Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a csipkét, bársonyt és rezet alkalmazó, egy idealizált viktoriánus Angliát megidéző steampunk szubkultúra a múlt divatját alkotta meg. Az IBM közösségi internetes forrásokon végzett elemzése szerint 2014-re a steampunk betör a divatba is, és talán már a plázák ruhaboltjaiban is lehet majd neoviktoriánus ihletésű darabokat kapni. Az IBM Social Sentiment Index fejlett analitika és az emberi nyelv értelmezésére képes technológiák felhasználásával készült, blogok, fórumok, közösségi oldalakon megosztott írások elemzésével.
Évek óta nő a réz és csipke népszerűsége
A steampunk mozgalommal bárki találkozhatott, aki gyakran internetezik. A Vadiúj vadnyugat filmnek vagy Verne Gyula regényeinek világát felidéző, főleg a divatban és a tárgykultúrában jelentkező mozgalom a kétezres évek közepe óta hódít az interneten. Tipikus kiegészítői a cilinderek, zsabós ingek, zsebórák, réz messzelátók és a régies ruházat. Elég rézzel és fa intarziával bármit steampunkká lehet tenni. Az állításra bizonyíték, hogy létezik steampunk LCD monitor, laptop, játékkonzol de akár gitár is.
Ma még csak kis szériában készülnek steampunk divatcikkek
Már túl van a mozgalom a népszerűvé és ismertté váláson. 2008-ban a londoni városháza előtt felállított Telectroscope nevű távcsövet mintázó installáció igazi steampunk műtárgy volt. Egy évvel később pedig az Oxfordi tudománytörténeti múzeumban tartottak kiállítást a steampunk kitalált múltjából származó tárgyakból. 2011-ben pedig már a New York-i Macy-s üzletház kirakata is teljesen steampunkba öltözött a karácsonyi szezonra.
A steampunk a plázába készül
Az IBM kutatása szerint azonban a szubkultúra előtt még komoly bejárnivaló út áll. 2014-re a tömegkultúra jelentős részévé is válhatnak a rézzel díszített viktoriánus ruhák. A Prada luxusmárka őszi-téli kollekciójában már találhatók olyan darabok, amelyeket a steampunk ihletett. Dr. Trevor Davis, az IBM fogyasztói termékekkel foglalkozó szakembere szerint pedig minden adott ahhoz, hogy a luxusmárkákat kövessék a fogyasztók tömegei számára elérhető divatmárkák.
Az amatőrök csodálatos dizájntárgyakat állítanak elő
Az IBM szakembere úgy gondolja, hogy a a steampunk olyan stílus, ami a ruházatot, lakberendezést is képes befolyásolni. A vizsgálat során képesek voltak követni a steampunk irodalomból való kitörését, átkerülését a hobbiből kézműveskedők közé, és azt, hogy a divatszakemberek felfedezték maguknak a stílust. Davis szerint a legfontosabb áttörés a 2010-es New York-i ComicCon találkozó és a Hounted House Halloween nevű jelmzes rendezvény volt, amelyek megduplázták a steampunkról folyó online eszmecsere mennyiségét. A cég elemzése szerint két évre van szüksége ahhoz, hogy a kisipari, hobbista körből kitörjön a tömeggyártásba a steampunk. A ruhák, kiegészítők és ékszerek is retró, neoviktoriánus külsőt fognak ölteni.
Kik azok a steampunkok?
Az IBM közösségi vizsgálata alapján képet lehet arról is alkotni, kik szeretik a viktoriánus divatot. Az adatbázis szerint a steampunkról beszélgetők 63 százaléka harminc évnél fiatalabb. A stílus rajongói között valószínűleg több a nő, a steampunk twitterüzenetek hetven százalékát nők írták. Még magasabb ez az arány a Pinterest képgyűjtő oldalon. A trend Amerikában a legerősebb: az IBM vizsgálata szerint a stílussal foglalkozó írások közel kilencven százaléka az USA-ban született.