Elkészült a Futár mobileszközökre fejlesztett alkalmazása, így valós időben, bárhol, bármikor ellenőrizhetjük, hol járnak épp a buszok és villamosok. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új online utastájékoztató rendszerét múlt héten tették elérhetővé, ekkor még csak a futar.bkk.hu címen, próbaüzemben.
Mostantól azonban az asztali gépek mellett okostelefonon és tableten is meg tudjuk tervezni az útvonalat tömegközlekedéssel. Az app a Google Térképpel szemben elvileg relevánsabb, valós idejű adatokat használ fel a tervezéshez, így optimálisabb útvonalat ajánl fel. A felhasználók bármikor megtekinthetik a fővárosi közlekedés aktuális hálózati térképét, így előre látják, ha egy sarokkal arrébb két perc múlva jön a busz, és érdemes egy kicsit megszaporázni lépteinket.
Az applikáció elkészültével lezárult a Futár-projekt: az összes felszíni budapesti tömegközlekedési járművet egy informatikai hálózatra kötötték, műholdas megfigyeléssel látták el. A járművek nagyjából félpercenként küldenek adatot a pozíciójukról, ezért a pillanatnyi helyzetükhöz képest néhány másodperces különbséggel kell számolni. Torlódás, terelés esetén ikonjaik mellett egy felkiáltójel jelenik meg.
A megállókat színes ikonokkal jelzik a térképen, azokra kattintva lehívható az érintett járatok valós idejű indulása és érkezése. Az adatok dinamikusan változnak a járművek mozgásával. Egy baleset, műszaki, technikai hiba esetén a rendszer képes újratervezni az útvonalat utazás közben, az új információk figyelembe vételével.
Mivel a metrók és a hévek nem képezik a Futár-rendszer részét – zárt pályájuk okán - a tervezett menetrendjük alapján szimulálja az utazástervező. A Combinókat szintén csak 2015-ig szerelik fel fedélzeti egységekkel, így az ő esetükben is a menetrendet használja tervezéshez az alkalmazás.
Az ingyenes app elvileg mindhárom felületen, iOS, Android és Windows Phone alatt is elérhető: ugyanakkor ma még tapasztaltunk problémákat a rendszer használatával. IPaden például csak a megállókat tudtuk megtekinteni, a járatokat csak a felsorolásban, térképen nem mutatta. A Google Play appboltba pedig késve érkezett meg az alkalmazás, vélhetően a jóváhagyási folyamat húzódott el, így csak délutánra tűnt fel a listában a BKK Futár.
Az új informatikai rendszert nem csak "ajtótól ajtóig" terjedő utazástervezésre, de forgalomirányításra is használják. A dicspécserek valós időben követik és irányítják a járművek mozgását, gondoskodnak egyenletességükről, illetve kezelik a felmerülő problémákat, írta a BKK közleményében.
Az információt több mint 250 helyen kijelzőkön, az interneten, az alkalmazásban, illetve más csatornán, például közösségi oldalakon juttatják el az utasokhoz. A Futár vezérli a felszíni járművek hangos és vizuális tájékoztatási rendszerét is.
A projekt összköltsége 6,7 milliárd forint, létrehozására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos uniós támogatást nyert.