Az amerikai Nevada a világ első állama, ahol rendszámot kaphantnak az önmagukat kormányzó autók. A teszteléshez használt, még nem sorozatgyártás alatt álló járművek vörösbetűs rendszámmal fogják felhívni magukra a figyelmet. Ha elkészül az első, boltban megvásárolható automata autó, annak rendszámának karakterei zöldek lesznek a napokban bejelentett új szabályok értelmében - adta hírül a Gizmodo technológiai blog. A hagyományos, sofőr által vezetett járművek rendszámain a számok és betűk szürkéskék színűek az államban.
Toyota Priusból épített robotautót a Google
A nevadai közlekedési hatóságnak nagy álmai vannak: azt remélik, hogy a most még csak prototípus állapotban létező sofőr nélküli autókból egy idő után automatikusan közlekedő taxik és az orvosi okok miatt vezetésképtelen emberek autói lehetnek - írja a Huffington Post amerikai internetes napilap.
Biztosítékot kérnek a tesztautók után
A rendelkezés miatt Nevada remek teszttereppé vált az autonóm autókat fejlesztő cégek számára. A vállalatoknak 1-3 millió dollárt kell felelősségbiztosításként letenniük a hatóságoknál attól függően, hogy hány autót akarnak tesztelni az állam területén. Emellett azt is be kell jelenteniük, hogy milyan időjárási viszonyok között végzik a tesztelést, és a hatóságok igényt tartanak a próbautak során gyűjtött adatokra is, ezt egy olyan berendezés fogja gyűjteni, mint a repülőgépek fekete doboza.
2004-ben még szenzorok erdeje kellett egy autonóm autóra
Az autókat egyelőre nem szabad ember nélkül az utakra engedni. Legalább két személynek kell felügyelni az önműködő rendszereket. A helyi KRESZ szabályai nem módosultak, csupán egy kivétel van: az automata pilótával közlekedő autó tulajdonosa bátran telefonálhat és smsezhet, nem fogja megbüntetni a rendőr. Ittasan viszont autonóm autóba sem lehet beülni, így akinek este kocsmáznia támad kedve, azt a taxi vagy a sofőrszolgálat viszi haza, nem az önműködő autó.
A prototípusok már kész vannak
A Google 2011 decemberében szabadalmaztatta sofőr nélküli autóját, amelyet egy második generációs Toyota Priusként kezdte a pályafutását, ám jelentős átépítésen esett át. A járműbe komoly szenzorrendszer került, de olyan kényelmi funkciókkal is rendelkezik, mint automata parkolórendszer, Google Maps integráció és sebességtartó automatika.
A Pentagon által szponzorált DARPA Grand Challenge és Urban Challenge versenyek miatt a nagy amerikai műszaki egyetemek is rendelkeznek autonóm autós laborokkal. 2005-ben a sivatagban kellett akadálypályákat teljesíteni és 132 mérföldes utat megtenni a sivatagban. 2007-ben pedig városi forgalomban kellett bizonyítania a kisebb szuperszámítógép teljesítménye felett rendelkező robotsofőröknek.