Satya Nadella, a Microsoft év elején kinevezett új vezetője körlevélben vázolta fel a cég jövőjét, amelyet az összes alkalmazottnak elküldött, és a vállalati honlapon is közétett.
A céget február óta vezető Nadella levele szerint a Microsoft új fókuszát a mobiltelefonok és a felhőalapú szolgáltatások jelentik, e két stratégiai irány mentén készítik minden új fejlesztésüket. Tavaly nyáron az előző cégvezető, Steve Ballmer még az "eszközök és szolgáltatások" irányában látta a követendő irányt. Ez egyébként Nadella szerint kezdetnek nem volt rossz.
Bár hangzatos, a mostani váltás sem igazán jelent forradalmi újdonságot, hiszen a két rivális, az Apple és a Google már évek óta erre a két fő területre koncentrál. Ez a stratégia - alaptevékenységéből adódóan - a Google esetében eleve adott volt, de még az Apple is hamarabb kezdett váltani az új irányra a Microsoftnál.
Nem véletlen, hogy az Apple és a Google a piacvezető a zömmel Windowst futtató laptopoknál is kompaktabb táblagépek és okostelefonok piacán. Pedig igazából a windowsos okosmobilok minőségével sincs baj (a windowsos tabletek zöme még nem elég versenyképes), csak azzal, hogy kevesebb app érhető el rájuk, mert a Microsoft a többieknél később rukkolt elő a rendszerrel. Helyzete megerősítéséért a cég több milliárd dollárért a Nokia mobilrészlegét is megvette - ez volt az egyetlen, amely használta a Windows Phone szoftvert.
Az új Microsoft-vezér szerint a következő években szinte mindenhol - az autóban, otthon, az utcán - képernyők és szenzorok vesznek körül bennünket, és óriási mennyiségű adat keletkezik mindenkiről. Nadella szerint a számítási teljesítmény végtelen lesz, mivel az adatfeldolgozás zöme távoli szervertermekben lévő gépekre hárul.
Ez teljesen új környezetet jelent a korábbi évekhez képest, amikor minden a helyi számítógépen futott, és mindent helyben, kis teljesítmény mellett kellett megoldani. Ekkor élte fénykorát a Windows és az Office is. Jól jelzi a váltás jellegét, hogy e két szoftver neve már fel sem bukkan Nadella levelének fő stratégiákat taglaló részeiben.
Nadella szerint így lesz lehetséges a föld hétmilliárd lakosa közül hárommilliárd embert az internetre kapcsolni, akár városoktól távoli településeken is. Nadella azt ígéri, hogy a billentyűzetnél, egérnél és érintőképernyőnél természetesebben használható interfészekkel rukkolnak elő.
Ez praktikusan például fejlettebb beszédfelismerést jelent, amelyben jelenleg a Google áll az élen, az androidos telefonok ugyanis már magyar nyelvű parancsokat is értenek, míg az iPhone-okból és a windowsos telefonokból ez a képesség még hiányzik. Egy gépnek még nem lehet olyan hatékonysággal diktálni, mint egy hús-vér titkárnőnek, de a Microsoft szerint ez is elérhető. Nemrég a cég azt is bemutatta, hogy akár egy Skype-hívást is lehetséges valós időben lefordítani gépi intelligencia segítségével.
A stratégiaváltás ellenére sem megy a szemétbe a Windows, amelyre Nadella levelében már "eszköz operációs rendszerként" ("device OS") hivatkozik - arra utalva, hogy nemcsak számítógépen, de telefonon vagy tévén is futni fog. A jövő Windowsát a cégvezető úgy képzeli, hogy azon univerzális appok futnak: vagyis amit a windowsos telefonra letöltöttünk, azt a windowsos tévén vagy laptopon is használhatjuk.
Néhány héttel korábban éppen ugyanezt jelentette be a Google is, csak a Windows helyett saját Android szoftverére alapozva, amely nemsokára az autókban és a tévéken is megjelenik.
Bár felbukkantak pletykák arról, hogy a Microsoft megválna az Xbox játékkonzollal foglalkozó részlegétől (a cég új Xbox One konzolja a rivális Sony terméknél gyengébben teljesít), Nadella leveléből kiderül, hogy szó sincs erről. Az új Xbox tulajdonképpen egy halkan működő számítógép, amely a játékok mellett házimozizásra vagy netezésre is alkalmas, tulajdonképpen az asztali PC szexivé tett utódja.
Satya Nadella leveléből az is kiderül, hogy a cég a videojátékok terén is a mobilirányba akar nyitni. Ez nem véletlen, táblagépen és okostelefonon az átlagemberek is játszanak, ezekre egyszerűbb, olcsóbb játékok is elérhetők a tévés konzoloknál. Ahhoz, hogy a kis képernyőn is csúcsminőségű játékok jelenhessenek meg, felhőalapú újításokra van szükség: így vehetik le a grafikai megjelenítés terhének egy részét a mobil kütyükről. Erre hamarosan sor kerül - ígéri a Microsoft vezetője.