Egy páncélruhába bújt szuperkatona ugrál a sztrádán az autók tetején: egy autóbusz oldalába kapaszkodva akcióhősként lövöldözi le a mögötte érkező terroristákat, majd átugrik a mellette száguldó harci járműre. Puszta kézzel tépi le a páncélozott szélvédőt, hajítja ki a sofőrt az útra, majd sértetlenül vetődik le a járműről. Ez akár egy extra költségű akciófilm jelenete is lehetne, de nem az: ez a legújabb Call of Duty videojáték.
A világ legnépszerűbb lövöldözős játékát már több mint tíz éve ismerik a videojátékosok: első részei még a második világháborúban, későbbi epizódjai napjainkban, legújabb folytatása viszont már a jövőben játszódik: egyenesen 2054-be repíti a játékost.
A hatalmas időbeli ugrásra azért volt szükség, hogy feldobják a minden évben egy kaptafára megjelenő sorozat unalmát. Az Advanced Warfare című folytatással a készítők végre mertek újítani, roppant ügyesen húzták meg a vonalat a háborús és a sci-fi műfaj között. Sajnos ezt leszámítva az új rész még mindig egy egyszerű, lineáris történetet felvonultató lövöldözős játék, ahogy az utóbbi években is volt.
Az új fegyverek között már hőkövetős repülő gránátok, lézerágyúk és hanghullámokkal támadó puskák vannak, miközben az elmaradhatatlan gépfegyverek és gránátvetők sem tűntek el. Az új Call of Duty legfontosabb újítását a robotváz jelenti: ez a végtagokhoz erősített páncélzat hatalmas erővel ruházza fel a katonákat, mindenki könnyedén ugorhat fel több emelet magasra, vagy tépheti le egy autó ajtaját akár pusztakézzel is.
A játék többféle páncélzatot kínál fel: választhatunk a gyorsabb, könnyebb védőruha és a nehezebb, strapabíróbb között - utóbbival külön golyóálló pajzsot is hordhatunk magunkkal, amely életmentő lehet szorult szituációkban. Emellett majdnem mindig fel vagyunk szerelve a páncélokba épített jet-packkel is, amely átröptet minket két épület között.
A történet kapcsán soha nem erőltették meg magukat túlzottan a sorozat készítői. Ez az idén sincs másképp: buta, egyszerű cselekményt élhetünk át, kiszámítható fordulatokkal, és sok-sok szentimentális hazafiasággal.
Senkit nem is érdekelnének a két misszió közé beékelt átvezető animációk - melyeket egyébként a budapesti Digic Pictures stúdióban készítették - ha nem Kevin Spacey alakítaná bennük a főgonoszt. A játékhoz arcán kívül saját hangját és mozgását is adó Oscar-díjas színésznek nem kellett megerőltetnie magát: a közhelyeket durrogtató sablonkarakterek mellett a puszta jelenléte is bőven elég ahhoz, hogy folyamatosan magán tartsa a játékosok tekintetét.
Az új Call of Duty – új generációs konzolon - érezhetően szebb lett elődjénél , új grafikai motor is fut alatta, de még így sem tartozik a legszebbek közé. A hollywoodi szuperprodukciókra emlékeztető jelenetek viszont bőven kárpótolnak: van itt minden a mozgó járművek tetején ugrálástól kezdve a föld felett lebegő tank irányításáig.
Jó hír, hogy a játék már nem csak új generációs gépeken néz ki jól, a jelenlegi gépeken is csupán a környezeti textúrák minőségében, valamint felbontásban tud kevesebbet, tartalmilag pedig pontosan ugyanazt nyújtja, mint az új, drága gépekre megjelent változat. A sztori ugyan nem túl hosszú, mindössze hat-hét órás, ez még mindig több mint amit a tavalyi játék fel tudott mutatni, ráadásul ez a néhány óra legalább valóban intenzív és változatos.
A Call of Duty minden részének legnépszerűbb attrakciója a többjátékos mód, azaz a multiplayer. Az új eszközöknek és fegyvereknek köszönhetően ténylegesen friss élmény az ismerősökkel játszani: a személyre szabható karakterünknek és a jól kialakított fejlődési rendszernek hála pedig még tartalmas is.
A mostanában szinte minden téren egyeduralkodó online mód mellett lehetőségünk van helyi, osztott képernyős játékra is: együtt és egymás ellen egyaránt. A kooperatív mód persze viszi a prímet, a kiber-katonák hullámait egyszerre akár három barátunkkal is visszaverhetjük, különböző egyedi képességekkel és páncélzatokkal felvértezve.
Hibátlannak azért ezek ellenére sem lehet nevezni az új Call of Duty-t, hiszen a számítógép által irányított csapattársak és ellenfelek még mindig szörnyű buták. Társaink még mindig úgy lőnek, mintha csukott szemmel céloznának, a néhol értelmetlenül rohangáló ellenfelek pedig szinte szándékosan öletik meg magukat velünk.
Emellett még Playstation 4-en sem ritkák a kisebb grafikai hibák, videók esetében pedig a szaggatások, ami egy filmes hatásra gyúró játéknál különösen zavaró. Mindezek ellenére a Call of Duty: Advanced Warfare egy remek, élvezetes akciójáték, amit a sorozat és a műfaj kedvelői is élvezettel játszanak majd. Bár a stílust nem reformálja meg, minőségben legalább egy olyan színvonalat képvisel, ami már méltó a szériát körülvevő óriási rajongáshoz.
A szuperkatonák nyújtotta élvezet ellenére az új Call of Duty nem lett a sorozat legjobban nyitó darabja eladások terén, noha még mindig magasan kiemelkedik a piaci átlagból, és vetélytársait is magasan veri. A kizárólag Xbox One-ra megjelent Titanfall, valamint az ősz nagy durranásának szánt Destiny is messze elmarad tőle, noha mindkét szoftver sokkal több újítást hozott a műfajba, mint az Advanced Warfare - persze egy Call of Duty eladásaival nem sokan versenyezhetnek, maximum a nemsokára felújított kiadásban érkező, nyitott világú Grand Theft Auto V gengszterszimulátor.