A 43 éves holland fejlesztő a Google zürichi fejlesztőközpontjában dolgozott, és miután elhatározta, hogy új vállalkozásba kezd, a blogján osztotta meg a tapasztalatait az internetes gigavállalatról. A fejlesztő három részes elmélkedését nem a negatívumokkal, hanem azzal kezdte, hogy miért érdemes a Google-nál dolgozni. Osinga szerint a cég kiváló munkahely, ahol remek emberek dolgoznak, az ember bárhol dolgozhat, nincs egyetlen íróasztalhoz kötve (a zürichi központ ellazulást és kreativitást segítő helyiségeit egyszer egyik munkatársunk is bejárhatta), és jól is fizet.
Nem lett belőle gonosz, pénzéhes nagyvállalat
Osinga cáfolta azt a mítoszt, hogy a vállalat, nem hivatalos mottójával szemben (Don't be evil, vagyis Ne légy gonosz), mára "gonosszá" vált volna, bármit is jelentsen ez. A fejlesztő szerint a sajtóban és az interneten elképesztő butaságokat hordanak össze az egyre befolyásosabbá váló céggel kapcsolatban, ami részben annak az eredménye, hogy a cég nagy titokban tartja a terveit és a fejlesztéseit - ezért az általa elkövetett hibák (például a Street View-s autók wifis adatgyűjtése - a szerk.) könnyedén táplálnak összeesküvés-elméleteket.
Személyes adatokat is gyűjtöttek a Street View fotóit készítő autók
"Eközben az az igazság, hogy a Google-nál bármilyen nagyszabású tervet könnyedén elgáncsolnak, ha ellenkezik az alapelvvel - még akkor is, ha jövedelmező lenne" - írja a szakember.
A keresőcéggel kapcsolatban létezik egy olyan elképzelés, hogy sokan hagyják ott egy újabb feltörekvő internetes vállalat, a Facebook miatt. Osinga szerint ez nincs így. Bár a feltételezésnek alapot adhat, hogy a két vállalat főhadiszállása egymástól 15 percnyi autóútra található a Szilícium-völgyben, és mindannyian hasonló kvalitású szakembereket keresnek, a Google-t a közösségi oldal miatt elhagyni olyan lenne, "mintha az ember elhagyná a nejét, hogy inkább annak húgát vegye feleségül". A fejlesztő szerint a "googlerek", ahogy a cég munkatársait nevezik, ha távoznak, sokkal inkább kis feltörekvő vállalkozásokhoz szegődnek el, vagy - mint ő maga - saját ötleteiket állnak neki megvalósítani.
Nem lehet ellógni a munkaidő egyötödét
Ugyan erről már sokszor sokan beszéltek, Osinga is megcáfolta a 20 százalékos projektekkel kapcsolatos tévhitet, miszerint a googlerek az idejük egyötödében azt csinálnak, amit akarnak. "Ez nem úgy néz ki, hogy heti egy napot kiveszel, és leléphetsz hárfaleckéket venni" - fogalmazott a fejlesztő.
"Ez ugyanúgy munka. Azt, amit ilyenkor csinálsz, számon kérik rajtad. Igen, bármilyen munka lehet az, de akarnod kell csinálni, és a Google érdekében kell csinálnod, és nem biztos, hogy valami nagy dolog lesz belőle - ezért nem is való az ilyesmi mindenkinek." Osinga szerint a fejlesztők többsége ilyenkor a régebbi programok kódjának rendbetételével, új fejlesztők betanításával, vagy mások olyan projektjeivel foglalatoskodik, ahol elkél a segítség.
Azzal kapcsolatban, hogy miért érdemes elhagyni a vállalatot, Osinga elsősorban azt vette elő, hogy manapság egy fejlesztő már csak nagyon kis porszem a gépezetben, és nem biztos, hogy a cégnél meg tudja valósítani saját ötleteit. A Google-nak van ugyan az új ötletek kipróbálására szánt felülete, a labs.google.com, de ezekből ritkán lesz nagy siker, sokan észre sem veszik az ott felbukkanó kísérleti termékeket.
"25 ezer ember dolgozik a vállalatnál, így egy fejlesztőnek már kevesebb a befolyása, mint ha 25-en dolgoznának itt. Persze az is igaz, hogy sokkal kevesebbet számít, ha az ember egy kis cégnél hoz létre valami nagy dolgot, mintha egy nagynál valami kisebbet. A Google néhány sikeres húzásával, mint például a Chrome vagy az Android, meg tudja változtatni az egész technológiai ipart."
Csak nagyban érdemes gondolkodni
Osinga azonban azt is megvilágította, hogy ezen kívül miért olyan más a mai, óriásira nőtt Google, mint az egykori. A Google ugyanis már tényleg csak nagyban gondolkodik, csak a nagy ötletekre vevő, és kevésbé opportunista, mint korábban. Míg a cég régebben minden olyasmire lecsapott, amivel be lehetett furakodni egy piaci résen - az e-mailtől kezdve a blogszolgáltatásig -, ma már csak a teljes körű megoldások érdeklik az alapítókat, és előre meghatározott stratégiák mentén haladnak.
"A nagyban gondolkodás jól hangzik, de a legtöbb nagy ötlet valami kis dologgal kezdődött, és onnan nőtte ki magát. Maga a Google is arra az ötletre épült, hogy érdemes lenne megnézni az oldalakra mutató linkeket. A Twitter alig volt több, mint egy csoportos sms-szolgáltatás, amely a weben is használható volt. A Facebook egyetemi közösségi oldalként indult."
Osinga szerint a cég elhibázott hozzáállására jó példa a Wave, amelyet ők az új vállalkozásánál közös ötletelésre használnak, amire kiválóan meg is felel. A Google viszont egy olyan platformot akart csinálni belőle, amely az e-mailtől a szövegszerkesztőn át a fórumokig mindent helyettesíthet, és bár lenyűgöző technológia állt mögötte, végül senki sem tudta igazán, mire jó - és olyan összetett lett, hogy csak egy másfél órás bemutatóban lehetett elmagyarázni.
Ki emlékszik már rá? Így nézett ki a Google Wave
"A Google-nak ma már stratégiái vannak. Ha az ember előjön egy online szövegszerkesztővel és egy táblázatkezelővel, a cégstratégia szerint kell hozzá egy prezentációs eszköz is, még ha az nem is a legjobb. Kétségtelen, hogy egy nagyvállalathoz jobban illik ez a hozzáállás, de a fejlesztők ezzel szemben szeretnek visszatérni a fehér táblához, hogy tehetséges embereket maguk köré gyűjtve újabb és újabb ötleteket valósítsanak meg, amelyek egyszerűen csak jók a felhasználóknak. Ha az embernek van valamilyen eleve meghatározott terve, az könnyen ennek az útjába állhat."
A marketinghez sem értenek?
A Google-ról szóló blogbejegyzéseire felfigyelő Tom Foremski, a Silicon Valley Watcher informatikai blog szerzője szerint a dolgok túlbonyolítása mellett egy másik oka is van annak, hogy a cég termékei néha megbuknak.
Foremski szerint a Google nem fordít kellő figyelmet a webes újdonságok marketingjére. Ha egyszer elkészülnek egy termékkel, odahívják a legbefolyásosabb bloggereket, újságírókat, akik ugyan világgá kürtölik az újdonságot, de másnap már valami mással foglalkoznak - a Google pedig a továbbiakban nem kommunikál a termékről. Míg a webes startupok folyamatosan közlik az újdonságaikat, igyekeznek életben tartani a termékeikről szóló diskurzust, addig a Google újításai gyorsan érdektelenné tudnak válni, hiszen egy-egy blogbejegyzésen túl nem tesznek semmit az újdonságok elterjesztéséért, a termékek bevezetéséért.
Douwe Osinga egy mobilos utazástervező szoftver, a Triposo kedvéért hagyta ott az internetes vállalatot, mivel úgy érzi, ebben a projektben jobban kibontakozhat, és abban is bízik, ők nem követik el a Google hibáit.