Miért gurult át szerda délelőtt két reptéri tűzoltókocsi vízsugara között egy szállítógép Ferihegyen? Így köszöntötték a repülőtéren az azerbajdzsáni Silk Way West légitársaság Boeing 767-es szállítógépét. Ez a köszöntés egyébként minden új légitársaságnak kijár, amely járatot indít Magyarországra.
A Boeing 767-esek hagyományos, utasszállító változatai gyakoran landolnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a már megszűnt Malévnak is voltak ilyen gépei. A Silk Way West 767-ese azonban egy speciális, 300F jelű típus, amelyet eleve teherszállításra építettek – nincsenek is rajta oldalt ablakok –, míg a korábbi maléves gépek utasszállító kivitelűek voltak. Manapság a legtöbb teherszállítással foglalkozó légitársaság vagy a Boeing 767-es, vagy a B777-es, vagy az Airbus A330-as szállítógépes változatát vásárolja, mert ezek a kéthajtóműves repülőgépek üzemeltethetők a leggazdaságosabban.
Az azerbajdzsáni Boeing akár 53 tonna hasznos terhet is elszállíthat 850 kilométer/órás sebességgel több mint 6000 kilométer távolságra. Szárnyvégi fülei javítják a szárny körüli légáramlásokat, ennek köszönhetően a teherszállító gép kevesebb kerozint is fogyaszt, ráadásul a gép tömegét alumíniumötvözet és kompozit anyagok alkalmazásával is csökkentették.
A padló úgy van kialakítva, hogy apró, beépített görgők segítségével a soktonnás terheket is könnyen tudják mozgatni benne. A B767-es gép törzsén hatalmas, le- illetve felfelé nyíló ajtók találhatók, ezeken keresztül zajlik a rakodás, melyhez speciális, földi emelőgépek segítségét veszik igénybe.
A teherszállítással foglalkozó (cargo) légitársaságok általában nagy értékű termékeket szállítanak, amelyek különleges vagy gyors árukezelést igényelnek. Ilyenek például a gyógyszeripari termékek, a számítástechnikai és más elektronikai eszközök is. Ahogy az fotónkon is látszik, az árucikkeket nem beömlesztik a hatalmas raktérbe, hanem konténerekben vagy speciális raklapokon rögzítve juttatják a gép belsejébe.
A teherszállító gépek üzemeltetése nem olcsó mulatság, így egy ilyen járatnyitás esetén a legfontosabb tényező az, hogy milyen és mennyi hasznos rakománnyal tudják megtölteni a repülőket. Az azeri légitársaság jelen lévő képviselője bizakodó volt, szerinte ugyanis Magyarország számára Baku a kelet kapuja, míg számukra Budapest egy Európa felé irányuló tranzitforgalom fontos támpontja. Ezek alapján magas kihasználtságra számítanak,s és az sem kizárt, hogy később a még nagyobb Boeing 747-esek is megfordulnak majd időnként a Liszt Ferenc repülőtéren.
A magyar kormány szándéka szerint a jövőben intenzíven fejlesztik a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokat a Kaukázus és Közép-Ázsia országaival: így Baku nem csak célállomásként, hanem átrakóhelyként ideális, mert kaput jelent Kína és a közép-ázsiai volt szovjet tagállamok felé. Mivel Magyarországnak már nincs nemzeti légitársasága, ezt csak a Silk Wayjel vagy más partnerekkel képes megoldani. Mostantól Budapest is része az égi selyemútnak. Az azeri Silk Way West (azaz Selyem Út Nyugat) légitársaság Boeing 767-es óriásgépei hetente kétszer érkeznek majd Bakuból, és Budapest érintésével – az áruk ki- és bepakolását követően – továbbrepülnek Frankfurtba, vagy Londonba.
A Silk Way West Airlines korszerű, Boeing gyártmányú cargogépekből álló légiflottát üzemeltet: a saját B747 és B767 gépek mellett azonban a vállalatcsoportjának többi tagjától orosz An-12-es és IL-76-os típusokat is tud bérelni, ha szükség van extra szállítókapacitásra. Idén már az is megérte a cégnek, hogy a a legmodernebb és legtakarékosabb B747-8F gépeket is szolgálatba állítsa. Ezzel a típusú Boeinggel egyszerre akár 154 tonnányi árut is el lehet szállítani akár 8130 kilométeres távolságra.