Néhány hónappal ezelőtt már kiadták az első új típusú diákigazolványokat, a plasztiklapjukban apró rádiófrekvenciás azonosítóchipet (RFID) tartalmazó okmányokat azonban még nem lehet extra szolgáltatások elérésére használni. A NetLock nevű budapesti cég keddi rendezvényén megmutatták, hogy milyen módon lehetne felhasználni a beépített lapkával intelligenssé tett okmányokat.
A társaság saját, CityPass nevű szolgáltatását ugyan jelenleg az ügyfelek saját, vagy a NetLock által kiadott intelligens kártyákkal veszik igénybe, de a rendszer technológiailag kompatibilis az új típusú diákigazolványokkal is, így - ha az azokat kibocsátó Oktatási Hivatallal leszerződnek -, azokkal is igénybe vehetők lennének a szolgáltatások. Az új, chipes diákigazolványokat a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) koncepciója keretében adják ki, melynek kidolgozásáért felelős miniszteri biztos, Vetési Iván az első diákigazolványok kiadásakor úgy nyilatkozott, hogy az egy nyílt, gyártóföggetlen platform lesz. Ez azt jelenti, hogy arról akár a NetLock által megvalósított szolgáltatásokat is el lehetne érni, amelyeket a cég szerint nagyon kis beruházással országos szintűvé lehetne bővíteni, mivel nem csak saját fejlesztésű komponensek, hanem külső partnerek kártyás rendszereit is csatlakoztatni lehet ahhoz.
RFID-lapka is van az új diákigazolványok belsejében
Szolnokon már plasztikkártya is lehet a bérlet
A NetLock a Magyar Telekommal közösen Szolnokon élesben teszteli az azonosítókártyákat, a város ugyanis a távközlési céggel közös T-City nevű kísérleti projektje keretében a helyi buszjárat hatvan buszát szerelte fel az NFC technológiával. A teszthez csatlakozó ezerötszáz helyi lakos számára egy-egy rádiós chipet tartalmazó, néhány száz forint értékű műanyag azonosítókártyát, amely bérletként vagy vonaljegyként is funkcionálhat.
A városkártyára a központi pályaudvaron lévő jegypénztárban, vagy internetes felületen lehet virtuális jegyeket, vagy buszbérletet vásárolni: előbbi esetben rögtön feltöltik a kártya egyenlegét, az utóbbi megoldás azonban tíz-harminc perces késleltetéssel vehető igénybe. Ennyi ideig tart ugyanis az, hogy a helyi buszjáratok fedélzetén lévő kártyaolvasó terminálokba továbbítsák, hogy az adott kártya tulajdonosa milyen bérlettel vagy felhasználható virtuális vonaljeggyel rendelkezik. Házilag az intelligens kártyák tartalmát nem lehet megváltoztatni, erre csak a buszpályaudvaron lévő, illetve a járművekre szerelt terminálok alkalmasak, a kártyákon lévő adatokat és a kommunikációt ugyanis bonyolult titkosítás védi.
A Jászkun Volán CityPass-szal felszerelt, Szolnokon közlekedő járművei mobilinterneten kapcsolódnak a fizetési rendszer központjához, és a belsejükben található berendezések képesek a megvett virtuális jegyeket is ráírni az érzékelőkhöz érintett plasztikkártyákhoz. Azzal, hogy magán a kártyán is rögzítik a virtuális jegy vagy bérlet meglétét, elkerülhető, hogy valaki mondjuk a mobilinternetes kapcsolat hibája miatt ne legyen jogosult felszállni egy járatra.
Az okostelefon lesz a jövő bérlete
A NetLocknál az [origo]-nak elmondták, hogy a bérletként is használható kártya ára néhány száz forint, a buszokba szerelt, leolvasásukra és a virtuális jegyek kiosztására használható terminál pedig a hatvan darabos rendelés esetén kétszázezer forint körüli összegbe került, de nagyobb térel megrendelése esetén ezek ára is csökken. A jövő azonban nem a műanyag kártyás megoldásoké, hanem az okostelefonokba szerelt NFC-lapkáké: bár az érintéses fizetést és azonosítást biztosító technológia még csak most kezd megjelenni az első készülékekben, a hagyományos kártyáknál jóval kényelmesebben használható.
Az NFC-s okostelefonok ritkák még a boltokban
Egy NFC-s okostelefonról ugyanis azonnal meg lehet venni bármilyen jegyet vagy bérletet, az mobilinterneten keresztül rögtön megérkezik a készülékre, amelyet aztán elég a leolvasó terminál egy-két centiméteres közelébe tartani az azonosításhoz, a Szolnokon jelenleg használt megoldással ellentétben semmilyen várakozásra nincs szükség. Ráadásul a jobb fajta NFC-s mobiltelefonokat úgy készítik, hogy a hátlapjukba épített lapkában tárolt adatokat a terminálok akkor is ki tudják olvasni, ha maga az okostelefon egyébként lemerült.
Az intelligens jegyek segítségével a közlekedési társaságok pontos statisztikákat készíthetnek utasaik utazási szokásairól, bár a rendszer nem teszi lehetővé számukra az egyes felhasználó útvonalának közvetlen beazonosítását - mondta el az [origo]-nak Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezetője. A Magyar Telekom szakértője szerint a tervek közt szerepel az is, hogy a közlekedésért vagy parkolásért chipkártyával fizetők számára egyedi, kedvezményes tarifákat dolgoznak ki Szolnokon.
Ebédjegy és könyvtári belépő is lehet
A városkártyához hasonló megoldást használnak egy szolnoki általános iskolában, illetve a Debreceni Egyetemen is a tanulók, hallgatók beléptetéséhez. Mindkét helyen lehetséges a plasztikkártyákra feltöltött egyenleggel rendezni a helyi menzán vagy büfén való étkezésért. Az egyetem esetében a diákoknak kiosztott azonosító kártyákkal vehetik igénybe például a jegyzetnyomtatási és fénymásolási szolgáltatásokat is.
Az [origo] Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.