pluszt, amit az iPhone ad
Az IDC szerint nemzetközi szinten is megreked az iPhone a mostani, 15 százalékos penetrációnál az okostelefonok piacán, ahol az Android a mostani 40-ről 45,5 százalékra növeli majd a részesedését. Az Apple okostelefon-platformja azonban, az IDC szerint a nemzetközi piacon sem a második, hanem csak a harmadik helyet szerezheti meg magának: a második helyre ugyanis a Windows Phone 7 jöhet fel, 20 százalék körüli részesedéssel, ami a jelenlegi helyzetet elnézve igen merész jóslat. Az azonban tény, hogy a Microsoft új operációs rendszere igen kedvező fogadtatásban részesült, és az a legnagyobb baj vele, hogy nincs mögötte jelentős készülék- és szoftverválaszték.
Nem véletlen, hogy év elején az iPhone 5-tel kapcsolatban megindultak olyan találgatások, hogy az Apple több változatot is készít majd belőle, és lesz olcsó okostelefonja is a tömegeknek. Egyelőre nincs: ehelyett egy új termékkategóriát találtak fel, a tabletet az iPad formájában. Az iPad kilátásai már valamivel jobbak, a Gartner szerint ugyanis az Apple készüléke 2015-ig egészen biztosan piacvezető lesz. A 2010-es 80 százalékról azonban idén 69-re, 2015-re pedig 47 százalékra esik a részesedése - és megint csak az Androidnak köszönhetően.
Az iPad még előnyt biztosít - de mi lesz azután?
Azt persze a piackutatók is elismerik, hogy az iPad első vetélytársai igen szerencsétlenre sikeredtek, elsősorban azért, mert a gyártók nem ismerték fel, hogy nem a hardver a lényeg, hanem a felhasználói élmény. A Motorola méregrdága Xoomja, vagy a legtöbb iPadnél szintén többet kóstáló Samsung Galaxy Tab túl sok funkciót próbál egyesíteni magában úgy, hogy a felhasználó nem igazán tudja, mire is jó a készülék, ami egyszerre táblagép és mobiltelefon. Nem is beszélve azokról a tabletekről, amelyek valójában érintőképernyős táblagépbe zsúfolt, az érintőképernyős használatra tökéletesen alkalmatlan felhasználói felülettel rendelkező windowsos PC-k. Ezek a próbálkozások mind tévútnak bizonyultak: a táblagép ugyanis egy eddig nem létező eszköz, amely arra való, hogy az okostelefonnál kényelmesebb, nagyobb felületen lehessen vele YouTube-ot vagy filmet nézni, webet, e-könyvet, e-mailt olvasni és játszani a számítógép bekapcsolása nélkül.
Csak az iPadnek nincs még eredményes vetélytársa
Erre bőven elég az, amit az iPad nyújt, mivel "csak" egy remek felhasználói felület kell hozzá. Ezt pedig olcsóbb kiadásban nehezebb jól visszaadni, hiszen a nagyméretű, 7-10 hüvelykes képátlójú kijelzőn az okostelefonoknál látványosabb a felhasználói felület minden bicsaklása, szaggatása, ami meghatározó szempont akkor, amikor az ember egy ilyen, másodpercek előtt előkapható és használatba vehető netezőgépet választ. A Gartner várakozásai szerint azonban idővel beérnek ezek a próbálkozások, és a RIM Blackberry-felhasználóknak szánt táblagépe is megszerezheti az amerikai piac egytizedét.
A számokat elnézve úgy tűnik, az Apple számára alaposan leszűkül a közeljövőben a mozgástér. Az iPhone-ról eddig is sejteni lehetett, hogy nem lesz belőle tömegtermék, és a cég egyelőre kitart amellett, hogy nem hoz ki belőle lebutított változatot: aki olcsó iPhone-t akar, az megveheti a leárazott, kifutó modelleket. Kérdés, hogy mi lehet az a termék, ami további növekedési lehetőséget biztosít majd az Apple-nek úgy, hogy egyrészt tömegek vevők rá, másrészt nem érhet egyhamar a nyomába a konkurencia. Az iPod, az iPhone és az iPad egyaránt ilyen volt, de ezek után már nehéz lesz valami igazán eredetivel előrukkolni, hiszen ezeket a készülékeket elnézve úgy tűnik, a mobilkütyük terén minden igazán lényegeset feltaláltak már.