Szeles és ködös időben tesztelte HEL MD-nek (High Energy Laser Mobile Demonstrator) nevezett, kísérleti lézerágyúját a Boeing cég. A harci jármű hátuljára szerelt nagy energiájú lézerfegyvert az amerikai hadsereg számára fejlesztik.
A Wired híradása szerint szándékosan választottak kedvezőtlen időjárási viszonyokat a fegyver tesztelésére, mivel azt a későbbiekben tengerészeti felhasználásra szánják. A floridai Eglin légibázisan végrehajtott tesztek során a HEL MD több mint százötven célpontot hatástalanított ködben is, pedig a lézernyaláb terjedését a levegőben lévő pára jelentősen befolyásolja.
E tesztek során a véglegesnél kisebb, 10 kilowattos teljesítményű lézert alkalmaztak. A lézersugár a célpontot elérve a céltárgyra adja le az energiáját, ami hővé alakul át. Azaz gyakorlatilag megolvasztja a célpontot, feltéve persze, hogy sikerül megfelelő energiamennyiséget megfelelő ideig egy pontba koncentrálnia.
A drónok esetében az gyakorlatilag azt jelenti, hogy a lézer megolvasztja őket, vagy annyira túlmelegíti a pilóta nélküli gépeket, hogy azok tönkremennek. A Wired szerint ahhoz, hogy a drónokon kívül a rendszer rakéták, tüzérségi lövedékek megsemmisítésére is alkalmas legyen, 50-60 kilowattos teljesítményt kell elérni.
A lézerfegyver legfontosabb előnye, hogy nem kell lőszerrel ellátni: az ellenséges harci járműveket vagy rakétákat a járműre szerelt, infravörös érzékelőrendszer, nagylátószögű kamerarendszer és egy teleszkóp érzékeli, és ezekre irányítja rá a megsemmisítő lézernyalábokat.
A Boeing szerint a járműre szerelhető rendszert egyetlen kezelő képes kiszolgálni, aki egy Xbox-vezérlő és egy laptop segítségével tudja elvégezni az irányítást. A teherautón egy 60 kilowattos dízelgenerátor szolgáltatja az elektromos energiát a lézer lítium-ion akkumulátorainak töltéséhez. Így gyakorlatilag amíg üzemanyag rendelkezésre áll, maga a fegyver is működőképes.
Az, hogy ködben már bevethető volt, nem jelenti azt, hogy a lézerágyú például esőben vagy hóban is működőképes lenne: a technológia harctéri bevethetőségét egyelőre számos hiányosság hátráltatja.