Egyelőre nem aratott osztatlan sikert a hazai felhasználók körében a hónap elején elstartolt, a lemezkiadók által messiásként várt magyar YouTube: a netezőket zavarják a klipek előtt megjelenő reklámok, amelyek félbeszakítják a szórakozást például akkor, ha a netezők egy több számból álló lejátszólistát néznek-hallgatnak. Bár a videók előtt megjelenő reklámokat minden esetben át lehet ugrani, első öt másodpercüket a felhasználóknak kötelező végignézniük a megnyitni kívánt videó eléréséhez.
A reklámért cserébe jobb minőségű videók
A Google magyarországi képviseleténél az [origo]-nak elmondták, a videomegosztó lokalizált változatának elindulása nyomán nagyobb mennyiségű és jobb minőségű magyar tartalom lesz elérhető a YouTube-on. A szolgáltatás tartalomszűrő rendszere lehetővé teszi, hogy a partnerek azonosítsák azokat a videókat, zenéket, amelyeknek ők a jogtulajdonosai, még akkor is, ha azokat más felhasználók töltötték fel. Ilyenkor a partnerek választhatnak, hogy ezeket a felvételeket letiltják, vagy fent hagyják és akár engedélyezik, hogy a felvétel mellett reklám jelenhessen meg.
A Megasztár hivatalos oldalának klipjei már tele vannak hirdetéssel
Ez nem a feltöltő, hanem a jogtulajdonos számára generál bevételt, aki korábban semmilyen módon nem részesedhetett a mások által feltöltött, de a saját tulajdonát képező művekből. Ezzel a lehetőséggel azonban a kiadók és tévécsatornák érdekeltté váltak tartalmaik feltöltésében, hiszen eddig a videomegosztón elérhető videókból semmilyen bevételt nem láthattak - véli Schuster Richárd, a Google magyarországi kommunikációs menedzsere.
A változások nyomán a YouTube megszűnhet "mindenki padlásának" lenni - mondta az [origo]-nak Kitzinger Dávid, az Artisjus zenei jogvédő szervezet internetes szolgáltatásokért felelős vezetője. A videomegosztón a rossz minőségű, VHS-kazettáról digitalizált felvételek jelentős részét jobb minőségű, eredeti archív felvételek fogják felváltani. Ezek megjelenése nem egyik napról a másikra történik, de a lemezkiadók és a tévétársaságok youtube-os kínálata várhatóan folyamatosan bővül majd - mondta.
A Megasztár és a Hacktion az első két befutó
A Google arra számít, hogy a YouTube lokalizált beindulásával jelentősen növekedni fog a videomegosztón a magyar tartalmak aránya: a partneri megállapodásoknak köszönhető például, hogy a Megasztár egyes műsorszámai és a Hacktion sorozat teljes epizódjai elérhetővé váltak az oldalon.
A Tv2 zenei tehetségkutatójának műsorszámait normál felbontásban lehet megnézni a YouTube-on, a lejátszás közben a képernyő alján jelenik meg reklámcsík, valamint a lejátszóablak mellett is találhatók hirdetések. A hackersorozat részei a YouTube-on HD-felbontásban jelennek meg, ami sokkal jobb minőséget eredményez a közszolgálati tévé saját videotáráénál, és e sorok írásakor csak a lejátszó mellett voltak reklámok. A zenei tehetségkutató videói között néhány több tízezres nézettségű felvétel is található, a Hacktion egy-egy részét azonban nagyjából csak ezren nézték meg a YouTube-on, így a videomegosztón való jelenlét valószínűleg nem termel komoly profitot az MTVA-nak. A Google partnerévé vált TomTom Records lemezkiadó hivatalos csatornáján húsznál kevesebb klipet lehet megtekinteni normál felbontásban, egyelőre a videón megjelenő reklámok nélkül, ám ezek közül csupán egyetlen felvételt, Tolvai Renáta videoklipjét nézték meg tizenötezernél több alkalommal a videomegosztón.
A Hacktion mellett még alig vannak reklámok, az új epizódok leírása viszont hiányzik
A tévétársaságok egyébként csak olyan műsorokat tehetnek elérhetővé az interneten, amelyekhez megvásárolták az online sugárzás jogait, kivéve persze a saját gyártásúakat. Ennek nyomán nem valószínű, hogy az este sugárzott amerikai filmet a csatornák feltöltenék a YouTube-ra, ám arra van esély, hogy a Magyar Televízió régi magyar filmeket tegyen jó minőségben elérhetővé a videomegosztón - bár az MTVA-nál még nem tudtak tájékoztatást adni az ezzel kapcsolatos konkrét tervekről.
Nem akarják töröltetni a nem hivatalos videókat
A Tv2 és az MTVA sajtóosztályain egyaránt azt mondták az [origo]-nak, hogy nem tervezik a felhasználók által felvett és önhatalmúlag feltöltött műsorok tömeges törlését a YouTube-ról. A Tv2-nél elmondták, csak szélsőséges esetben - például a társaságot becsmérlő felvételek esetében - élnek a felvételek eltávolításának lehetőségével, egyébként nem érdekük eltávolíttatni a műsorokat, hiszen azok forrásuktól függetlenül segítenek a saját tartalmak elérhetőségeinek kibővítésében.
A közszolgálati csatornák YouTube-ra feltöltött műsorait sem akarja töröltetni az MTVA, a már feltöltött, az induló hivatalos csatornán kívüli felvételeket inkább igyekeznek összekötni a saját gyártású videókkal.
Nem zárják be saját videotáraikat
A Tv2-nél az [origo]-nak elmondták, a csatorna saját műsorainak népszerűsítésére kívánja használni a YouTube-ot, ennek keretében csak egyes műsorai lesznek elérhetők a videomegosztón, bizonyos tartalmakat azonban továbbra is csak a csatorna saját honlapján találhatnak meg a nézők. Hasonló megoldást tervez az MTVA is: az MTV Videotár utódjául szánt, az összes közszolgálati csatorna műsorait egyetlen felületen tartalmazó új honlap fejlesztése folyamatban van, és a youtube-os partnerségtől függetlenül fog működni.
Fluor Tomi nem látott pénzt az első több mint tízmillió megtekintésből
A tévécsatornák azért tartják megkerülhetetlennek a YouTube-ot, mert azon keresztül a tévével szemben az internetet előnyben részesítő fiatalabb korosztályt is el tudják érni, amelynek tagjai nem feltétlenül keresik fel maguktól a tévécsatornák honlapjait.
Nem költöznek a YouTube-ra
Rényi Ádám kommunikációs szakember szerint nem lehet arra számítani, hogy a hazai tévécsatornák teljes egészében a YouTube-ra költözzenek: bár így üzemeltetési költségeik jelentősen csökkennének, a saját honlapjaikon működő videotárakban elhelyezett reklámok bevételein senki mással - így a csak kisebb bevételrészesedést biztosító Google-lal - sem kell osztozniuk. Egy magyar tévécsatorna számára a saját honlap hirdetései nem termelnek akkora bevételt, mint egy nagy hírportál esetében, ezért akár érdekeltek is lehetnek a cégek a YouTube-hoz hasonló alternatív bevételi lehetőségek kihasználásában. Ugyanakkor ma még kérdéses, hogy rövid távon be tudja-e hozni a saját oldal kannibalizálásából fakadó bevételkiesést egy ilyen együttműködés - véli Rényi.
A videomegosztót működtető Google egyelőre csak nagy kiadókkal és tévécsatornákkal lépett partnerségre, hamarosan azonban bárki a cég tartalomszolgáltatója lehet, ha kitölt egy erre vonatkozó internetes szerződést, ezt követően pedig saját műsorokat készít - akár az otthoni számítógépén. Az Egyesült Királyságban hasonló alapokra épített néhány év alatt komoly internetes céget egy tinédzser korú fiú, Jamal Edward. Ő kezdetben egyszerű kézikamerával rögzítette és közölte brit rapperek előadásait, amatőr projektje azonban mára SB.TV néven százmilliós nézettséggel rendelkező internetes céggé nőtte ki magát.