A távirányítású katonai drónok után a civil légiközlekedésben is megjelenhetnek a gépeket távolról vezérlő pilóták. Az első ilyen gépek tesztje már decemberben megkezdődhet az Egyesült Királyságban - adta hírül a The Economist üzleti lap.
Külön repülőgépet nem építenek a rendszer teszteléséhez, egy turbólégcsavaros Jetstream személyszállító repülővel fogja megkezdeni a teszteket az ASTRAEA nevű konzorcium. A gép Lanchasire repteréről fog felszállni és Skócia felé fogja venni az irányt. A gépnek, ugyanúgy, mint bármelyik civil járatnak, kommunikálnia kell a földi irányítóközpontokkal, a kijelölt útvonalon kell maradnia, és figyelemmel kell lennie a többi repülőre.
Feltűnő kék Jetstream géppel tesztelik a távirányításos rendszert
A civil gép dolga ezek miatt még nehezebb is, mint a katonai drónoké. Azok olyan területek felett repülnek, ahol civil légiforgalom nincs. A Jetstream projekttől azt várják, hogy kidolgozzák a távirányítású, félig autonóm repülőgépek civil üzemeltetésének lehetőségét. A 62 millió fontot felemésztő programot a brit kormány támogatja, résztvevői között pedig hat nagy európai légiipari céget lehet megtalálni.
A pilóta nélküli repülőkkel olcsóbban lehetne forgalomfigyelést, határvédelmet, rendőrségi repülést vagy a villamoshálózat vezetékeinek légi ellenőrzését végezni. Emellett a nukleáris balesetek és erdőtüzek helyszíneit úgy lehetne a levegőből szemmel tartani, hogy a pilóta élete egy pillanatig sem forog veszélyben. A The Economist által megkérdezett elemzők szerint a pilóta nélküli civil repülés 50 milliárd dolláros üzlet lehet 2020-ra.
Több mint egy évtizede repülnek éles katonai bevetéseken a drónok
A gép tervezői szerint mindig egy pilóta fogja vezetni a repülőt, ám a gép komoly önállósággal fog rendelkezni. Ha megszakad a kapcsolata vezérlő és a gép között, akkor magától is képes kell legyen repülni, vagy ha nagy a baj, akkor helyet keresni a kényszerleszálláshoz.