Csütörtök reggel hivatalosan is elindult a Google navigációs szolgáltatása Magyarországon, amely a Google Térkép (Maps) meglévő szolgáltatásain alapul, azonban a felhasználó aktuális helyzetének megmutatásán túl azt is képes jelezni, hogy a cél eléréséhez mikor melyik utcán és merre kell fordulni - mindezt akár hangbemondással is. A szolgáltatás magyar nyelvre állított Androidon magyarul, angolon csak angolul érhető el. A hangbemondás egyébként csak az követendő irányokat mondja be (például: "száz méter múlva forduljon jobbra!") ékes magyarsággal, az utcanevek felolvasására csak angol kiejtéssel képes a program. A navigáció erőssége a keresés, nem szükséges pontosan beírnunk az utcát, házszámot, akár egy bolt név is elég ahhoz, hogy tippeket adjon a program.
Csak androidos mobilon működik, de mobilnet nélkül is használható
A Google Térkép Navigációt egyelőre kizárólag a Google Android operációs rendszerű okostelefonokon lehet használni (1.6-os vagy újabb verzió esetén), iPhone-on és más Mapset használó rendszeren nem. Az itthon kapható androidos telefonokon már korábban is megtalálható volt a navigáció szoftvere, de annak ikonjára kattintva a felhasználókat eddig olyan üzenet fogadta, hogy a szolgáltatás hazánkban még nem elérhető.
A szolgáltatás használatához jól jön a mobilinternetes kapcsolat, de nem feltétlenül szükséges a folyamatos internetelérés. Az alkalmazás az útvonal összeállításakor tölti le a szükséges térképszelvényeket, és ezekkel dolgozik navigáció közben. Ha az otthoni wifi hatósugarában rakjuk össze a tervet, úgy mobil adatforgalmazás nélkül is használhatjuk a Térkép Navigációt. A hosszabb utakra mindenképpen szükség van mobilos adatkapcsolatra, egy Budapest-Bécs utat már nem lehet előre elkészíttetni a wifire kapcsolt szoftverrel.
A nagyobb adatforgalmat generáló műholdképes nézetet sem lehet a fenti módszerrel lekérni, az és a teljes érdekeshely-adatbázist is tartalmazó "full extrás" térkép csak mobilinternet-kapcsolaton keresztül érhető el. Megfelelő nagyságú memóriakártya birtokában tulajdonképpen offline módon is lehet használni a Google navigációját, bár a gyorsítótárazott térképrészletek harminc nap után automatikusan törlődnek. A standard térképes nézet egyébként elég takarékosan bánik az internettel, egy városon belüli útvonal egy-két megabájtból megúszható, ráadásul ha ugyanazon az úton megyünk oda és vissza, csak egyszer tölti le az adatokat a Térkép.
Jelzi a dugót és a fővárosban tömegközlekedni is tud
A Google már korábban elindította a Térképen az egész ország fontosabb útjait lefedő forgalomfigyelő szolgáltatását, amely bár nem tévedhetetlen, még így is a leghatékonyabb dugófigyelő szolgálatás Magyarországon - a hagyományos GPS-ekkel használatos TMC szolgáltatás lefedettsége tapasztalataink szerint jóval kisebb. A Térkép navigáció él is ezekkel az adatokkal, arra próbálja vezetni a sofőrt, amerre a legkisebb a dugó.
Idén nyáron a Google térképre a BKV járatai is felkerültek, így a szoftver a gyalogosan közlekedőket is segíti, mivel a menetrendek birtokában képes megtervezni az útvonalat a tömegközlekedés használatával. A járdán gyaloglóknak a Térkép rezgéssel jelzi, ha az adott utcán be kell fordulniuk, így séta közben nem kell folyamatosan a telefon képernyőjét bámulni. A remegés szól az átszállásra való figyelmeztetésre is, ahogy a busz vagy a villamos beáll a megállóba, a készülék jelzi, hogy át kell szállnunk. A funkció csak a metróban teljesít rosszul, GPS vétel híján nem tudja, hol járunk pontosan. A gyalogos navigáció meglehetősen akkukímélő, akár 2-3 órán keresztül is működik, a kijelző kikapcsolásának köszönhetően.
Itthon hiányzik a Street View
Mivel a magyar adatvédelmi biztos aggályosnak találta a cég utcai panorámakép-szolgáltatását, egyelőre a Street View sem érhető el a magyar utcákon, pedig a navigáció ennek a képességeit is kihasználná: ha célpontunk lefedett utcában található, akár még a pontos kapualjat is meg tudná mutatni, vagy a következő kanyar helyszínének panorámáján jelöli be a követendő irányt. A Google navigációs szolgáltatása az Egyesült Államokban közel két éve elérhető, tavaly nyár óta pedig már többek közt az osztrák, német, olasz, spanyol és holland felhasználók is elérhették azt androidos okostelefonjukról. Mi az üzlet a Google-nek az ingyenes navigációban? Az, hogy ha az emberek ezt használják, akkor közelükben lévő boltokat, szolgáltatásokat is ebben fognak keresni, akkor az extra megjelenési lehetőségekért pénzt szedhet be ezek tulajdonosaitól.
A Google navigációjának lefedettsége még elég korlátozott, csupán egytucatnyi országban érhető el a szolgáltatás, és a magas roamingdíjak miatt külföldön csakis a wifis gyorsítótáras üzemmódban érdemes használni, noha tízezer forint körüli összegért már teljes értékű offline Európa térképet lehet venni más gyártóktól.
A Nokia ingyenes navigációja után ez már a második csapás az önálló navigációs eszközök (PNA) gyáróira, ám nem mindenki használ okostelefont, így csak szűkül, nem pedig megszűnik az autós navik piaca, s ez a helyzet még évekig nem fog változni. Az viszont kérdés, hogy a nagy gyártók okostelefonra átalakított fizetős szoftverei hogyan fognak versenyezni a Google ingyenes megoldásával.