Erősen túlzó elvárásokkal néztek a szerda esti Apple bejelentés elébe a cég rajongói. Az új iPad nem bővült az iparágot megújító technológiákkal, nem mutatkozott be benne például a sokak által várt, a valódi billentyűk tapintásának érzetét nyújtó csodaképernyő sem. Az óriási felbontású, full-HD-nél is részletesebb kijelző és az erősebb grafikus chip miatt azonban valószínűleg így is venni fogják a harmadik generációs iPadet mint a cukrot. Az Apple bebizonyította, hogy nem szükséges minden évben forradalmat csinálni, kisebb hardveres tuningokkal is készülhet olyan termék, amit az emberek azonnal meg akarnak venni. Utánanéztünk, milyen fogadtatásban részesült az Apple új táblagépe, és mi a véleménye róla azoknak, akik néhány percre már kezükbe vehették azt.
Nem a hardver, az appok a lényegesek
David Pogue-ról, a New York Times újságírójáról mindig lehetett tudni, hogy egy kicsit szerelmes az Apple termékeibe, hiszen még külön dalt is írt az iPhone-ról. Őt egyetlen dolog zavarja a harmadik generációs iPadben: az, hogy nincsen neve. Az előző modell neve iPad 2 volt, ez viszont nem kapta meg az iPad 3 nevet. Szereltek bele nagyfelbontású kijelzőt, de mégsem nevezik iPad HD-nek - jobb híján "idei iPad"-nek lehet nevezni, ha hivatkozni akarunk rá.
A bámulatos felbontású kijelző az "idei iPad" egyik vonzereje
Az első benyomásokat összegző cikkében Pogue az új appokra helyezi a hangsúlyt. A hardveres frissítéseket is lényegesnek látja, ám a legérdekesebb fejlődést a programok területén látja. A továbbfejlesztett, akár több iPad-tulaj közös zenélését is lehetővé tevő Garage Band vagy az iPaden először bemutatkozó iPhoto fotószerkesztő bemutatja, hogy mire képes egy táblagép. A fotós alkalmazás a legjobb példa: a speciális effekteket kézzel lehet felvinni a képekre, már majdnem úgy, mintha ecsettel vagy tollal retusánla a felhasználó. Az érintős módszer ráadásul természetesebb is, mint az egeres utómunka.
A játékosok kedvence lehet az iPad
A Los Angeles Times újságírója szerint a fürgébb grafikus gyorsító remek játékok megírására ad lehetőséget. Az okostelefonok és a tabletek már megteremtették azokat az ikonikus figurákat - például az Angry Birds madarait - amiket a mai játékosok úgy ismernek, mint régen mondjuk Super Mariót. Már az iPad 2 kétmagos processzora is alkalmas volt videojátékok futtatására, de biztos, hogy az új iPad négymagos processzora még látványosabb vizuális hatásokat lesz képes kiszámolni.
A játék mellett a fotók feldolgozását is segíti a négy grafikus mag
A full-HD-nél is nagyobb felbontású kijelző ráadásul olyan lehetőséget kínál a játékfejlesztő cégeknek, amit egy másik eszköz sem. A legnagyobb felbontást kezelni tudó játékkonzolok is csak full-HD-re képesek, bár a konzolokon a legtöbb esetben még ezt sem használják ki a fejlesztők teljesítményproblémák miatt. Az a kérdés csupán, hogy miként fogják majd kiaknázni a sehol másutt nem elérhető lehetőséget a fejlesztők.
2012 lesz az év, amikor mindenki iPadet vesz
Az iPad-vásárlók második hullámára gondolva mutatta be az Apple a név nélküli új táblagépet - írja az új trendeket gyakran elemző Webisztán blog szerzője, Szabó Gergely. Szerinte a korai befogadók, az új kütyüket a bemutató napján előrendelő felhasználók után rendszerint jön egy második, nagyobb vásárlási hullám is. Ezt azok generálják, akik kivárnak, megvárják míg kiderül, hogy mire is jó az új eszköz. Az iPad 3 név elkerülésével az ilyen vásárlók felé tett gesztust az Apple: azoknak sem kell réginek, cikinek érezni a tabletjüket, akik csak most karácsonykor szánták el magukat arra, hogy vegyenek egy iPad 2-t.
Az iPad 2 tulajdonosoknak sincs okuk rosszul érezni magukat
Az Apple a korai befogadóknak készíti a terméketi, de nem csak belőlük akar meggazdagodni - írja a Webisztán bloggere. Ez lehet annak az oka, hogy az Apple nem vonta ki a piacról az előző iPadet, hanem csak leárazta. A 399 dolláros árral azokat a vásárlókat is meg tudja majd nyerni az Apple, akik eddig talán idegenkedtek az új laptop árába kerülő táblagéptől. Az iPad 2 leértékelésével ráadásul a használtpiaci árakat is lejjebb nyomta a vállalat.
Mindig vannak elégedetlenkedők
Egyedül Matt Hartley, a Financial Post kanadai üzeleti napilap publicistája tűnik csalódottnak az Apple bejelentés után. Hartley szerint az Apple lehetőséget adott a versenytársainak arra, hogy beérjék az iPadet. Állítását arra alapozza, hogy az új táblagép csak kisebb tuningokon esett át, forradalmi újítás nem található benne, és így az Apple előnye csökken a táblagépek piacán. A 2011 negyedik negyedévi üzleti jelentése szerint minden eddiginél több tabletet adott el, mégis csökkent a részesedése. Az előző év végén még 68,2 százalékát birtokolta a cég a tabletpiacnak, 2011 végén viszont már csak 57,6 százalék volt az Apple részesedése. A több mint tíz százalékot a Google Android operációs rendszere happolta el.
Azt Hartley sem tudja megmondani, hogy az androidos eladások milyen hányadát teszik ki a párszáz dolláros olcsóbb táblagépek, amelyekkel az Apple meg sem próbál versenyezni. Arról viszont meg van győződve az újságíró, hogy a cég könnyen a saját sikerének áldozatává válhat: a rajongók és a befektetők újabb és újabb forradalmakat várnak az Apple-től, és a részvényárfolyamokon látszik meg, ha ezt nem szállítja. Az emberek nem csak a piac legjobb eszközét várják a cégtől, hanem meglepetést is.