A világ legnagyobb, kizárólag napelem meghajtású hajóján, a Turnanor PlanetSolaron tegnap megkezdődött az újabb kutatómunka. A Terra Submerse elnevezésű víz alatti régészeti misszió keretében a katamarán 31 méter mélyre merül, az ismert görög lelőhely: a Franchthi-barlang mellett egy tengerszint alá került település nyomait kutatva.
“A barlangot folyamatosan lakták körülbelül 35 ezer éven keresztül az őskőkortól az újkőkorig, és jó okunk van feltételezni, hogy a neolitikum vége felé lakói valahol a közelben, ma már víz alá került vidéken telepedtek meg. Ha a falujukat megtaláljuk, Görögország és Európa egyik legősibb települését tárjuk fel - mondta el a kutatás vezetője, a genfi egyetem tudósa, Julien Beck.
Svájci és görög szakemberek közösen végeznek geofizikai méréseket, a régészek pedig a feltáráson dolgoznak. A küldetés a tervek szerint egy hónapig tart majd. A katamarán július végén érkezett meg Görögország partjaihoz.
A száz tonnás hajó energiaellátásáról egy 537 négyzetméternyi, visszahúzható napelem gondoskodik. A felvett energiával a katamarán maximális sebessége óránként huszonhat kilométer, átlagsebessége óránként 10 kilométer. A négyfős személyzet mellett hatvan fő befogadására alkalmas a hajótest, a teljesen kinyitott napelemekkel pedig akár kétszáz ember is elférhet a fedélzeten.
A 35 méter hosszú, és 23 méter széles PlanetSolar jelenleg a világ legnagyobb, kizárólag napenergiát használó hajója, amely a napelemes hajók közt elsőként kerülte meg a földet 584 nap alatt. A bravúros teljesítmény után néhány műszaki átalakítást végeztek a katamaránon a franciaországi La Ciota kikötőben, hogy aztán megkezdhesse tudományos célokat szolgáló útját.
A genfi egyetem és a német tulajdonos ötéves együttműködési megállapodást írt alá, mivel a szakemberek úgy vélték: a hajó kitűnően alkalmas a környezeti változások tanulmányozására, mivel nem bocsát olyan anyagot, amely megzavarná a méréseket.
Elsőként a Golf-áramlatot követve a meleg vízáramlat változását és az európai klímára gyakorolt hatását vizsgálta egy klímakutatókból, fizikusokból és mikrobiológusokból álló kutatócsoport. Ezt követően Brazília felé vette az irányt a hajó, ahol pedig a szaharai porfelhő útját és hatását vizsgálták, az Atlanti-óceán ökoszisztémájától az Amazonasig hajózva fel, ahol a tengervíz és az édes víz már nem keveredik. Most pedig megkezdődött a régészeti kutatómunka a görög partoknál.
A svájci és új-zélandi tervezésű PlanetSolar a németországi Kiel városában épült, 2010-ben Moncaoban bocsátotta vízre a megújuló energia elkötelezett híve, és a napelemes katamarán megálmodója, Raphael Domjan és csapata.
Eredetileg sokkal kisebb, párfős személyzet befogadására képes hajót terveztek építeni, a pénzügyi keretet biztosító német mecénás azonban úgy gondolta, a föld körüli út után is hasznos projektek szolgálatába lehetne állítani a hajót. A PlanetSolar építési költsége végül 12 millió eurót, átszámítva 3 milliárd 768 millió forintot tett ki.
Érdekesség, hogy a kapitány, Gerard d'Abovill a hajózás történetének egyik legendás élő alakja. A Nyolcvanas évek elején átszelte az Atlanti-óceánt, nyugatról keletre, majd egy évtizeddel később a Csendes-óceánt is - teljesen egyedül. Párizs XV. kerületében a Szajna-part hasznosításáért felelős önkormányzati politikus. Abovill nagy álma, hogy Európát, így a Dunát is végighajózza.