Amerikában már több mint tíz éve működik olyan műholdas rádiószolgáltatás, amellyel útközben több mint százötven különböző stílusú csatorna műsora közül lehet választani. Magyarországon sosem lehetett hasonló szolgáltatást használni, de most már nem is kell, mert vannak ennél sokkal jobb internetes zeneszolgáltatások.
Már több mint fél éve elérhető itthon a Spotify és az Rdio, a Google Play és Deezer pedig még hamarabb elrajtolt. Mindegyik márkanév havi egy-két ezer forintért korlátlan zenehallgatást biztosító havidíjas szolgáltatás, amely PC-ről, okostelefonról, táblagépről érhető el.
Ezeken a szolgáltatásokon zeneszámok milliói érhetők el, ilyen sok zenét legfeljebb akkor tudnánk magunkkal vinni, ha a csomagtartót teleraknánk mobilwinchesterekkel. Mindegyik szolgáltatás lehetővé teszi az offline hallgatást is: wifin keresztül indulás előtt letölthetünk teljes albumokat, lejátszási listákat a készülékre. Ez esetben a telefon saját tárolójának mérete jelenti a korlátot.
Ennél izgalmasabb lehetőség, ha a szolgáltatásokat mobilinterneten keresztül használjuk, hiszen így nem kell előre kiválasztani a zenéket, akár menet közben is bármikor át lehet váltani norvég metálról liftzenére, ha a hangulatunkhoz az jobban passzol.
A mobilinternetes rádiózást a Spotifyjal és a Deezerrel próbáltuk ki: az előbbit a Telekom hálózatán, Budapest és Zamárdi között, az utóbbit Budapest és Balatonfüred között, a Telenorral. A Spotify a másfél órás út során egyszer sem szakadt meg, de a Deezer is csak néhányszor, pedig utunk során több mint tucatszor váltottunk új zenéket tartalmazó lejátszási listákra.
Mivel a zeneszolgáltatások az mp3-hoz hasonló, tömörített formátumokat használnak, nem szükséges a zenehallgatáshoz 4G-s kapcsolat, ennél lassabb mobilinternettel is működnek. Az autópályán többnyire csak 3G vagy HSDPA lefedettség érhető el, de mivel egy zeneszám eleve több perces, általában az sem okoz gondot, ha olyan szakaszon haladunk át, ahol ennél lassabb a mobilinternet, mivel a zenés appok előre letöltik a lejátszás alatt lévő zeneszám egészét.
Budapestttől Zamárdiig nagyjából másfél-két órás utunk során 120 megabájt adatforgalmat generált a Spotify folyamatos zenehallgatás mellett. Ezt 96 kilobit/másodperces minőség mellett mértük, ez a kiválasztható legalacsonyabb minőség.
A visszaúton a 320 kilobites „magas” minőséget választva sem érzékeltünk sokkal jobb hangzást, de ez valószínűleg annak köszönhető, hogy egy Suzukiban, nem pedig egy Maibach luxuslimuzin belsejében teszteltünk. A többi zenés appban is ugyanígy lehet állítani a minőséget, az alacsonyabb fokozat kisebb fájlméretet jelent, így kisebb mobilnettforgalmat generál.
Az utóbbi években gyártott autók többségében már eleve megtalálható vonalbemenet, a még újabb autókba pedig már olyan Bluetooth-egységet szerelnek, amelyen keresztül a telefonon lejátszott zenék az autó hangszóróin tudnak megszólalni dugdosás nélkül.
Az általunk használt autóban pont a teszt előtt romlott el a rádió, a régi, mp3-as CD-ket lejátszó Pioneer típus helyére 17 ezer forintért sikerült olyan Kenwood márkájú utódot venni, amelyben a CD helyett már csak egyetlen USB-foglalat van, valamint a minijack-csatlakozós vonalbemenet: a drót egyik vége ebbe megy, a másik pedig a telefon fülhallgató-kimenetébe.
Ez a rádió egyébként már a .flac formátumú zenéket is lejátssza, így a jobb minőségben meglévő zenéket nem kell ezeket mp3-ba konvertálni az indulás előtt. Harmincezer forint körüli áron már Bluetoothon át is kommunikáló autórádiót lehet vásárolni.
Az autórádió kezelése nem tartozik a kifejezetten veszélyes műveletek közé - sok autóban a kormányról lehet vezérelni. A gyakorlatban viszont kiderült, hogy az internetes zeneszolgáltatások használata sokkal nagyobb odafigyelést igényel, hiszen a zenestílusok, lejátszási listák között egy ki nem tapintható érintőképernyőn kell válogatni.
Ehhez pedig rá kell nézni a képernyőre, érdemes ezt indulás előtt vagy a piros lámpánál elvégezni, nem vezetést közben. Szerencsére a hangerőt ilyenkor is egyszerűen lejjebb vehetjük magán az autórádión. A navigációval a zeneappok jól megférnek, automatikusan lehalkulnak, amíg a térkép beszédhangja új útvonalat javasol. A Bluetooth-headset hozzáadása a rendszerhez azonban már túlzásnak bizonyult, az Android ilyenkor automatikusan arra kapcsolta át a zenét a hangszórók helyett.
Kell egy stabil tartó is a telefonnak, a körülményesen használható, szélvédőre cuppanó típusok helyett sokan vesznek manapság a szellőző réseibe pattintható telefontartót. Ennek könnyen levehető a készüléket közvetlenül tartó helye, és csak a csatlakozói maradnak a műszerfalon. Mivel egyre nagyobbak az okostelefonok, nem használható már bármilyen típusú szivargyújtó-töltő ezekkel: egy öt colos vagy nagyobb készülékhez legalább 2-3 amperes áramerősségű töltőre van szükség. Mi egy olyan adaptert találtunk, amely a szivargyújtóba dugva eleve két USB-portot is kínál, így akár egy iPhone-t és egy androidos mobilt is lehet rajta tölteni menet közben egyszerre. Ha túl kis áramerősséggel dolgozó töltőt használunk, előfordulhat, hogy a menet közben navigációra, zenehallgatásra használt készülék akkumulátora folyamatosan merülni kezd.