Április harmadika az egyenlőség napja a mobilfotósok számára: az évekig csak iPhone-on elérhető Instagramnak ezen a napon adták ki androidos verzióját. A fotós szoftver bármelyik újabb készülékre feltelepíthető, használatához csupán mobilinternet és kamera szükséges.
Fényképezős programok eddig is bőven voltak az összes mobil operációs rendszerre. Az Instagram mégis különleges: a feltöltött fotók nagy része csak akkor látható, ha a nézelődni vágyó rendelkezik az alkalmazással. A felhasználók úgy alkotnak közösséget, hogy az az internet felől nézve szinte nem is látszik.
Ritka a szűrő nélküli kép az Instagramon
Az elkészített fotókat meg lehet osztani a Facebook, a Twitter, a Tumblr mikroblog és a Foursquare bejelentkezős alkalmazás felé. A lényeget azonban csak akkor látja a felhasználó, ha maga is telepíti az Instagramot és részt vesz a fotózásban és a kommentelgetésben. Bekukucskálni ugyan be lehet a mobilos fotósok világába, erre szolgál például a Webstagram oldal, de a részvételhez fényképezni is kell.
Még több szín és árnyalat
A közösség mellett az ügyes filterek és képjavító funkciók miatt terjedhetett el gyorsan a program. A mobilok kamerái ugyan rengeteget javultak az Instagram első kiadása után, ám a felhasználók nem untak rá a témafilterekre: lelkesen világosítják, barnítják, változtatják fekete-fehérré vagy éppen szivárványszínűvé a fotóikat.
Minden instagramozó álma a Popular (népszerű) oldalra való bekerülés
A különböző szűrők okozhatják az androidosoknak a legnagyobb csalódást egyelőre. A CNET híroldal tesztje szerint a filtereket nem lehet előnézetben megtekinteni a képen, és néhány újabb szűrőt nem írtak még meg a készítők az androidos verzióra. A képek élességét csökkentő, az előteret és a hátteret elmosó Tilt Shift/Blur parancsra például még várniuk kell a Google operációs rendszerét választóknak.
A mobilfotók sztárja
Az Instagram 2010 októberében jelent meg először és hihetetlen tempóban kezdett terjedni. Két hónappal a megjelenése után már több mint egymillióan használták, az androidos verzió kiadásának napján pedig harmincmillióan regisztráltak a szolgáltatásba.
A fotós alkalmazás közösségeket épített, rendezvényeknek és sörözéseknek adott témát, sőt néha még a technológusokat és művészeket is megihlette. Az előbbire példák a világ különböző pontjain megrendezett Instameetek, ahol a mobilos fotósok ülnek le beszélgetni, az utóbbira pedig a helyfüggő fotónyomtató, az Instaprint.