Ma már minden nagy gyártó saját alkalmazásboltot működtet, amelyben a saját platformját futtató mobil eszközök tulajdonosai játékokat, segédprogramokat vagy akár elektronikus magazinokat, filmeket, zenéket vásárolhatnak.
Forgalmát és kínálatát tekintve is a világ legnagyobb alkalmazásboltja az Apple App Store-ja, amelyet az iPhone mellett az iPad táblagép, illetve az iPod Touch készülékek tulajdonosai érhetnek el, de ezzel a szolgáltatással szorosan egybeépülve működik a cég iTunes nevű netes zeneboltja és videotékája is, amelyben tavaly ősz óta már a magyar felhasználók is tudnak vásárolni.
Magyarul is írhat az Apple-nek
Kollégánk a világ legnépszerűbb online zeneboltjában vásárolt meg egy zeneszámot, amely valamilyen hiba folytán nem töltődött le teljes egészében. Ráadásul hiába fizette ki a dalt, az iTuneson a zeneszám melletti ikonon nem jelent meg, hogy a dal már a tulajdona lenne, ezért az ismételt letöltéshez újra meg kellett vásárolnia.
Az Apple panaszkezelő űrlapja angol nyelvű, de magyarul is ki lehet tölteni
Az App Store-ban vagy az iTunes-ban vásárolt digitális javakkal kapcsolatos problémák esetében csak egy webes űrlapon keresztül lehet felvenni a kapcsolatot az Apple-lel. Bár a kérdőív angol nyelvű, az Apple-nél megkeresésünkre elmondták, hogy akár magyarul is ki lehet tölteni, válaszolni fognak a megkeresésre. A cégtől megtudtuk, hogy az Apple magyar nyelvű technikai támogatási vonalának (06 80 983 435) munkatársai csak az iTunes szoftver vagy egy iPad beállításában tudnak segíteni, számlázási problémák megoldásában nem. A fent hivatkozott internetes felületen lehet jelezni azt is, ha valaki véletlenül vásárolt meg egy alkalmazást, vagy a megvett applikáció például nem vagy nem megfelelően működik: ekkor az Apple visszatéríti annak árát, a program pedig törlődik a készülékről.
Negyed óra gondolkodási időt ad a Google
Valamelyest egyszerűbb a helyzet a Google Android szoftverét futtató eszközökről elérhető Play bolt használói számára. Itt minden fizetős alkalmazás vagy egyéb tartalom letöltését követően tizenöt perc áll a felhasználók rendelkezésre annak tesztelésére. Ha a megvett alkalmazás nem működik, vagy egyszerűen nem nyeri el tetszésüket, egyszerűen törölni kell azt, az app ellenértékét visszatérítik. Az idő letelte után már csak közvetlenül az alkalmazás fejlesztőjével lehet felvenni a kapcsolatot, de ehhez már nem biztosít egységes felületet a keresőcég, megelégszik azzal, ha a fejlesztő feltünteti e-mail címét, telefonszámát vagy honlapjának címét. Ha a külsős fejlesztő inkorrekt, azt külön oldalon lehet a Google-nak jelezni, de saját tapasztalataink szerint elég hosszan elhúzódó ügyintézésre érdemes felkészülni.
Angol nyelvű, de viszonylag könnyen kitölthető a Google űrlapja
A számlázási vagy egyéb problémák esetén a Google-lal is csak egy webes űrlapon keresztül lehet felvenni a kapcsolatot, amely egyelőre ugyancsak nem érhető el magyarul. Az angol nyelven való kitöltést ugyanakkor valamelyest elősegíti, hogy a kitöltéskor témaköröket kell kiválasztani.
A Microsoftot fel is lehet hívni
A Microsoft legújabb mobilszoftverét, a Windows Phone 7-et használók számára valószínűleg nem teljesen egyértelmű, hogy kihez fordulhatnak alkalmazások vásárlásával kapcsolatos problémáikkal, mert ennek elérését csak több aloldalon keresztül lehet megtalálni a Piactéren. A cég hazai képviseletétől azonban megtudtuk, hogy ilyen panaszokkal az Xbox 360 konzol támogatási oldalán feltüntetett 06 80 018 590-es telefonszámon lehet megkeresni a cég magyar ügyfélszolgálatát hétköznap reggel nyolc és délután négy óra között.
A Windows Phone Marketplace elérhetőségét az Xbox-oldalon találtuk meg
Ennél a társaságnál legfeljebb egyedileg lehet egy nem tetsző alkalmazás ellenértékét visszakérni, mivel a szolgálatás felhasználási feltételeiben foglaltak szerint "minden értékesítés végleges és vissza nem téríthető, kivéve, ha a törvény vagy egy külön szolgáltatásajánlat másképp nem rendelkezik".
A Nokiával chatelni is lehet
A Nokia legújabb telefonjai már a Windows Phone szoftvert használják, de a cég továbbra is árusít Symbian szoftvert futtató készülékeket, amelyekre az Ovi Store-ban lehet alkalmazásokat vásárolni. A gyártó az [origo]-nak elmondta, hogy mindkét platformmal kompatibilis készülékek tulajdonosai megkereshetik a Nokiát a cég hétköznap reggel kilenc és este hat óra között hívható, hazai telefonos ügyfélszolgálatán vagy az azzal azonos időben elérhető webes chates támogatói oldalon is.
Ha egy alkalmazás nem működik, vagy más okokból nem vált be, és a felhasználó vissza szeretné kapni az árát, fel kell vennie a gyártóval a kapcsolatot, amely egyedileg dönt ilyen esetekben.
Nem volt még problémás eset
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) az [origo]-nak elmondták, hogy a szervezethez még egyáltalán nem érkezett olyan megkeresés, amelyben valaki táblagépes, okostelefonos applikációkkal kapcsolatban tett volna panaszt. A gyártókat egyébként semmi sem kötelezi arra, hogy magyar nyelvű terméktámogatást nyújtsanak ezekhez a szolgáltatásokhoz, hiszen mindegyiket egy külföldi társaság üzemelteti, és az első belépéskor elfogadott felhasználási feltételekben is ezekkel a cégekkel szerződik a felhasználó.