Hajlandó volna bankot rabolni vagy az utcán egyszerűen elrabolni egy sportautót? Olvasóink zöme valószínűleg nemmel válaszol, ennek ellenére nem lehet véletlen, hogy a GTA című gengszterszimulátor a világ egyik legnépszerűbb videojáték-sorozata. Nyílt világában bármit meg lehet tenni, amiért a való világban évtizedeket kellene a börtönben ülni.
A játék ötödik részét egy angyalföldi konzolboltban szereztük be, ahol hétfőn éjfélkor mintegy kétszázan álltak sorban előrendelt GTA 5-ért. Vegyesen tizenéves gyerekek anyuval vagy apuval, huszonévesek barátnővel és harmincasok egyedül vagy párjukkal: egyikük sem a kifejezetten balhés figura. Az elsőként távozó vásárló a tömeg felé mutatja a játékát, és ritmust dumál a tömegnek, egy másik srácra viszont már rászólnak a sorban állók, amiért a cigisdobozát hanyagul a járdára dobja.
A programmal hazaérő játékost a konzolon negyedórás telepítés várja: a játék Los Angelesről mintázott virtuális világa olyan nagy, hogy három játék teljes történetének elegendő hely lenne benne, a San Franciscóhoz hasonló méretű világot pedig már nem lehet hagyományos DVD-ről betölteni. A kezdő jelenetekben a játékos egy néhány évvel korábbi, balul sikerült bankrablás résztvevőjévé válik, amelyben egy kiadós lövöldözés mellett a GTA védjegyének számító autós üldözésre is sor kerül.
Sajnos hamar kiderül, hogy az előző rész élethű autós száguldása a múlté, az ötödik részben a járművek úgy tapadnak az aszfalthoz, mintha egy villany-autópálya járművei. Ezt egyébként nem mindenki tartja visszalépésnek, mert az élethűség hátrányára a játékmenet egyszerűbbé vált. A grafika ugyan szebb lett, mint a GTA 4-é, de az, aki csak a játék előzeteseit látta, és nincs tisztában egy Xbox 360 vagy PlayStation 3 konzol képességeivel, valószínűleg csalódni fog. A bemutatókon olyan vizuális effektusok is láthatók, amelyek a jelenleg kapható konzolokon nem érhetők el, ezért az épületek, autók szélei az élsimítás nevű effektus híján eléggé recések, ami sokat ront az összképen.
Az Xbox 360-as verziót két DVD-n lehet megvenni, az egyik tartalmát kötelező feltelepíteni a konzolra - ehhez winchester vagy megfelelő sebességű pendrive szükséges -, a másikról folyamatosan olvassa a tartalmakat a játék menet közben. Ez azzal jár, hogy az optikai meghajtó folyamatosan hangosan bőg, de szerencsére a játékosok hamar rájöttek arra, hogyan szüntessék meg a jelenséget: a második lemez tartalmát egy konzolba dugott pendrive-ra kell telepíteni. (A beépített winchesterre a készítők tanácsai alapján nem ajánlatos, mert a program szaggatását okozhatja.)
A játéknak három - eltérő múltú - főszereplője is van: Franklin, az afroamerikai suhanc remek sofőr, Michael, a nyugdíjból visszatérő bankrabló fürgeségével tűnik ki a verekedésekben, a pszichopata Trevor pedig egy agresszív állat, aki nagyobbat üt társainál, ráadásul tud repülőt is vezetni. A hármast egy közös cél köti össze: több millió dollárt összeszedni minél hamarabb. A történet gerincét képező missziókon kívül bármikor átválthatunk bármelyikükre, ha azonban nem a játékos kontrollja alatt állnak, élik a saját életüket, így a legmeglepőbb helyzetekben bukkanhatunk rájuk: például amikor a feleségükkel veszekszenek, vagy gyorsulnak a haverokkal. Vezethető járművekből egyébként temérdek van: a jet skitől a paplanernyős ugrásig gyakorlatilag bármit ki lehet próbálni.
A missziókban többnyire azzal az adott emberrel kell mozognunk, aki a csapatból a legjobban alkalmas a feladatra, de van, amikor nehezítésként szerepcsere következik be, azaz Franklin helyett például Michaelnek kell vezetnie. A képességeket és a fizikumot egyébként sportolással - például tenisz vagy búvárkodás - és gyakorlással fejleszteni lehet, ami az egyre nehezedő küldetések miatt kulcsfontosságú. Míg az autók fizikáját leegyszerűsítették, a lövöldözés és a közelharc kiforrottabb lett az új játékban, például a célzást egy elég jól eltalált funkció segíti az élvezetesebb játékért, a profik egyébként ezt bármikor kikapcsolhatják. Komoly segítség, hogy egy misszió elrontásakor már nem kell teljesen elölről kezdeni, a játék a legutóbbi fontos részhez helyezi vissza a játékost, így a többszöri próbálkozás kevésbé idegőrlő.
A GTA 5 egyértelműen felnőtteknek készült játék, hiszen bűnözőkkel kell benne rabolni, felbukkan benne a drog, és prostituáltak tevékenységét is igénybe lehet venni. Ennek ellenére nem egy brutális, kíméletlen játék, hanem egy Tarantino-filmhez hasonlít, teli poénokkal, amelyek napjaink világát parodizálják. Már az első missziók egyikében felbukkan egy Mark Zuckerbergről mintázott technológiai evangélista, az okostelefonról pedig egy Lifeinvader nevű Facebook-klónt lehet használni, amely tömve van a személyes adatok védelmével kapcsolatos kikacsintásokkal.
Egy néhány nappal ezelőtt kiszivárgott információ szerint a GTA 5 fejlesztése 265 millió dollárba, vagyis mintegy 60 milliárd forintba került. Ennyi pénzért még soha nem készült videojáték, az eddigi csúcstartó Star Wars-játék, az Old Republic is csak 200 milliót kóstált (egy nagy névnek számító videojáték költségvetése tipikusan 100 millió dollár körül szokott alakulni). Ezzel az árral a GTA 5 a legnagyobb szabású hollywoodi produkciók közé sorolandó: ha a kiszivárgott összeg helyes, a játék többe került az Avatar-nál és a Harry Potter-nél, egyedül a Johnny Depp főszereplésével forgatott A Karib-tenger kalózai: A világ végén című film előzi meg a ranglistán. Ez nem véletlen, a jövő szuperprodukciói között már nemcsak filmek, de interaktív élményt kínáló játékok is lesznek.
Nem kell félteni a GTA-t kiadó Rockstar céget, a Forbes amerikai üzleti lap becslései szerint a készítés hatalmas költsége már a premier napján megtérül majd. Várhatóan egy nap alatt hat és fél millió darab talál gazdára az új játékból, ami így már az első nap 400 millió dollárt hoz a készítők bankszámlájára. Egy másik amerikai elemző az amerikai Gamespotnak az első hónapra 1 milliárd dolláros eladást jósolt a játékból.
Az Xbox 360-ra és Playstation 3-ra megjelent játék magyarországi példányainak zöme már előrendelésben elkelt, pedig a GTA 5 néhány ezer forinttal többe kerül egy tipikus konzolos programnál - mondta el az Origónak Sashegyi Zsolt, a videojátékokat forgalmazó 576 KByte bolthálózat marketingvezetője. A legújabb gengszterszimulátor első szállítmányai várhatóan néhány nap alatt elfogynak majd a rekordszámú érdeklődőnek köszönhetően.
A program öt évvel ezelőtt megjelent, negyedik epizódjából tavaly év végéig összesen mintegy 25 millió darabot adtak el világszerte. Az új epizódból valószínűleg ennél is több talál gazdára, mert az eltelt öt év alatt még több otthonban vásároltak Xbox 360 vagy PS3 konzolokat, hiszen az áruk sokat csökkent azóta. Nem véletlen, hogy a GTA-t kiadó Rockstar kiadócég nem a hamarosan érkező új generációs gépekre, hanem a meglévő generációs konzolokra adta ki a játékot. A kiadó precízen felügyeli a játék értékesítését is, Sashegyi elmondása szerint még a GTA 5 körúti villamosra készült reklámját is az amerikai stúdió munkatársai tervezték meg, és az ő jóváhagyásuk kell a boltok kirakatainak díszítéseihez is.
Ezzel a stratégiával az a furcsa helyzet áll elő, hogy a világ egyik legjobb játékának tartott gengszterszimulátorral pont az idén karácsonyra érkező drága új generációs gépek tulajdonosai nem tudnak játszani. Tóth Tibor, a The Source című videojátékos szakportál játékfejlesztéssel is foglalkozó szerzője azonban arra számít, hogy fél éven belül a jelenlegi konzoloknál szebb grafikai megjelenítésre képes PC-kre, illetve az új konzolokra, az Xbox One-ra és a Playstation 4-re is megjelenik majd a GTA 5. A szakértő arra számít, hogy az alapjáték ugyanaz lesz, mint a most megjelent verzió, de az erősebb hardveren nagyobb látótávolság, szebb grafikai effektusok várják majd a játékosokat - nagyjából mintha a grafikai részletességet két fokozattal magasabbra kapcsolnák.
Míg az új generációs kiadásról még semmilyen hivatalos információ nincs, azt már biztosan tudni, hogy október elsejétől elérhető lesz a GTA internetes játékmódja is, amelyben bárki saját bandát alakíthat majd a barátaival, és a legnagyobb vagyon megszerzésére törhet. A hatalmas virtuális világ az internetes móddal lesz teljes, ezért indulását követően azt is be fogjuk mutatni.
Mi az, hogy GTA?
A rövidítés a Grand Theft Auto, vagyis egy jármű eltulajdonlásának amerikai jogi elnevezése. A cím még a legelső, 1997-ben megjelent játékból ered, amelynek eredetiségét az adta, hogy a felülnézetben látható autóból a játékos apró emberkéje bármikor kiszállhatott, és átülhetett egy másik járműbe. E virtuális szabadság tette világszerte népszerűvé a játékot, amely csak 2001-ben költözött 3D-s környezetbe, és aratott hatalmas sikert a PC mellett a Playstation 2 és Xbox konzolokon. Azóta mindegyik rész nagyobb bejárható területet, látványosabb grafikát kínált.
A GTA 5 Xbox 360 és PS3 konzolokra jelent meg, alapcsomagja 15-16 ezer forintba kerül, de mindkét típusra elérhetők virtuális és a dobozba csomagolt extrákat tartalmazó gyűjtői kiadások 25 ezer és 40 ezer forintos áron.
Kíváncsi a folytatásra? Kövesse a Techbázist a Facebookon is!