Űrugrást nyerhetett a KLM légitársaságtól az a játékos, aki a legpontosabban tippelte meg, hány méteren durran ki a cég saját, hétfőn felbocsátott meteorológiai ballonja. A ballont az amerikai légierő titokzatos, 51-es körzet néven is emlegetett Groom Lake-i bázisa mellől indították, az eszközre szerelt kamera képét pedig folyamatosan lehetett nézni az interneten.
A holland királyi légitársaság nem a saját gépén viszi fel a nyertest a világűr határáig. A Space Expedition Corporation (SpaceXC, SXC) nevű, magánkézben levő amerikai céget választotta partneréül (amelynek neve ugyan nagyon hasonlóan cseng, mint a Falcon hordozórakétát és a Dragon űrhajót készítő SpaceX-nek, de a két cég nem azonos).
Animáción létezik egyelőre az Xcor űrjárműve
A tippelős játék nyertese az SXC első, 2014. január elsejére tervezett űrugrásán vehet részt. A készülődés miatt elmaradó szilveszteri ünneplés helyett öt-hat percet tölthet az űr határán a legpontosabban tippelő.
Elnézést uraim, ez már a világűr?
A Space Expedition Corporationhoz hasonló cégek nem olyan űrutazást kínálnak, amilyenen az amerikai űrsiklón vagy az orosz Szojuz űrhajókon utazók vesznek részt. Az olcsóbb utak csak a száz kilométer magasban húzódó, Kármán-vonalnak nevezett határig viszik fel az utasaikat.
Ezen a magasságon az űrutazáshoz kapcsolódó legtöbb élmény már jelen van. Tisztán látszik a Föld görbülete, az ég színe már nem kék, hanem fekete, az űrugrás csúcspontján pedig 5-6 percig a súlytalanságot is megtapasztalhatják az utasok. A nagy magasságú repülésen, azaz űrugráson részt vevők a leszállás után megkapják a katonai és civil űrutasoknak egyaránt járó különleges szárnyas jelvényt is, amelyet aztán büszkén viselhetnek.
Versenyeznek az űrturistákért
Jelenleg három olyan cég van, amely a közeljövőben űrugrást kínál a kalandot kereső turistáknak. A SpaceXC mögött az Xcor nevű űripari vállalat áll. A cég ajánlatát nehéz felmérni, mert eltérő helyeken eltérő állításokat tartalmaz a honlapja. A jegyvásárlási oldal szerint 2015 első negyedévében indulnak a rendszeres szuborbitális járatok, előtte csupán 60 kilométer magasra szállítják az utasokat. A KLM játékában viszont a már említett 2014. januári jegyet lehet megnyerni. Az árak azonban minden felületen ugyanannyiba kerülnek: 100 ezer dollárt kell fizetni a Kármán-vonal átlépéséért. Az élmény egyszemélyes, az utason kívül csak a pilóta tartózkodik az SXC űrhajójának fedélzetén.
A Virgin Galactic már több éve teszteli SpaceShipTwo nevű, űrugrásra alkalmas gépét. A leginkább luxusrepülőgépre hasonlító eszközt két pilóta vezeti, és egyszerre hat utast képes a Kármán-vonalon túlra szállítani. Az űrugráson a tervek szerint bárki részt vehet, akinek az egészségi állapota lehetővé teszi, hogy repülővel utazzon.
A Virgin űrrepülője nem közvetlenül a földről száll fel. A White Knight Two nevű hordozógép viszi fel magával a 15 ezer méteres indítási magasságba, a SpaceShipTwo csak ott gyújtja be hajtóművét, hogy meginduljon a száz kilométeres határ felé. A Virgin keltette fel legkorábban az űrturisták érdeklődését, 2011-re már több mint négyszáz jegyet adtak el. Az első ötszáz utasnak 200 ezer dollárjába kerül az út, aki hajlandó várni, annak azonban már csak 20 ezer dollárt kell fizetnie az ugrásért.
Űrből profik
A harmadik cégnek, a Space Adventuresnek van a legnagyobb gyakorlata a tehetős turisták utaztatásában. Ez a vállalat szervezte 2001-ben Dennis Titónak, az első űrturistának az útját, de velük töltött két útja során 25 napot az űrben Charles Simonyi is. A nyilvánosságra hozott adatok szerint egy-egy ilyen út 25-30 millió dollárjába került az űrturistáknak.
A Nemzetközi Űrállomásra indított drága utazások mellett űrugrást is kínál a cég. Partnerük az Armadillo Aerospace nevű amerikai vállalat, amely egy függőlegesen, rakétaként felszálló kétszemélyes űreszközt tervez az utakra. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a 110 ezer dollárba kerülő utak mikor kezdődhetnek meg.
A Space Adventures kínálata a legszélesebb az űrturizmussal foglalkozó cégek közül. Az űrséta is szerepel az ajánlatukban, igaz, ennek ára még ismeretlen. Sőt már az első civil holdutazásra is be lehet náluk fizetni.
Hírességek állnak sorba a Virgin Galacticnál
A Virgin Galactic nem csak tesztelés alatt álló űrrepülőgéppel rendelkezik, hanem már saját repülőteret is épített. Az Új-Mexikóban található Spaceport America nevű létesítményben nem lesz biztonsági vizsgálat, vámmentes boltok. A nem repülni, hanem nézelődni érkező látogatókat kiszolgáló kilátótér is fontos része az épületnek.Egyre olcsóbban lehet az űrbe jutni
Az űrtevékenységben egyre több terület kerül magánkézbe. Ilyen például az űrtávközlés nagy része, a navigáció, de a nagy felbontású távérzékelés már teljesen magánkézben van. Az emberes űrrepülésben az elmúlt években érkeztünk el oda, hogy a magántőke is meghatározó szerephez jut (lásd a fent említett Space X nevű céget, a NASA jelenlegi egyik legnagyobb beszállítóját).
A több hasonló szolgáltatás versenyt teremt a piacon, a járatok megindulásával a polgári űrrepülés árai folyamatosan csökkenni fognak. Az űrugrás sokak számára megfizethető lesz. A SpaceXC már meg is előlegezte: aki a sor végére áll be, és nem akar az első ötszáz űrturista közé tartozni, az tizedáron, 20 ezer dollárért (4,6 millió forintért) mehet majd az űrbe.