Az idei év egyik legjobb lövöldözős játékát a Bungie nevű cég készíti, amelynek tagjai a legendás Halo című sci-fi akciójáték első öt részét fejlesztették a Microsoftnak. A Halo egyes részeiből eddig több mint öt Magyarországnyi mennyiséget adtak el, mielőtt a két cég útjai szétváltak. A Bungie-sok ezt követően évekig csak érdektelen mobiljátékokat készítettek, legújabb játékuktól azonban nem csak a játékosok, de a játékipar is csodát vár. Nem véletlen, hogy mi is kipróbáltuk a Destiny-t még félkész állapotában, a napokban zajló béta tesztelési időszak alatt egy Playstation 3 és egy Playstation 4 konzolon.
Ebben a játékban bárki egyedi karaktert hozhat létre magának mi három faj között válogatva gyorsan legyártottunk magunknak egy emberi fajú vadászt, punkos frizurával. Hamar kiderült, hogy a Destiny készítői által elképzeld jövőben mindenkinek lövöldöznie kell.
Ez már a játék legelején kiderül, amikor Régi Oroszország helyszínére kerülünk. Ez egy lepusztult, poszt-apokaliptikus világ ahol a hatalmas, még romos állapotában is impozáns épület árnyékában egymás hegyén-hátán hevernek a rozsdaette autóroncsok. Miután elindultunk, a romos épület belsejében rögtön ránk támadnak a „bukottak”: egy furcsa, hátborzongató idegen faj képviselői, akik a Destiny-ben a legfőbb ellenséget képviselik. Ezek a félig rovarszerű élőlények többféle változatban is az életünkre törnek: a rohamosztagosok és a mesterlövészeik könnyen megkülönböztethetőek az egyszerűbb harcosaiktól, illetve az izompacsirta, agyonpáncélozott kapitányaiktól.
Ebben a játékban ugyanis egy civilizáció hanyatlása utáni korba érkezik a játékos, ahol egy Őrzőt alakít, aki az emberiség maradékát óvja a gusztustalan idegen lények pusztításától. Miközben hősünkkel épphogy felfedezzük környezetünket, a napfény megcsillan egy rendkívül realisztikus vízpocsolyában és a szél fel-felkapja a földön heverő szemetet. A mellettünk lévő sziklák, épületfalak, vagy fűszálak részleteit is ki lehet venni, a fények és árnyékok ábrázolása is elsőrangú.
Egyszóval: a játék gyönyörű, legalábbis a teszthez használt PlayStation 4-en. A konzol előző generációs kiadásán, a PS3-ason viszont meglehetősen rút a játék, amiért nem is elsősorban a kevésbé részletes táj, hanem a végletekig lebutított árnyékok a felelősek. Ha elmegyünk egy ablak előtt, kockás árnyékunk vetül a falra, ez még a sok éves, régebbi Playstation esetén is túlságosan csúf. Remélhetőleg javítani fogják a végleges kiadásban. Ezen a videón meg is nézheti, hogy mekkora a különbség - sajnos a valóságban a PS3-as verzióban az élek sokkal recésebbek, mint a videón.
A Destiny-ben ötvözik a manapság legdivatosabb játékstílusok minden fontos elemét. Természetesen egy sor gonosz űrlényt szitává lehet lőni benne ugyanúgy mint a Halóban, de lehet fejleszteni a fegyvereket, a páncélzatot és a játékos szereplőjét is - ez leginkább a Borderlandsből lehet ismerős a játékosoknak. Emellett egy Torony nevű helyen a többi emberi játékossal is lehet cseverészni, ha meguntuk a sok akciót.
Találunk a játékban taktikai elemeket is, mert az sem mindegy, hogyan helyezkedünk, honnan támadunk, illetve fel tudjuk-e tölteni a lemerült pajzsunkat valahol kushadva, miközben a vérszomjas űrlény zöld nyállal a szája szélén vicsorogva a közelben keresgéli karakterünket. Sőt, még lehet benne lebegőmotorozni is, mint a Star Wars-ban.
Ez utóbbi nagyon jól sikerült, a kerekek nélküli motorral sokkal gyorsabban el lehet jutni az elsivatagosodott táj egyik résézről a másikra: az epikus átvezető filmek során pedig arról is gondoskodtak a készítők, hogy nagyobb galaktikus hősnek érezzük magunkat, mint Han Solo. Szerencsére az irányítás is teljesen rendben van, célozni, lövöldözni a megszokott módon lehet, egyedül a futás tűnt furcsának PS3-on, ehhez ugyanis az egyik analóg kart kell benyomni.
A legtöbb hagyományos akciójátéknak manapság olyan sztorija van, mint a filmeknek: hosszú felvezetéssel, kidolgozott cselekménnyel, amelynek van eleje, közepe és vége, illetve tele van pakolva látványos átvezető jelenetek tömkelegével, fontosabb karakterekkel és egy főngonosszal, akit jól megölünk a játék végén. Itt ilyenek mind nincsenek, például azért sem, mert a játéknak soha sincs „vége” (legfeljebb akkor, amikor kikapcsoljuk a PlayStationt), hiszen ez egy állandó, konstans világ, újabb és újabb, sohasem elfogyó küldetésekkel, megoldandó feladatokkal, fejlődési lehetőségekkel, felfedezendő világokkal.
A Destiny előzetese
Az is örülhet, aki már unja, hogy a legtöbb lövöldözős játékban embert kell irányítani, mert itt választhat még az „awoken” nevű lények közül, vagy lehet akár „exó”, ami tulajdonképpen a robotnak felel meg, illetve férfi mellett női karaktert is lehet indítani. Lehet még a foglalkozásokat is választani: a titánok harcosok, a vadászok mesterlövészek, a warlockok pedig pusztító varázslatokat küldenek az ellenségre.
Mindenhol káosz uralkodik, különféle frakciók és lények harcolnak egymás ellen, nekünk pedig a saját magunk által alkotott hőssel kell helyt állnunk és fejlődnünk ebben a világban. Nincs tehát fix története, nincsenek adott karakterei a játéknak, itt amint megalkottuk saját hősünket, mindent történést magunk alakíthatunk, és természetesen ezekbe bevonhatjuk emberi játékostársainkat is.
Az biztos, hogy a Destiny készítői nem spórolnak a befektetéssel: tíz év alatt nagyjából száztízmilliárd forintnak megfelelő összeget akarnak a Destiny-be fektetni. Ez az összeg ugyan tartalmazza a hirdetésekre költött pénzt is, de a játék további fejlesztéseit is, ami új - fizetős - pályák, történetek és szereplők kidolgozását is jelenti, emellett például grafikai újítások elkészítésének költségeit is magában foglalja. Ez az összeg azért annyira nem kiemelkedő, hiszen a tavaly megjelent GTA V gengszterszimulátor elkészítése is hatvanmilliárd forintba került,és a játék néhány nap alatt ki is termelte borsos árú fejlesztési költségeit.v
A Destiny a régebbi (Xbox 360 és Playstation 3), valamint a legújabb játékkonzolokra (Xbox One, Playstation 4) is megjelenik - hogy minél többet tudjanak eladni belőle -, persze hiperszuper grafikája csak az új gépeken lesz. Mi annak is örülnénk, ha a kiadója PC-re is kihozná, hiszen egy erősebb gépen még a PS4-es verzió látványvilágát is lehetne fokozni.
Vajon érdemes rá beruházni? Mitől olyan egyedi ez a játék? Hiszen már Dunát lehetne rekeszteni a poszt-apokaliptikus sci-fikkel. Nos, a Destiny univerzuma összességében tényleg nem egyedi, sőt, ha szétszedjük darabjaira, akkor annyira az sem izgalmas, hogy lehet benne lövöldözni, meg karaktert fejleszteni, volt már ilyen játék bőven.
Viszont az ilyen típusú közösségi akciójátékokat pont az teszi addiktívvá, hogy nem azon görcsölnek a fejlesztők, hogy valami hihetetlenül eredeti dolgot találjanak ki, hanem a régi elemekből készítenek vérprofi módon egy olyan anyagot, amit nem lesz könnyű megunni. A száztízmilliárdos költségvetésből nyilván bőven telik majd arra, hogy újabb és újabb, a játékhoz adagolt küldetésekkel, karakterekkel, kihívásokkal, bejárható világokkal és sok egyébbel akár tíz éven át is vonzóvá tegyék a Destiny-t.
Nyilvánvaló, hogy a legújabb akciójátékok készítői már arra mennek rá, hogy a World of Warcrafthoz hasonló, sok emberi játékos által benépesített világokat teremtsenek. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az eddig csak fanatikus gamereket meghódító sokszereplős online szerepjátékok a kommersz piacot is meghódítják.