Számos új képet és videofelvételt tett közzé az Indiai-óceán mélyén átvizsgált területről a Geoscience Australia, amely a március 8-án eltűnt maláj utasszállító repülőgép utáni kutatást végzi az ausztrál közlekedésbiztonsági hatósággal közösen. Ugyan a gépet nem találták meg, a kutatási eredmények így is rendkívüli jelentőségűek.
Miért is fontos ez annyira? Szeptember óta az Indiai-óceán déli medencéjének mélyén folytatódott a kutatás: a térség víz alatti domborzatáról jelenleg nagyon keveset tudni, korábban a Mars felszínéről is több információ állt rendelkezésre.
A tudósok először szonárok, azaz hangradarok segítségével tapogatták le az óceánfeneket. Az így kapott domborzati térkép segítette a mélytengeri keresők biztonságos tájékozódását. Ezek olyan eszközök, melyeket vastag kábelekkel húztak végig az óceánfenéken, szó szerint átfésülve a környéket.
A felvételek - habár a repülőgépet nem találták meg - azért nagy jelentőségűek, mert néhol a tengerfenék mélysége eléri a hat kilométert is - ezek idáig feltérképezetlenek voltak. A nagy felbontású számítógépes animációkon a tengertalaj látható, míg a videón annak az úgynevezett akusztikus képe.
A most átfésült terület nagyjából akkora volt, mint Horvátország. A keresés által lefedett zónát az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal (ATSB) határozta meg az előzetes elemzések és legfrissebb információk alapján. Feltételezésük szerint ezt a vonalat elérve kifogyott a gép üzemanyaga és elkezdett zuhanni.
"A repülőgép pontos helyének meghatározásán kívül a mélytengeri kutatás célja a szétszóródott roncsdarabok feltérképezése is" - közölte az ATSB, hiszen a feketedoboz és egyéb fontos alkatrészek megléte nagyban segítené a maláj hatóságok nyomozását.
Idáig hozzávetőlegesen 200 ezer négyzetkilométernyi területet kutattak át a maláj gép utáni keresés során, emellett a tengerfenék 9 ezer négyzetkilométeres részét vizsgálták át.