A butuskán is imádnivaló iPad Minire vágyók várakozás nélkül odasétálhattak az Apple-szalonok pénztárához, és vehettek maguknak egyet a gépből, ami szokatlan a cég nagyobb dobásainál. Bár 3 millió iPad talált gazdára a piacra kerülést követő pár napban, az Apple sajtóközleménye szerint ez a szám az összes elérhető típust tartalmazza az iPad 2-től a még csak előrendelhető iPad 4-esig, azaz a legújabb modellek népszerűsége nem derül ki belőle. Hasonló ködösítés korábban nem volt jellemző a mobil eszközeinek népszerűségével folyamatosan büszkélkedő Apple-re - véli Szabó Gergely, a Webisztán technológiai blog szerzője. Az iPhone 4S sem teljesített jól, Samsung Galaxy S3-ból többet adtak el 2012 harmadik negyedévében, mint az Apple csúcskészülékéből.
"Az Apple-nek a lendületében van az ereje, akkor teljesít a legjobban, amikor új piacra lép be, új eszközt talál ki" - mondja Szabó, aki szerint 2013-ban a Tim Cook vezette cégnek valami új célt kell találnia. Ez lehet az autóipar, a háztartási eszközök vagy az az okostévé, amellyel az Apple TV-n keresztül már évek óta próbálkozik a cég. Szabó szerint a közelmúltban a cégnél lezajlott igazgatócserék arra utalnak, hogy szoftveres területen próbál újdonságot alkotni az Apple.
Amikor az Apple önmagának mond ellent
Az iPad Mini piacra dobásával a vállalat stratégiája száznyolcvan fokos fordulatot vett: Steve Jobs, a cég tavaly elhunyt társalapítója két évvel korábban még úgy nyilatkozott, hogy egy héthüvelykes tablet "döglött ötlet". Ehhez képest az Apple végül mégis jó ötletnek tartotta a korábbi iPadjeinél jóval kisebb, fél kézzel is kényelmesen tartható modell kiadását.
Meggondolta magát az Apple, a nagy mellett már kis iPad is kapható
Az Apple rajongói blogok már azt is tudni vélik, hogy Steve Jobs eredetileg 7,9 hüvelykesre tervezte az iPadet, de csak mostanra forrott ki a technológia annyira, hogy minden funkció bekerülhessen egy alig nyolchüvelykes, könnyű táblagépbe.
Elfogyott az Apple körül a levegő
Az [origo] által megkérdezett szakértők más szavakkal, de hasonló módon írták le az Apple-re leselkedő veszélyeket. Dobó Mátyás mobilkommunikációs szakember szerint "egy kicsit elfogyott a cég körül a levegő", nem látszik nagy kiugrási irány. A versenytársak felfejlődése komoly veszélyt jelent az Apple-re nézve, és Dobó szerint "nehéz lesz a cégnek megmagyaráznia, hogy miért kerül egy táblagép vagy telefon harminc százalékkal többe, ha ugyanazt nyújtja, mint a konkurens eszközök".
Tim Cook vezetése alatt az Apple hatalmas mérnöki bravúrokat hajtott végre, például úgy növeltek a mobileszközöknél felbontást és teljesítményt, hogy az akkumulátoros üzemidő nem csökkent - mondja Szabó Gergely. Ráadásul az új vezetővel megjelent a kompromisszumkészség a cégben, ami a Jobs-éra alatt egyáltalán nem volt jellemző az Apple-re. Az elődjénél leheletnyivel vastagabb, ám Retina kijelzővel szerelt iPad 3 például ennek az eredménye. Az viszont veszélyes lehet a cégre, hogy beleragadt a tökéletes minőség, magas ár és a versenytársak figyelmen kívül hagyásának hármasába - véli Szabó Gergely.
Senki sem vesz gondolkodás nélkül iPad Minit
Ráadásul az olcsóbb androidos eszközök megjelenésével az Apple olyan helyzetbe kényszerülhet, amelyben felül kell vizsgálnia piaci stratégiáját. A tabletpiacon szereplő konkurensek termékeire válaszul érkezett meg az iPad Mini, amely a Webisztán szerzője szerint lehetett volna az Apple olcsó, belépőszintű eszköze, amelyet a felhasználók széles köre megengedhetett volna magának. Ilyen célt szolgált például annak idején az iPod zenelejátszó, amelyből a kezdeti drága modellek mellett olcsó, bárki számára elérhető típusok is léteztek.
Gazdagnak és szegénynek is gyárt iPodot az Apple
Ezzel szemben a táblagépek között az Apple-nek még nincs olyan kütyüje, amely az elektronikai eszközökre, technológiára keveset költő embereket megfogja, és amelynek beszerzésén nem kell hosszasan gondolkodni - mondja Szabó Gergely. Az iPad Mini nehezen fog versenyre kelni a közel száz dollárral olcsóbb Nexus 7 tablettel, amelyet a karácsony előtti időszakban még biztos le fognak árazni, hogy többet adjanak el belőle. Az Apple-nél hagyományosan az előző generációs eszközök lesznek csak olcsóbbak, nem az árral próbálják becsábítani a vásárlókat.
Luxuscikk még a táblagép Magyarországon
Ha az iPad Mini mégis sikeres lesz, azt Magyarországon is észre fogjuk venni. A táblagép mint terméktípus egyelőre valóban luxuscikknek számít. A luxuscikkek forgalmát kevéssé érintette a válság, így nálunk is pont úgy fog elterjedni az új tablet, ahogyan Németországban tenné - vélekedik Papp László, a Gartner amerikai piacelemző cég hazai képviseletét ellátó ITango vezetője. Papp szerint az eszköznek van helye a piacon. Míg a Microsoft egy olyan táblagépet adott ki, amely a nagy iPadnél is alkalmasabb a tartalom előállítására, az Apple új gépe olyan tökéletes tartalomfogyasztó eszköz, amely egy kicsit azért okosabb a kizárólag olvasásra, filmnézésre jó Kindle-készülékeknél.
Az iPad Mini arra is példa, hogy az Apple már nem akar helyet hagyni a versenytársainak a piaci szegmensben. Korábban nem volt jellemző a cégre az ilyen viselkedés. Most azonban nem elsősorban az eszközök, hanem a platformok állnak versenyben, és ebben a vetélkedésben nem lehet egy-egy készüléknyit engedni a többi gyártónak - magyarázta a Gartner szakértője.
Merre tovább, Apple?
Dobó Mátyás szerint nem látszik olyan terület, ahol az Apple képes lenne nagy dobásra. A laptop és a táblagép alakja ki van találva, ott nem várható forradalom. A szórakoztatóelektronika területére pedig nem feltétlenül akar belépni a cég: az Apple TV-vel ugyan próbálkoznak időről időre, de nagyobb elhatározásnak nincs nyoma. Még kevésbé vonzó célpont az autóipar, ahol talán lenne fejlődési lehetőség, ám az Apple-nek más cégekkel kellene együttműködni, ami általában nem kenyere.
Lehetőségként nyitva állnak a szoftveres fejlesztések, a cég eszközei közti összhang tökéletesítése, illetve az Amerikában már működő szolgáltatások - például a videokölcsönző - világszintű megnyitása - véli a szakember, megjegyezve, hogy ezek közül egyik sem látványos, vonzó lépés.
A konyhában még van hely az Apple-nek
Szabó szerint az Apple számára nagy lehetőségek vannak egy Mac OS X-et vagy iOS-t futtató fedélzeti számítógép kifejlesztésében. "Az autószektor olyan magas színvonalú ipar, amelybe az Apple is beszállhatna. Egy minőségi autóba minőségi számítógép és nagy gondossággal megtervezett szoftver illik" - mondta a szakértő. A fedélzeti elektronika mellett a számítógépek által vezérelt, ám az Apple által egyelőre érintetlenül hagyott háztartási elektronikát tartja még lehetséges kitörési pontnak.
A pénztár még nem üres
A Dotkom nevű magyar IT-ipari szakblog elemzője már az októberi bemutató után úgy tippelt, hogy lényegesen kevesebb táblagép fogyott az év harmadik negyedévében. A sejtést az Apple pénzügyi jelentése megerősítette: míg a második negyedévben 17 millió táblagép talált gazdára, a harmadikban csupán 14 millió iPadet adtak el.
A "lassulás" és "megtorpanás" kifejezéseket azonban az Apple vonatkozásában kell értékelni. A csökkenő eladások egyáltalán nem jelentik azt, hogy a céget csőd fenyegetné, hiszen az Apple készpénztartaléka nyáron 121 milliárd dollárra, vagyis mintegy 27 billió forintra rúgott, és továbbra is növekszik. Attól nem kell tehát félni, hogy a Tim Cook vezette cégnek nem lesz meg a lehetősége kitalálni a következő nagy dolgot. Ha még megvan az Apple-ben az innovációra való hajlam, ami a Steve Jobs alatti időkben jellemezte, lesz miből megépíteni a prototípusokat és beindítani a gyártást.