"- A Pengével szeretnék beszélni! - Azt hiszem, téves hívás lesz! - Az nem létezik, hát ez a Penge száma!" Nem csak egy Penge nevű ember orosz akcentussal beszélő ismerősei, hanem az egyik magyar pénzintézet hitelügyintézői is gyakorta hívtak fel egy, az [origo]-nak nyilatkozó, harmincas fiatalembert a frissen vásárolt mobilszámán. Az idegesítő téves hívások hetente több alkalommal, mintegy fél éven át tartottak, ezért egy idő után az ismeretlen számról érkező hívásokat már egyáltalán nem fogadta.
Hasonló, nemkívánatos hívásokról többen is beszámoltak az ismeretségi körünkből: vadonatúj előfizetésükön annak ellenére hívták őket ismeretlenek, hogy új telefonszámukat csak néhány ismerőssel osztották meg.
Újrahasznosítják a telefonszámokat is
Természetesen egy ilyen hívás oka lehet egyszerű félretárcsázás is, ám valószínűbb, hogy a hasonló esetek jelentős része mögött az áll, hogy a távközlési szolgáltatók újrahasznosítják az inaktívvá vált telefonszámokat. Ez nem egyedülálló magyar jelenség, egy amerikai fórumon is hasonló tapasztalatokról számol be egy felhasználó, aki emelt díjas szexrandi-üzeneteket kapott folyamatosan új mobiljára.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság munkatársa az [origo]-val közölte, hogy az újrafelhasznált mobilszámok jelensége nem ismeretlen előttük sem. Tavaly nyáron azért érkezett panasz egy magyar mobiltulajdonostól, mert frissen vásárolt mobilszámára egy teljesen idegen ember bankszámlájához kapcsolódó pénzmozgásokról kapott értesítéseket. Mint kiderült, a szám előző tulajdonosa felejtette el a számcserét elintézni, ezért az SMS-eket továbbra is folyamatosan küldte a pénzintézet a korábban megadott számra. Végül megkeresésére a hatóság kivizsgálta az esetet, és törölte a mobilszámot a rendszerből.
Három vagy hat hónap után újra szabad a vásár
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál (NMHH) érdeklődésünkre elmondták, hogy Magyarországon a hatóság által kiadott rendelet rendelkezik arról, hogy a hazai vezetékes és mobilszolgáltatóknak milyen feltételekkel kell kezelniük a hívószámokat.
Ez azonban nem tartalmaz konkrét kitételeket arra vonatkozólag, hogy egy inaktívvá vált telefonszámot mennyi idő után lehet újra kiosztani egy másik ügyfélnek. A magyar mobilszolgáltatók közül a T-Mobile-nál három hónap pihentetést követően, a Vodafone és a Telenor esetében pedig hat hónap után bocsátják új ügyfelek rendelkezésre a használaton kívüli telefonszámokat általános szerződési feltételeik értelmében. A Telenor esetében egyes feltöltőkártyás ügyfelek számait már 30 nap után újrafelhasználják, más, újabb csomagok esetében azonban ugyancsak fél évig pihentetik a telefonszámot. A Magyar Telekomnál a vezetékes hívószámokat ugyancsak fél évig pihentetik.
Miért kell újra felhasználni a telefonszámokat?
Miért van szükség arra, hogy az inaktívvá vált előfizetésekhez tartozó telefonszámokat újra felhasználják a szolgáltatók? A telefonszámok száma nem végtelen, az 1990-es évek elején ezért kellett például a fővárosi vezetékes számokat hatról hétjegyűre váltani.
Napjainkban a vezetékes hívószámok darabszáma csökkenő tendenciát mutat, a mobiltelefonos számokból viszont egyre többre van szükség. Magyarországon decemberben száz lakosra több mint 116 darab mobil-előfizetés jutott, ami azt jelenti, hogy sokan egynél több előfizetést is használnak. Ez nemcsak a szimultán használt privát és céges előfizetéseknek, hanem az egyre népszerűbb mobilinternetnek is köszönhető: a tabletekben, USB-s modemekben lévő SIM-kártyáknak ugyancsak saját hívószámuk van.
A telefonszámok egyes tartományainak használati jogáért a magyar távközlési cégek a hírközlési hatóságnak, azaz az államnak fizetnek. A hívószámok milliói jelentős költséget jelentenek, ezért a távközlési cégek mindig csak egy optimális mennyiségű szám használati jogát vásárolják meg, és csak az előfizetők számának növekedése nyomán bővítik a listát. Már évek óta lehetséges a hívószámok hordozása is egyik mobilcégtől a másikhoz, de egy hívószám az inaktívvá válását követően mindig az eredeti tulajdonoshoz kerül vissza: a 20-as előhívójúak például a Telenorhoz, a 30-asok pedig a T-Mobile-hoz.
Az egyik hatóság áttekintené, a másik szerint jó a rendszer
A hírközlési hatóság szerint a jelenlegi rendszerben is kellő választék áll rendelkezésére a hívószámokból, ezért a jelenlegi tapasztalatok alapján nincs szükség arra, hogy a hívószámok hosszabb idejű pihentetésére kötelezzék a szolgáltatókat.
Ezzel szemben az adatvédelmi hatóság szerint érdemes lenne áttekinteni a szolgáltatói gyakorlatot, és megvizsgálni, hogy elegendő-e a néhány hónapos határidő a hívószámok újrafelhasználása előtt, és biztosítja-e a gyakorlat az információs önrendelkezési jog érvényesülését - áll a NAIH [origo]-nak küldött válaszában.
Mit tehet, ha folyton mást keresnek a mobilján?
A legnagyobb szolgáltatókat arról is megkérdeztük, mit tehet az ügyfél, ha új előfizetésén az előző tulajdonost keresik folyamatosan. A Telenor, a T-Mobile és a Vodafone esetében egyaránt kérheti az ügyfél méltányosságból a telefonszám cseréjét, ha nagyszámú téves hívás érkezik a készülékre. Ha valaki indoklás nélkül kéri a számcserét, az a cégeknél öt-hétezer forint körüli összegbe kerül, a Magyar Telekom vezetékes szolgáltatásai esetében pedig 2500 forintba. A hírközlési hatóság szerint a hatályos szabályok értelmében a távközlési szolgáltatók nem kötelesek ingyenesen elvégezni a számcserét.
Előfordulhat, hogy valaki óvatlansága miatt, de nem szándékosan hagyta veszni korábbi telefonszámát, és utólag szeretné visszakapni a már inaktív hívószámot. A Vodafone-nál erre nincs lehetőség, a T-Mobile és a Telenor esetében azonban van, de csak abban az esetben, ha az adott telefonszámot időközben nem adták ki másnak. A Magyar Telekom vezetékes ügyfelei is visszakérhetik korábbi számukat.
Az [origo]-t kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.