Michael T. Jones a Google technológiai nagykövete (chief technology advocate), aki korábban a Google Térkép és Föld technológiai vezetője, utóbbi megalkotója is volt, ma pedig a Google innovációs terveinek útját egyengeti szerte az egész világon. Jonesszal a keresőcég és termékei jövőjéről beszélgettünk.
- A Google keresője ma szavakra, kifejezésekre működik. Mi a helyzet a szemantikus kereséssel, amikor a nyelvi jelentés is befolyásolja az eredményt? Tervez ilyen terméket a Google?
- Ez az a terület, ahol a keresés még nem olyan, mint amilyennek lennie kellene. Ha egy baráttal beszélünk, és felteszünk egy kérdést, amely nyelvileg egyértelmű, de két különböző dolgot jelenthet, ám ő ismer minket, akkor feltehetőleg érteni fogja, melyik jelentésre gondolunk. Ha például azzal a kifejezéssel indítunk keresést, hogy "Paris Hilton", akkor eredményül kaphatunk hoteleket a francia fővárosban, vagy híreket egy hölgyről. Aki az egyiket akarta, de a másikat kapta, nem lesz elégedett. Ám esetleg kitalálhatjuk a korábbi kereséseiből, mire gondolt. Ha például párizsi repülőjegyekre, nevezetességekre keresett rá az előbb, akkor talán inkább a hotelre gondolt.
- Készül olyan termék a Google-nál, amely képes ilyesmire?
- Aki gyakran keres cipőkre, mindig ugyanabban a méretben, aztán egyszer úgy keres cipőt, hogy nem írja be a méretet, először azt a méretet adjuk ki neki, amelyre korábban keresett. Lehet, hogy most másnak keres cipőt, amit mi nem tudhatunk, de megpróbálunk tanulni a korábbiakból - ahogyan a barátaink is tanulnak a beszélgetéseinkből. Ezt egyáltalán nem könnyű megvalósítani, de dolgozunk rajta.
Az utazó hittérítő mindenhol magyaráz
Az például biztos, hogy a helyfüggő keresések, amelyeket az ember a Google Mapsben hajt végre, eleve rendelkeznek egy kontextussal, így azok sokkal egyértelműbbek. Ha arra a szóra keresünk a térképen, hogy "pizza", nyilván nem receptre van szükségünk, hanem egy olasz éttermet keresünk. Ha azt írjuk be, hogy repülőtér, a rendszernek nem kell visszakérdeznie, melyik repülőtér - hiszen biztos a legközelebbi, esetünkben a budapesti repülőtér a megoldás. Ha ezután az a reakció, hogy nem, nem, én a másik repülőtérre akarok menni, az is rendben van, de legalább megpróbáltuk.
- Melyek a következő lépések a Google Maps számára?
- A következő lépés a közösségi információk összekötése a helyfüggő információkkal. Nem látok magunk körül semmi olyasmit, amit lemásolhatnánk, nem akarunk Facebook vagy Foursquare lenni. Ugyanakkor tudjuk, hogy az emberek társas lények, és sokszor a barátaikat kérdezik meg dolgokról. Így aztán készítettünk valamit, amit Hotpotnak hívnak, s ami helyek értékelésére szolgál. Minden héten emberek millióitól kapunk étteremértékeléseket, s amit mi tehetünk, az a trendek felfedezése ezekben az értékelésekben. Ha azt látjuk, hogy egy étteremről sokan írtak, és mostanában sokkal több pozitív vagy éppen negatív értékelést kap, elég jó közelítéssel megítélhetjük, mi újság ezzel a hellyel. Az efféle információk - a közösség bölcsessége - egyre gyakrabban fognak felbukkanni a Google Mapsben.
- A fontos térképi pontok (POI-k) adatbázisának is a közösség az elsődleges forrása? Nem is vásárolnak adatbázisokat?
- De, természetesen vásárolunk, immár hét éve. Azt hiszem, megvettünk minden adatbázist a világon, amelyet meg lehetett vásárolni. De ezek az adatbázisok nem írják le a bolygót, csak annak egy nagyon kis részét. Azokat a reptereket, ahol 747-esek tudnak leszállni, remekül leírják a megvásárolható adatbázisok, de mi a helyzet a kisebb repülőterekkel? Ilyenkor jön a felhasználók közreműködése. Van egy törzs az Amazonas folyó középső szakasza táján, ők felbéreltek egy magánrepülőt, hogy arról fényképezzék az erdőiket, a képeket pedig feltették a Google Earthre, hogy nyomon tudják követni, kitermeli-e valaki illegálisan a fáikat. A képek feltöltéséhez bicikli hajtotta dinamóval termelték az áramot, ami a számítógépüket hajtotta. De az erdőik most megmaradnak, így megérte nekik. Az életük múlt ezen.
Egyébként sok országban a legjobb együttműködő partnereink maguk a kormányok: megosztják velünk az adatbázisokat, sokszor azzal a megállapodással a háttérben, hogy ránk bízzák az adatok feljavítását, ellenőrzését, s mi aztán visszaadjuk nekik a jobbá tett adatokat. Például Európa-szerte és az Államokban is folyamatosan kapjuk a tömegközlekedési információkat, ezért tudunk olyan útvonalat tervezni, amely a tömegközlekedés igénybevételéhez ad útmutatást.
"Sok országban a legjobb együttműködő partnereink maguk a kormányok"
- Itt, Magyarországon is sikerült ilyen együttműködést kialakítani a kormánnyal?
- Nem akarom azt állítani, hogy már itt is elértük ezt az együttműködési szintet, de felvetettük a lehetőséget a megfelelő helyeken. Az mindig érdekes, hogy egy országban történelmileg baráti-e a viszony a kormány, a nép és a vállalkozások között, vagy egyfajta ellenségesség áll fenn. Minden országban van egy nemzeti stílus az efféle kérdések körül. Mi odaállunk a kormányok elé, és azt mondjuk, itt egy vállalkozás, osszuk meg az adatokat! Az emberek néha azt mondják, ez remek, már vártuk önöket, néha pedig az a reakció, hogy miért adnánk mi ki adatokat egy cégnek? Ilyenkor hosszú egyeztetéseket kell lefolytatnunk.
- A budapesti Street View-fotózás is az adatvédelmi biztossal történt egyeztetés miatt állt le. Mikor indulhat újra, illetve mikor lesz alkalmas a Google Maps a hazai utakon működő navigációra?
- A magyar irodánk szerint jól állnak a dolgok, az egyeztetések rendben haladnak, de úgy nehéz megfelelni az elvárásoknak, ha nincsenek szabályok. Ezért igyekszünk ésszerű dolgokat csinálni, mert azzal hibázhatunk a legkevesebbet. Ha vannak szabályok, azokat követjük. Egyszóval remélhetőleg hamarosan, valójában nagyon-nagyon hamar történni fognak dolgok a magyar Street View ügyében.
- Mennyire hamar?
- Azt mondtam, hamar, és a hamar az csak hamar. Ami biztosan nem azt jelenti, hogy három év múlva. A Street View-ban egyébként elsősorban külföldi városokat néznek az emberek, utazás előtti tájékozódás végett, így ez inkább úgy érinti a magyarokat, hogy az ideutazóknak lenne hasznos a budapesti Street View. A Street View azonban számunkra adatgyűjtő eszköz is. Felismerjük például a képeken a közlekedési táblákat, amelyek a sebességhatárokra, kötelező haladási irányokra figyelmeztetnek. Ezeket az információkat építjük be aztán a navigációba, így a navigáció indulását egy adott országban meg kell előznie a Street View-fotók elkészítésének.
Romániában már van Street View
- Várható a közeljövőben új, intelligensebb kereséssel felvértezett főverzió a Google Mapsből?
- Mi a Google-nál próbáljuk elkerülni a főverzióváltásokat. Minden héten van valami új funkció, az elmúlt négy évben a Google Maps hétszáz változatát bocsátottuk ki, vagyis sosincs egyetlen nagy lépés. Úgy vélem, ez jobb modell, a szoftveripar is efelé mozdult el. Még a Microsoftnál is, ahol háromévente van új verziójú Windows, hetente-kéthetente van egy apróbb frissítés, vagyis nem várnak három évet arra, hogy minden frissítést odaadjanak a felhasználóknak.
- A Google keresője is így, apránként fejlődik - ilyen apróságként jelent meg a találati listában a "+1" gomb, amellyel minden találatról jelezhetjük, hogy relevánsnak tartjuk-e. Ez működik? Használják az emberek?
- Igen, sokan kattogtatják. Aki használja, ezzel nem a Google-t segíti, hanem saját magát és a barátait. Olyasmi ez, mint a spamszűrő a Gmailben: ha spamnek jelölünk egy levelet, azt mindenki másnál is annak jelöltük. Az érdekel minket, hogy befolyásolja-e az embereket, ha valamit mások is magasra értékelnek. Ha egy bécsi étterem honlapja sok lájkolást kap a Wienerschnitzel (rántott hús) keresőszónál, akkor érdemes előbbre hoznunk a találati listában. Ettől persze a pluszjeles értékelést semmiképp sem azonosíthatjuk a hely osztályzatával. Talán egyszer majd olyan okos lesz a rendszer, hogy a hasonló értékeléseket adókat egymás "barátainak" tekinti, s az egyik találati listáját befolyásolják a másik által a témában adott értékelések. Ezáltal kivetíthető lesz az ízlésünk, ami befolyásolja majd mások találatait is. Ilyen lehetőségből még sok lesz a következő években.
"Az ízlésünk befolyásolja majd mások találatait is."
- A Google TV is ilyen közösségi alapú elképzelésen alapul?
- A Google TV egy kísérlet. Az emberek egyre kevésbé csak az adás nézésére akarják használni a tévét. Képeket akarnak nézni a nyaralásról, webvideókat - mi pedig elkezdtünk tévéket felruházni a YouTube erejével, mert úgy éreztük, hogy talán lehet szerepe, esélye egy olyan számítógépnek, amelynek a képernyője a tévénk képernyője. Lehetne benne közösségi funkció, láthatnánk, hogy mások is ugyanazt a műsort nézik, és hogy tetszik-e nekik... nem tudom, igazából ez még felfedezetlen terület.
- A Google készített egy PC-s operációs rendszert, a Chrome OS-t. Felbukkanhat tévéken és más eszközökön is, vagy csak PC-n?
- Amikor az autót feltalálták, nem mentőkocsikat képzeltek el, meg fagyasztott ételt kiszállító kisteherautókat. Csak egy ló nélküli motoros szekeret akartak, és nem képzelték el mindazt, amit létre lehet belőle hozni. A feltaláló egyszerűen csak olyan dolgokat csinál, amelyek technikailag jók, amelyek megoldanak egy problémát, majd megnézi, mi történik. Az Androiddal és a Chrome OS-szel is csak megyünk arra, amerre az út visz bennünket. Amikor elkészítettük a Chrome böngészőt, azt láttuk, hogy a régi browserek nem voltak elég gyorsak, mi pedig meg akartuk mutatni, hogy lehet csinálni gyorsabbat is. Aztán azzal jöttek a gyártók, hogy nem lehetne-e ezt a technológiát továbbvinni? Oké, akkor legyen egy hardveres Chrome: egy olyan böngésző, amely külön operációs rendszer nélkül fut a gépen, így nincsenek vele azok a nehézségek, amelyek egy hagyományos számítógépnél, mint a programok frissítése vagy a vírusok fenyegetése.
- Akkor hát ne is képzeljek el egy érintőképernyős hűtőszekrényt Chrome OS-szel?
- Ha már hűtő, akkor abban inkább érintőképernyős Android lenne. Úgy tűnik, ami érintőképernyős, ahhoz az Android passzol, amin fizikai billentyűzet van, azon Chrome OS lesz. De ezt nem mi döntöttük így el, csak egyelőre így alakul. Az Android inkább azokra az eszközökre való, ahol nem számít, milyen vas van alatta, míg a Chrome OS ott lenne jobb, ahol ez igenis fontos. De majd a piac eldönti.