Apróbetűs szöveggel trükközik a Facebook

facebook zaklatás, személyiségi jog
Vágólapra másolva!
Újabb adatvédelmi botlást követett el a Facebook, a közösségi oldal megújult felületén az apróbetűs tájékoztatójába száműzte a felhasználói számára fontos információkat.
Vágólapra másolva!

A Facebooknak ritkán sikerül úgy változtatnia oldalának felépítésén, hogy az adataikat féltő felhasználók is elégedettek legyenek azzal. A vállalatot ezúttal azon kapták rajtaa felhasználók, hogy a megújult alapértelmezett beállítások nyomán sokkal több privát információt osztanak meg a digitális magánszférájukból külső felekkel, mint korábban. A Facebook legújabb áttervezési hullámában a harmadik féltől számazó applikációk telepítőképernyőjét szabták át a cég dizájnerei. Míg a régi verzión egyértelműen lehetett látni, hogy milyen adatokhoz fér hozzá a kód, az új képernyőn az apróbetűs részbe rejtették el a listát.

Forrás: [origo]
Apróbetűs információvá vált, hogy mit ad ki az oldal a felhasználóról

A trükkre Avi Charkhamnak, a Lool nevű induló vállalkozás dizájnerének a TechCrunch technológiai blogban megjelent cikke hívta fel a figyelmet. Az alkalmazástelepítési képernyő nem változott lényegesen, épp csak a fontos részletek költöztek be egy kis kérdőjel ikon alá. Ha a felhasználó az egérrel nem megy a kérdőjel ikon felé, akkor a szöveg csupán annyit ír, hogy az alkalmazás hozzáférhet a felhasználó "alapvető információihoz". Ez kibontva annyit tesz, hogy a kód láthatja az összes nyilvános adatot, életkort, nemet, csoportokat, a valódi- és felhasználónevet valamint a barátok listáját.

Olvasta az apróbetűs részt?

A trükkös megoldással nem csak akkor találkozhat a felhasználó, ha a barátai által ajánlott appokat telepíteni próbálja. A Facebook App Center nevű alkalmazásboltjában sem fejti ki a szöveg, hogy milyen engedélyeket kér pontosan a megvásárlandó szoftver.

Forrás: [origo]
Nem állítja döntéshelyzet elé a felhasználót a közösségi oldal

Charkham felhívja a figyelmet a Facebook egy másik trükkjére is. Korábban telepítéskor két gomb közül kellett választania a felhasználónak: az egyikkel engedélyezte az adatainak használatát, a másikkal nem engedélyezte, és ezzel megszakította a telepítést. Az új dizájn azonban már csak egy gombot tartalmaz, azaz csak leokézni lehet a telepítést. A dizájner szerint ez azért jó a közösségi oldalnak, mert a felhasználót nem is állítják válaszút elé. Az új dizájn kevésbé tudatosítja, hogy a telepítéssel a felhasználó dönt az adatainak kiadásáról.

Az aggodalmat keltő, adatkezelési részleteket tartalmazó szövegek kisebb betűvel vannak az új dizájnban. A betűk színe feketéről szürkére változott. Ráadásul a teljes szöveges blokk az elfogadás gomb alá került. Aki nagyon türelmetlenül ki akar próbálni egy facebookos játékot, az nem is látja az apróbetűs szöveget. A telepítés gomb pedig nem igazítja útba a felhasználót: az "Engedélyezem" felirat helyett most az olvasható rajta: "Játssz a játékkal".

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!