Nehéz a befektetőnek egy olyan épület látványosságát bemutatni, ami még csak a terveken létezik, vagy aminek még csak az alapjait betonozzák. Bár egy sor számítógépes programmal lehet képes, videós látványterveket készíteni, a leendő bérlő ezeket bámulva nehezen tudja maga elé képzelni a kész teret. A Real5D megoldása viszont a videojátékokhoz hasonlóan bejárhatóvá teszi a teljesen léptékhelyes, valódi terveken alapuló virtuális épületmaketteket.
A Real5D nevű magyar cég változtatni akar az eddigi gyakorlaton: a cég háromdimenziós, bejárható épületmodellekben látja a jövőt. Technológiájuk segítségével a megrendelő, a reménybeli vásárló vagy akár az építész emberléptékű virtuális figurákat irányítva nézheti meg a készülő épületeket.
Figyelmeztető jel, ha beveri a fejét az építész
"Arra is volt példa, hogy az építészt döbbentette rá egy hibára a Real5D-s épületbejárás. Ami a terveken és a metszeteken nem tűnik fel, az a 3D-ben kivitelezett épületnél már feltűnő probléma lehet. Ilyenkor egyszerűen módosítani lehet a terveket, mielőtt a kivitelezők ahhoz a részhez érnek" - mondja a cég alapítója és ötletgazdája Faragó Balázs.
A félkész épületeket is be lehet járni a Real5D-ben
A szoftver nem csak egy terv elképzelhetővé tételében segít. A készülő lakás vagy üzlethelység tulajdonosa a belsőépítésszel is visszamehet a Real5D-s épületbe, hogy közösen kitalálják milyen padlóburkolat, milyen bútorok illenek. A szoftver tartalmaz szerkesztőt is, így a menet közben kitalált színeket és mintákat rögtön ki is lehet próbálni a modellen.
3D-s iWiW-nek indult
A Real5D jelenlegi formáját az ingatlanpiac 2009-es hazai válsága után nyerte el, a fejlesztés azonban már hamarabb megkezdődött - mondta a korábban ingatlanfejlesztési projektekkel foglalkozó Faragó Balázs. Két évvel korábban, 2007-ben még háromdimenziós közösségi oldalt szerettek volna csinálni, ahová az emberek beszélgetni járnak. Az ötletet ki is próbálták, és bár az iskolások szerették a 3D-s iWiW-klónt, nem ezen az irányon indultak tovább.
A virtuális világhoz kifejlesztett technológia a Real5D-ben él tovább. A virtuális valóságot használók szóban kommunikálhatnak a PC mikrofonját használva, a szoftver még azt is figyeli, hogy milyen irányba és milyen távol vannak egymástól az avatárok. A térérzékelést javítja, hogy a messzebb lévő figurák hangja elhalkul.
Nem majmolja a videojátékokat
Bár háromdimenziós tereket és ember formájú avatárokat használ, a Real5D igyekszik kerülni a videojátékokkal való hasonlóságot. Az avatárok nem szabhatók testre, csupán egy erősebb felépítésű férfi és egy karcsúbb női alak közül lehet választani. A figurák textúrát sem kapnak, a méreteik azonban arányosak, hiszen az épületek bejárásakor viszonyításként is szolgálnak. Ahová egy 180 centiméter magas virtuális figura beakad, ott a hús-vér emberek sem fogják kényelmesen érezni magukat.
Nemzetközi munkákat hoz haza
Az építészek által megtervezett épületek Real5D-be való átültetése nem működik néhány kattintással, utómunkát igényel. Egy ház bejárhatóvá tétele körülbelül egy hetet emészt fel, egy irodaházhoz vagy egy bevásárlóközponthoz pedig akár hat hétre is szükség lehet. Az alapítók szeritn bármennyir munkaigényes is a Real5D szolgáltatása, az építőiparban forgó pénzekhez képest elenyésző összegekbe kerül egy 3D-s épületmakett létrehozása a cég technológiájával.
A menüben mérő- és szerkesztőfunkciók találhatók
Faragó az ingatlanpiac meghódításán túl abban is reménykedik, hogy a hagyományosan erős képzésből kikerülő, ám az ingatlanpiac válsága miatt munka nélkül tengődő magyar építészeknek munkát tud adni. A jelenleg tizenkét fős cég menedzsmentje ugyan Amerikában - közel a befektetőhöz - található, a modellek készítését azonban a Real5D budapest belvárosában található irodájában készítik.
Kilencvenezer négyzetméter
Alig egy hete kapta meg első komoly tőkeinjekciót - 1,2 millió dollárt, vagyis mintegy 270 millió forintot - a cég, de referenciája már van a Real5D-nek. A társaság legnagyobb projektje a Trigránit egyik bevásárlóközpontját készítették el bejárható háromdimenziós, bejárható verzióban. Az 1800 panellakás méretének megfelelő kilencvenezer négyzetméteres épületen több építész dolgozott, hogy tartani tudják a körülbelül hat hetes határidőt. Az amerikai menedzsmenttel és irodával rendelkező cég a a továbbiakban is a hazainál jobban teljesítő amerikai ingatlanpiacon akarja megállni a helyét.