A német ThyssenKrupp liftgyártó cég csütörtökön mutatta be felvonóinak legmodernebb típusát, a Multit. A szupermodern liftet már nem kábelek emelik a magasba, hanem mágneses lebegtetés (maglev, mágneses levitáció) mozgatja. Ezt a technológiát alkalmazzák például a sín felett lebegő új japán szupervasút meghajtására is.
Mivel a Multi esetében nem lógnak kábelek a liftaknában, azon belül egyszerre több kabin is közlekedhet.
Ráadásul a kábel nélküli üzemnek köszönhetően a fülkék nem csak függőlegesen, hanem vízszintesen is mozgathatók. Tehát egy adott emeletre érve akár egészen egy adott lakás ajtajához képesek szállítani utasaikat.
Az újfajta lifetet egyébként középmagas és magas épületekbe szánják, de a legoptimálisabban legalább 300 méter magas toronyházakba lehet majd beépíteni.
A kabinok másodpercenként 5 méteres sebességgel tudnak közlekedni az aknában, és a több fülke alkalmazásával átlagosan 15-30 másodpercre csökkenthető a várakozási idő. A Multi liftrendszert minden esetben teljes körkörös kialakításban tervezik kiépíteni, amelyben a régi páternoszterekhez hasonlóan a kabinok körbejárhatnak.
A gyártó szerint azzal, hogy egyetlen liftaknában több kabin is közlekedhet, egy épületben rengeteg helyet lehet megtakarítani, eddig ugyanis liftenként szükség volt különálló aknák megépítésére.
A gyártó a németországi Rottweilben lévő teszttornyában tervezi elsőként kiépíteni a Multi nevű liftrendszert, a prototípus beüzemelésére várhatóan két év múlva kerül sor.