Nem az okostelefon képernyője a megfelelő hely a műholdas navigációs információknak, a térképes útbaigazításnak, a bejövő SMS-eknek és a megbeszélt találkozóknak. Jobb ezeket egy olyan felületen megjeleníteni, amely mindig a felhasználó szeme előtt van: a szemüveg lencséjén. A korábban csak pletykaszinten létezett, szerdán azonban a Google által hivatalosan is nyilvánosságra hozott Project Glass nevű programon dolgozó szakemberek olyan szemüvegek kidolgozásán kísérleteznek, amelyekre kényelmesen rá lehet vetíteni az összes hasznos információt.
A szemüveget hangvezérléssel lehet irányítani, de reagál a fejmozdulatokra is. Ehhez mikrofont és giroszkópot is kell tartalmaznia, a folyamatos adatkapcsolathoz mobilnetes modemre, a pontos helyinformációkhoz pedig gps-chipre is szükség van. A képeken nem látszik, hogy hová lehet elrejteni a szerkezetben egy akkora akkut, amely ezeket képes kiszolgálni.
"Úgy gondoljuk, hogy a technológiának az emberért kell léteznie, kéznél kell lennie, amikor szükség van rá, és el kell tűnnie, amikor nem haszálják" - írja vitaiindítójában a Google három mérnöke. A visszajelzéseket, ötleteket kérő bemutatkozó bejegyzés és a hozzá tartozó videó beindította az emberek fantáziáját. Több mint ötszázan szóltak hozzá a bejegyzéshez, a többség pedig szívesen vásárolná meg azonnal az okos szemüveget.
Veszélyes is lehet
A Project Glass legalább annyi kérdést vet fel, amennyit a bemutató videó megválaszol. A szemüveg szolgáltatásaihoz folyamatosan szükséges helyinformáció rendkívül hasznos lehet hirdetési szempontból is: általa a Google olyan akciókat tudna megvillantani a felhasználók előtt, amiket a környékbeli üzletek kínálnak. Ha ilyen direkt módon nem is használja fel a cég az összegyűjtött információt, akkor is értékes adatbázishoz jut a helyadatokkal.
A szemüveg másik fontos kritikája, hogy elvonja a felhasználó figyelmét a közlekedésről, így balesetveszélyt is okozhat. Fél nap sem kellett, hogy a Project Glass videójának elkészüljön a paródiája, amiben a felhasználó akaratlanul küld el kellemetlen smseket, és felvillanó reklámok mögül próbálja kihámozni a valóságot.
Régi álom a szuperszemüveg
Az intelligens, kibővített valóságot mutató szemüveg a tudományos fantasztikus szerzők régi álma. A sötét, technológiával mélyen átitatott jövőben játszódó kiberpunk stílus atyjának, William Gibsonnak egyik regénye pont egy ilyen eszköz körül forog. A Ghost In The Shell animesorozatban pedig annyira elterjedtek a kiborgszemek, hogy a napilapokban sem betűk vannak, hanem lényegesen több információt tartalmazó mobilkódok. Charles Stross brit sci-fi szerző 2005-ös ingyen letölthető Accelerando című regényében pedig már a szuperokos eszközök hátulütőjéről is szó esik. A regény egyik hőse teljesen összezavarodik, miután megfosztják kitejesztett észlelést és memóriát nyújtó szemüvegétől.
Dioptriás és cilinderes szuperszemüvegről még nem esett szó
Hiába állított le tucatnyi látványos, de pénzt nem hozó projektet a Google, maradtak még futurisztikus tervei így is. A teljes titokban működő X-laborban a cég száz olyan ötleten dolgozik, amik a mindennapokban még évekig nem fognak feltűnni, és a sci-fi filmek közül is csak a merészebbekben szerepelhetnének. A labor ritkán jelent be új termékeket, a száz projektről csak azt lehet tudni, hogy az önmagát vezető autótól a nanoszálas drótkötéllel működő űrliftig terjednek az ötletek.
A szemüveget várhatóan idén év végéig dobja piacra a cég. A New Scientist amerikai tudományos folyóirat szerint az újfajta eszközök annyiba fognak kerülni, mint egy átlagos androidos telefon: ami ötven-százezer forint körüli árat jelent.