Csak egyszer akadt meg a sok százmilló eurós mentőakcióval felállított Costa Concordia hajóroncs felállítása. A Giglio szigetének partjától 150 méterre eldőlt hajót tizenkilenc óra alatt hozták ismét álló helyzetbe.
A Costa Concordia talpra állítása a világ eddigi legdrágább tengeri mentése volt. A több mint 114 ezer tonna tömegű, 290 méter hosszú hajó megmozdításához acélkábelekre, hidraulikus emelőtornyokra és ötszáz mérnökre volt szükség. A hajóból kisodródó törmelékeket itatóvásznakkal fogták fel.
Az előkészületekhez szükséges időt meghosszabbította az is, hogy a hajó alá acélállványzatot kellett építeni, amely képes stabil állapotban tartani a testet, míg ki nem egyensúlyozzák.
Az állványzat acélszerkezetéhez önmagában kétszer több acélra volt szükség, mint a párizsi Eiffel-toronyhoz. A felhasznált technológiáról bővebben korábbi cikkünkben olvashat.
A mentést végző mérnökök dolga még nem ért véget. Most, hogy a Costa Concordia egyenesen áll, a hajótest két oldalára vízzel és levegővel egyaránt feltölthető keszonkamrákat szerelnek. Ezek fogják úgy megemelni és stabilizálni a hajót, hogy el lehessen vontatni. A mentésnek ez a része hónapokat fog igénybe venni.
A Costa Concordiából soha nem lesz már luxushajó, a stabilizálás után valamelyik kikötőbe fogják bevontatni, ahol megkezdődhet a hajótest szétbontása.