"A hangom a jelszavam, azonosíts" - mondja halálkomoly arccal Robert Redford a Komputerkémek-ben, de a Magyar Telekom ügyfélszolgálatán néhány hete bevezetett beszédfelismerő szoftver is hasonló módon képes felismeri a betelefonáló ügyfelet. A távközlési cégnél az "A hangom az azonosítóm, ilyen egyszerű és kényelmes." mondatot kell beolvasniuk a megjegyzendő PIN-kódokkal, azonosítókkal szakítani kívánó ügyfeleknek. A high-tech rendszer az emberi beszéd száz jellemzőjét vizsgálja, így pontosabb, mint a csupán negyven pontos azonosítással működő ujjlenyomatolvasók.
Az előzetes tanítást igénylő rendszer nem engedi, hogy a felhasználók különböző, könnyen elfelejthető jelmondatok között válogassanak, mindenkinek ugyanazt a nyolc szót kell felmondania. Az azonosító rögzítéséhez háromszor kell bemondani a mondatot, ebből elég információt szerez a hangfelismerő rendszer ahhoz, hogy bármilyen körülmények között képes legyen felismerni a felhasználót még akkor is, ha az másnapos, vagy mondjuk megfázott.
Megfázás nem, háttérzaj megzavarhatja a rendszert
A komoly biztonsági funkciókkal felvértezett, így akár telebankokban, pénzügyi szolgáltatóknál is használható technológia a teljes hibamentességre törekszik. Olyan előfordulhat, hogy az erős háttérzaj miatt nem engedi be a felhaszálót elsőre, tévesen viszont biztosan nem enged be jogsulatlan betelefonálót.
A nyári uborkaszezon ellenére már több mint tízezer felhasználó regisztrált a Magyar Telekom ügyélszolgálatán a hangazonosításos rendszerbe -mondta el az [origo]-nak Mahler Gusztáv, a Magyar Telekom Lakossági Ügyfélszolgálati igazgatóságának vezetője. A cégnél arra számítanak, hogy az év végére százezren veszik igénybe a szolgáltatást. Mahler szerint az első körben regisztrálók között valószínűleg a technológia iránt érdeklődők vannak túlsúlyban. A jövőben azonban rátalálhatnak a lehetőségre azok az átlagos felhasználók is, akiknek könnyebbséget jelent, hogy nem kell újabb PIN-kódokat és jelszavakat megjegyezniük.
A Siri agya költözött be az ügyfélszolgálatba
A szoftver nem a cég belső fejlesztésének eredménye, a hazai fejlesztőközponttal is rendelkező Nuance cég termékét építette be ügyfélszolgálati rendszerébe a Magyar Telekom. A hangfelismerésben élen járó cég más szoftverei dolgoznak az Apple iPhone 4S telefonjának és iPad 3 táblagépének Siri virtuális asszisztens szolgáltatása mögött is.
A hangfelismerés bevezetésétől az ügyfelek elégedettségének növekedését várja a Magyar Telekom. A szoftver ráadásul segíthet jelentősen lerövidíteni azokat a hívásokat, ahol az ügyfélszolgálati munkatársaknak először a rendszerbe való belépésben, illetve a titkos kód megtalásában kell segédkezniük az ügyfeleknek. A szolgáltatás az első húszezer regisztrálónak ingyenes, a később belépőknek pedig egyszeri 99 forintos díjat kell majd fizetniük digitális hangmintájuk rögzítéséhez.
Az [origo] Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.