Gyakorlatilag nem lehet úgy tévét nézni, hogy a néhány perces reklámblokkban ne akarna valamelyik mobilcég okostelefon vásárlására csábítani, ez azonban nem jelenti azt, hogy minden egyes magyar mobilozó ötven és százötvenezer forintos okostelefonokkal mászkálna az utcán.
Olcsósága miatt kelendő a PNA
Az NRC piackutató cég szerint csupán a magyarok 18 százaléka rendelkezik ilyen készülékkel, bár a felnőtt internetezők körében az arány már 25 százalékos, de a teljes lakosság körében ez még mindig kevésnek mondható. Azt [origo]-nak nyilatkozó kereskedők is megerősítették, hogy a készülékek népszerűsége felfutóban van, de statisztikáik szerint a PNA-k, vagyis a különálló navigációs eszközök (Personal Navigation Assistant, személyi navigációs segéd) ugyanolyan kelendőek mint az okosmobilok boomja előtt: sokan ugyanis nem akarnak okostelefont, vagy szándékosan külön eszközt használnak a telefonáláshoz és a tájékozódáshoz.
Az Extreme Digital nevű elektronikai bolthálózatnál érdeklődésünkre elmondták, hogy szezonfüggetlen stagnálást mutatnak a különálló navigációs eszközök a társaság eladásaiban. A társaság várakozásai szerint az idén ugyanolyan mennyiség fogy majd ezekből az eszközökből, mint tavaly, azonban a PNA-k átlagára az idén húsz százalékkal csökkent: húsz-huszonötezer forintért már nagyképernyős, térképszoftverrel szerelt készülékeket is meg lehet venni.
A hasonló profilú Speedshopnál is népszerűek ezek az eszközök, bár ennél a társaságnál azt tapasztalták, hogy a gyártók kínálatából szinte teljesen eltűntek a felső kategóriás modellek: aki ugyanis nagyobb összeget tud szánni egy navigációs eszközre, az valószínűleg már inkább egy okostelefont választ. Ennél a kereskedőnél a navigációs szoftver nélküli modellek a leginkább kelendőek, ami jól jelzi a hazai felhasználók árérzékenységét - ezekre az eszközökre sokszor az internetről letöltött kalóz-térképszoftver kerül fel, amely eredeti változatban legalább tízezer forinttal növeli a vételárat.
Óriási képernyővel élnek túl a különálló GPS-ek
Az okostelefonos navigációs megoldások számos előnyt kínálnak: eleve mindig kéznél vannak, ráadásul mobilinterneten keresztül gyakorlatilag bármikor frissíthető térképük vagy forgalmi információik. Egyetlen komoly korlátjuk létezik, a képernyőméret: az átlagos okostelefon képernyője 4 colnál kisebb átlójú, de a legnagyobb csúcsmodelleké sem nagyobb 4,3 collnál, hiszen ennél nagyobb készüléket nem lehetne kényelmesen zsebben hordozni.
A PNA-k esetében azonban nincs hasonló méretkorlát, hiszen a mobiltelefonnal ellentétben ezeket az eszközöket nem viszi magával mindenhova tulajdonosuk, és az sem zavaró, ha csak egy táskában férnek el kényelmesen. Huszonöt és harmincötezer forint körüli összegért azonban már 5 vagy 7 colos képernyővel szerelt PNA-t is lehet venni, akár szoftverrel is. A nagy képernyő azért jó, mert könnyebb leolvasni vezetés közben és a kezelőszervek is nagyobbak lehetnek rajta.
Egyes komolyabb PNA-k olyan extrákat is kínálnak, amely nem érhető el telefonon: például a tolatóradar monitorjaként is funkcionálnak, mások pedig FM-jeladót tartalmaznak, amelyen keresztül régebbi autórádióval is lehetővé teszik az mp3-ak hallgatását, vagy traffipax-detektorként is használhatóak. A Garmin navigációs eszközöket forgalmazó Navigate Kft-nél sem hisznek abban, hogy az okostelefonok miatt teljesen eltűnnek majd a különálló GPS-ek, mivel ezek között túrázáshoz alkalmas, hosszú akkuidejű, napfényben is látható képernyővel szerelt modellek is megtalálhatóak.
Jönnek a mobilnetes PNA-k
Ugyanakkor a PNA-kra, fedélzeti számítógépekre és okostelefonokra egyaránt elérhető iGO navigációs szoftvert fejlesztő NNG Kft. a teljes európai piacon már érzékeli a hagyományos PNA-k iránti kereslet visszaesését: a társaság statisztikái szerint az utóbbi néhány évben évi 9 százalékkal csökkentek az ilyen eszközök eladásai.
Az NNG sem tartja valószínűnek a különálló GPS-ek eltűnését, inkább arra számít, hogy ezekben az eszközökből is elterjednek majd a mobilinternetre kapcsolódó típusok. Egyes modellek Bluetooth-kapcsolaton keresztül, a tulajdonos okostelefonjának netkapcsolatát használva, vagy saját modemjükkel tudnak majd csatlakozni a világhálóra. A nyugat-európai piacon már elérhető néhány ilyen PNA, a hazai boltokban azonban csak elvétve találkozni hasonló eszközzel. Az NNG szerint a netképes navigációs eszközök elterjedését a mobilinternet olcsóbbá válása, és a roamingdíjak mérséklődése is jelentősen elő fogja segíteni.
Legális navigációt ingyen
Évek óta kínál okostelefonjaihoz ingyenes navigációt a finn Nokia: az Ovi Térképek nevű szoftvert online és offline módban, akár mobilinternet-kapcsolat nélkül is használni lehet, ráadásul a társaság mobiljait választók gyakorlatilag világszerte minden népszerű turisztikai célország térképét megkapják ingyen - ennek ellenére a PNA-k változatlanul jól fogynak.
Csütörtöktől Magyarországon is elérhetővé vált a Google Térkép navigációs szolgáltatása, amelyet androidos okostelefonokon lehet használni - a szolgáltatás már tavaly óta elérhető tizenkét országban, többek között az Egyesült Államokban, Ausztriában és Németországban is. A Google Maps Navigation teljes értékű használatához mobilinternetes kapcsolatra van szükség, bár hagyományos - vektoros - nézetben a program nagyon kevés adatforgalmat generál, egy városon belüli út soránt egy-két megabájtnyi információt tölt le - egyedül a műholdképes nézet zabálja a sávszélességet. Takarékoskodni lehet azzal is, ha a felhasználó indulás előtt wifin tölt le térképrészleteket telefonjára.
Ehhez hasonló valós nézetet azonban a hagyományos, offline navigációs szoftverek soha nem tudnak majd kínálni, hiszen a légi felvételek nem férnének el a memóriakártyáikon. A Google navigációs szolgáltatása ráadásul sokkal hatékonyabban működő dugófigyelő szolgáltatást kínál a GPS-ekhez elérhető TMC-nél, és Budapesten már képes útvonalat tervezni a tömegközlekedési eszközök felhasználásával is, így az autósok mellett gyalogosokat is képes hatékonyan kiszolgálni.
Amíg nincs mindenhol internet, marad a PNA
Ugyanakkor a futárcégek vagy sokat utazók számára az offline navigációs megoldások biztonságosabbak lehetnek, hiszen azzal akkor sem kerülnek bajba, ha egy vidéki országúton egyáltalán nincs mobilinternetes lefedettség. Amíg pedig drága a mobilroaming, külföldön sem nagyon érdemes használni a szolgáltatást, mert néhány megabájtnyi adatforgalomért is borsos összegű számla érkezhet meg a hó végén. Mindezek tükrében úgy tűnik, hogy jó ideig velünk maradnak még a PNA-k és az offline navigációs szoftverek.