A csökkentett érzékelhetőségű F-35 Lightning II harci repülőgép család tagjai hamarosan szolgálatba állnak az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság repülőszázadaiban, és más országok légierőiben is. A multifunkciós repülőgép elsősorban vadász-bombázóként fogja leváltani az F-16-osokat és az A-10-es harckocsi gyilkosokat, azonban felderítő és elektronikai harci feladatokban is számítanak rá. Elektronikai rendszereinek újdonságai miatt azonban még a veterán pilóták is alig tudják repülni, ráadásul kétüléses gyakorló-kiképző változat sem készült belőle, így a pilóták csak szimulátoron tanulhatják meg a vezetését.
"Egy teljesen új eszközt kaptunk, olyan új képességekkel, amelyek korábban nem álltak egyetlen légierő rendelkezésére sem. A mi dolgunk, hogy kidolgozzuk, hogyan lehet a leghatékonyabban használni, hogy legyőzzük az ellenfelet a földön és a levegőben egyaránt" - ezzel a két mondattal foglalta össze az amerikai légierő kísérleti vadászrepülőgépének sajátosságait Steven J. Tittel alezredes, a 31. Teszt és Kiértékelő Század vezetője. Tapasztalt, földi csapatokat támogató pilótákat és légiharcokban gyakorlatot szerző veteránokat is hívtak az amerikai légierő legújabb gépének műveleti tesztjére - adta hírül az amerikai légierő hivatalos weboldala.
Mindenre jó, csak még nem tudni hogyan
Az F-35A különlegessége, hogy egyaránt alkalmas légi támogató feladatokra, földi célpontok elleni légicsapásokra, felderítésre és légiharcra is. Az F-35A nem egyetlen géptípus utódja lesz, több feladatot is el kell látnia. A tesztelést végző különítménynek azt kell kidolgoznia, hogy a követkető 30-40 évben hogyan használják ki a gép képességeit a leghatékonyabban.
A kalifornia Edwards légibázison a műveleti tesztek mellett a karbantartás tervezése is zajlik. Több mint 150 ember foglalkozik azzal, hogy a vadászgépet minél hamarabb hadrendbe lehessen állítani. Először a földi hajtóműteszteket kell elvégezni, az Edwards bázisra leszállított gépek csak azután emelkedhetnek a levegőbe. A valódi repülési tesztek pedig azután kezdődhetnek meg, hogy a pilóták megszokták a gépet. Hiába rendelkeznek ugyanis több ezer órányi repülési tapasztalattal, egy teljesen új gép kezelésébe nekik is bele kell rázódniuk.
Az Edwardson folyó munka február végén egyszer már leállt, mert egy vizsgálat során repedéseket találtak az egyik tesztrepülőgép turbinalapátjain. Néhány héttel korábban a gép haditengerészeti verziójának tesztjeit is le kellett állítani az üzemanyagrendszer meghibásodása miatt. A jelentés több zavaró meghibásodást is jelzett - például azt, hogy nagyon rossz a kilátás a pilótafülkéből - ám márciusban újraindultak a tesztek, azzal a megjegyzéssel, hogy a tapasztalt pilóták biztonsággal tudják majd repülni az F-35-öt.
A kínaiak már mindent tudnak
Az Edwards bázison még csak az F-35-ös A-típusjelű, hagyományos verziójának a tesztjei kezdődtek meg. A gépből azonban létezik egy B-típusjelű, rövid felszállású, illetve helyben leszálló (STOVL) képességekkel rendelkező tengerészgyalogsági, valamint haditengerészeti használatra felkészített, felhajtható szárnyvégekkel rendelkező változat is. Ezekkel a típusokkal azonban más problémák vannak, mint a hagyományos F-35A-val.
A gép lényeges titkai azonban már előre kiszivárogtak. 2007 és 2008 között ismeretlen hackerek több terabájtnyi adatot loptak el amerikai hadiipari cégektől. Ezek között voltak az F-35-ös elektronikai rendszereinek tervei is. A gép rendszereinek szoftveres védelmét ezután megerősítették, bár a konstrukció alapjait az amerikaiak nem változtatták meg. A kiszivárgás veszélyeit valamelyest csökkenti, hogy a korszerű orosz és kínai vadászgépekkel alapvetően az F-22 Raptor vadászgépnek kellene szembeszállnia, ennek feladata lenne a légifölény kivívása, az F-35-ösök elsődleges feladata a vadászbombázó feladatkör betöltése lehet.