Mark Zuckerberg, a közösségi háló alapítója saját Facebook-oldalán jelentette be magyar idő szerint kedd éjjel, hogy cége megveszi a virtuális valóságot használó technológiák egyik úttörőjének számító Oculus Riftet, amelyet különálló cégként működik majd tovább a kaliforniai Irvine-ban lévő központjában.
A sokak számára még ismeretlen elnevezés egy virtuális sisakot takar, amelynek fejlesztése még folyamatban van, ám a nem végleges tudású, tesztelői változatait már most is meg lehet venni. A sisak viselőjének szemei előtt egy apró képernyő van, amely háromdimenziós látványt biztosít, mozgásérzékelői révén pedig mindig azt a - nem valós - képet mutatja, amelynek irányába használója néz.
Egy budapesti szimulátorközpontban nemrég az Origo is kipróbálta a sisak első generációs változatát, amely elképesztő térérzetet, ám a tökéletes látványhoz még túlságosan kis felbontást használt. A jobb minőségű látványt kínáló, második tesztmodell azonban már előrendelhető a cégnél 350 dollárért. A készülék még nem végleges modelljeiből 75 ezer darabot rendeltek meg eddig. Az Oculus Rift első változatához az alapítók két évvel ezelőtt a Kickstarteren kalapozták össze a tőkét, ahol az eredetileg kitűzött 250 ezer dollár tízszeresét tudták megszerezni a közösségi támogatóktól.
A Facebook összesen kétmilliárd dollárt fizet az Oculus Riftet fejlesztő cégért, amelyből 400 millió dollár jelent készpénzt, a maradék összeget 23,1 millió saját részvényével fedezi a vállalat. A múlt hónapban felvásárolt WhatsApp mobilos üzenetküldő alkalmazás mögött álló társaságért Zuckerbergék még 19 milliárd dollárt adtak, az Instagram képmegosztóért pedig két évvel ezelőtt egymilliárd dollárért szerezték meg.
Zuckerberg bejegyzésében kifejti, hogy az Oculus Rift azért keltette fel érdeklődésüket, mert az lehetővé teszi azt, hogy egy sisak viselője úgy érezze magát, mintha térben teljesen másutt lenne, ebben pedig a Facebook komoly lehetőséget lát.
Az egyik új, magyar fejlesztésű autószimulátor is ezt a sisakot használja. Nézze meg működés közben!
Bár konkrét tervekről az alapító nem beszél, Zuckerberg szerint a Facebook segítséget tud adni a sisak fejlesztőinek abban, hogy az Oculus Riftet a jelenleginél szélesebb körben támogassák videojátékok. Később azonban a játékok mellett más, akár oktatási vagy egészségügyi szolgáltatásokat is alapoznának a virtuális sisakra. Zuckerberg víziója szerint egy ilyen sisakkal például sporközvetítéseket is úgy lehet majd nézni, mintha a stadion legjobb helyén ülne a felhasználó.
Az Oculus-sisak kifejlesztői a felvásárlás tényét bejelentő blogbejegyzésükben úgy fogalmaznak, hogy "a Facebook megértette a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket." Szerintük ez a technológia tíz éven belül olyan olcsó lesz, hogy mindenütt széles körben alkalmazni fogják.
Branden Iribe, az Oculus vezetője a The Verge-nek adott interjújában elmondta, hogy a hardverfejlesztés - így egy játékkonzol, vagy saját sisakjuk - kifejlesztésére és gyártása rengeteg pénzt igényel, a facebookos háttérrel pedig szerinte sokal nagyobb szabású megállapodásokat és rendeléseket üthetnek nyélbe.
Míg a sisak első változatai leginkább okostelefonokéhoz hasonló hardveren alapult, a végleges verzió attól jelentősen eltér majd, kifejezetten virtuális valóság használatára való hardvert akarnak fejleszteni - akár teljesen új képernyőfajta alkalmazásával. Ez pedig lehetetlen volna a Facebook támogatása nélkül, önállóan - mondta Palmer Luckey, az Oculus Rift alapítója a Verge-nek. Az alapító szerint kitűzött terveik csak annyiban változtak, hogy sisakjukat valószínűleg olcsóbban tudják majd árusítani, mint ahogy azt eredetileg tervezték, és a készülék tudását is kibővítik.
Nem a Facebook az egyetlen cég, amely lehetőséget lát a virtuális valóságban. Néhány napja a Sony is bemutatta a Playstation 4-gyel használható, Project Morpheus nevű sisakját. Ez még ugyancsak nem végleges termék, a japán cég szerint a fejlesztőknek szánt változata azonban hamarosan megvásárolható lesz.
Hasonló sisakot fejleszt még a Stream internetes játékáruházat működtető Valve cég is, de nemrég a Microsoft videojátékos részlegének vezetője is úgy nyilatkozott, hogy lehetőséget lát a virtuális valóságban, a jövő videojátékát egy 360 fokos térhatású környezetben képzeli el.