A telefonokon megjelenő "szponzorált történetek" elnevezésű reklámok a hírfolyamban jelennek majd meg - számolt be a Bloomberg amerikai üzleti lap. Szponzorált történetek korábban is voltak a Facebook számítógépes változtatán, de viszonylag jól elkülönülve a júzer ismerőseivel történt eseményektől. Hamarosan viszont megkerülehetetlenek lesznek azok a hirdetések, melyekből például a felhasználók megtudhatják, hogy valamelyik ismerősüknek melyik a kedvenc söre, légitársasága vagy ruhamárkája. A Facebook azért döntött mobiltelefonos szoftverének átalakítása mellett, mert annak ellenére, hogy szinte mindegyik platformon a közösségi oldal kliense az egyik legnépszerűbb program, ez a cég számára semmiféle bevételeket nem termelt eddig.
A New York Times amerikai napilap online kiadásán olvasható információik szerint a legnagyobb közösségi oldalnak világszerte nagyjából 845 millió felhasználója van, ennek közel a fele facebookozik már az okostelefonján. E tekintetben nem meglepő Zuckerbergék lépése, hiszen óriási bevételtől esnek el, pusztán azért, mert eddig nem tudták kialakítani a megfelelő hirdetési strukturát a Facebookra. A New York Times által megkérdezett szakértők szerint azonban a siker még így sem borítékolt, mert az emberek célirányosan használják a közösségi oldalt a telefonjukon: státuszüzenetek posztolnak, megnézik értesítéseiket, és szándékosan nem kattintanak a hagyományos hirdetésekre.
Susan Etlinger, az Altimeter Group szakértője szerint a Facebook egyik legnagyobb Achilles-sarka az, hogy nem tud profitálni abból, hogy telefonján (is) mindenki a közösségi oldalon lóg. Mint arról az [origo] is beszámolt, a tavalyi év során jóval több okostelefont adtak el a gyártók, mint notebookot, netbookot, asztali gépet és táblagépet együttvéve. Ha ez a trend folytatódik, akkor nagyon jó üzleti tervvel kell előállnia a Facebook stratégiai csapatának, ha nem akarnak villámgyorsan lemaradni a vetélytársaik mögött.
Eközben a Google és az Apple háza táján
Amíg a közösségi oldal szenved, addig két fontos riválisa nagyon sok pénzt keres az okostelefonokon. A Wall Street Journal online kiadása szerint 2011-ben a viszonylag reprezentatívnak mondható amerikai piacon, a Google 24 százalékot, az Apple pedig 15 százalékot hasított ki a telefonos hirdetési tortából.
Egyébként is nagyon jól megy a Google-nek mostanság. Larry Page, a cég elnök-vezérigazgatója évértékelő beszédében azzal büszkélkedett, hogy a társaság a tavalyi évben több mint 2,5 milliárd dollárt kerestek okostelefonos jelenlétével. Ez magába foglalja az Android operációs rendszert, az Android Market forgalmát és persze a mobil eszközökön megjelenő hirdetéseket is. Az utóbbiból befolyt bevétel a Forbes magazin becslései alapján súrolja az egymilliárd dollárt.
Az Apple-nél nem lehetnek ennyire boldogak a telefonos hirdetésekért felelős munkatársak. Míg 2010-ben piacvezetők voltak e téren, addig 2011-re jelentősen visszaestek, még a Millennial Media, mobil hirdetésekre specializálódott reklámügynökség is megelelőzte őket - írta a Wall Street Journal. Az Apple gyors helyzetértékelés után bejelentette, hogy jelentősen megváltoztatja eddigi üzleti stratégiáját. Míg korábban legalább egymillió dolláros szerződést kellett kötnie az almás céggel annak, aki mobiljain akart hirdetni, addig ezt a limitet leszállították 400 ezer dollárra - írta a Business Insider című gazdasági szaklap. Azok számára pedig, akik kifizetik ezt az összeget, ingyenes tanfolyamot tartanak a hatékony telefonos hirdetésekről.
Végtelen történet
A Facebooknak az okostelefonos hirdetések terén bőven van hová fejlődnie. A szponzorált történetek elhelyezése talán a kelleténél agresszívabb lépésnek tűnik. Ha ezt túlságosan zavarónak fogják találni a felhasználók, akkor könnyen elpártolhatnak a közösségi oldal appjától, ez pedig a pénzforrások hirdetési kedvén is meg fog látszani. A másik kérdés, hogy a Google hogyan fog reagálni arra, hogy a Facebook saját hirdetéseivel olyan pénzt fog keresni az androidos operációs rendszerek segítségével, amiből a keresőcég egy fillért sem fog látni.
Dobó Mátyás, a Smartmobil 2012 mobilipari konferencia főszervezője az [origo]-nak úgy nyilatkozott, hogy mobilhirdetések tekintetében nincs ütközőpálya a Facebook és a Google között. Utóbbi kényelmes helyzetben van, és amíg a közösségi oldal nem veszélyezteti a bevételeit, addig nincs miért újabb csatát kezdenie vele. A mobilipari szakértő szerint a két óriás között a közösségi hálózatért és a keresésért folytatott küzdelem az érdekes, s bár egyelőre mindkét meccs lejátszottnak tűnik, a versengő felek nem fogják feladni.
Fábián Tamás