A közösségi közlekedést forradalmi ötlettel rukkolt elő tavaly nyáron Elon Musk, az elektromos autókat gyártó Tesla cég milliárdos alapítója. Musk Hyperloop néven egy hangsebességnél is gyorsabb, óránként akár 1200 kilométeres sebességgel is száguldó szupervasút víziójával rukkolt elő.
A hangzatos bejelentésekkel sosem fukarkodó cégtulajdonos a csőpostához hasonló elven működő, légpárnákon sikló kapszulavasutat álmodott meg, amely a működéséhez szükséges energiát a csövekre helyezett napelemekből nyerné.
Viszont az it-milliárdos már tavaly közölte, hogy csak a szupervasút működési elvét tudta kidolgozni, arra már nincs ideje, hogy azt meg is valósítsa. Nem csoda, hogy az azóta eltelt egy évben nem sokat lehetett hallani a Hyperloopról.
A Wired beszámolója szerint azonban egy közösségi finanszírozással és crowdsourcinggal foglalkozó kaliforniai startup vállalkozás elkezdte fejleszteni a Hyperloop alapjait. A JumpStartFund a szükséges tőkét és a megvalósításhoz szükséges ötleteket akarja összegereblyézni a közösség tagjaitól.
Idén szeptemberben meg is alakult a Hyperloop Transportation Technologies, Inc. nevű vállalatot, amely jelenleg nagyjából száz mérnököt foglalkoztat.
Az Egyesült Államok különböző részein élő szakértők gyakorlatilag szabadidejükben foglalkoznak a Hyperloop megvalósításához szükséges ötleteken saját szakterületeiken belül, szervezett csoportokban - írja a Verge.
Ha a szupervasút valaha megvalósul, a JumpStartFund üzleti modelljének értemében fáradozásukért utólag fogják elismerni: a vállalat nyereségéből kapnak majd részesedést részvényeiken keresztül. A szakértőket egyébként a NASA-tól, a Boeingtől, a Yahoo-tól, az Airbustól, és Elon Musk űrturizmussal foglalkozó cégétől, a SpaceX-től toborozták.
Túl sok konkrétum még most sem ismert, viszont már egy tucatnyi megvalósítandó járat útvonalát kidolgozták, ahol a Hyperloop megvalósítása kifizetődő lenne. Minden esetben két irányba kell kiépíteni a vasutat kiszolgáló csőrendszert, hogy a járatók két irányban tudjanak közlekedni.
Azt is kitalálták már a szakértők, hogy a szupervasúton is lesz zsúfoltak turistaosztály, és kényelmesebb tartózkodást biztosító business osztály, a csomagokat pedig egy külön szállítanák az utasoktól. Ezeket az Amazon raktáraiban használt Kiva robothoz hasonló gép pakolná ki a megállókban.
Nem lenne jól használható a gyakorlatban az Elon Musk által tavaly megálmodott utazókapszula sem, a Wired cikke szerint a látványos üvegablakokkal szerelt utaskabinokat egy csőszerű kapszulákba helyeznék, amely a meghajtáshoz szükséges berendezéseket is tartalmazza.
A külső kapszula elején légbeömlő nyílások találhatók, az itt elnyelt levegő turbókompresszorokat hajt meg, amivel a kocsi áramot termel. A síntalpakat a generátortól kapott áram változtatja elektromágnessé, így a kocsi a sín felett képes lebegni.
E mellett a síntalpba fúrt apró lyukakon levegőt fújnak ki ami tovább csökkenti a súrlódást, és biztosítja a kapszulák gyors haladását légpárnákon. Dirk Ahlborn, a Hyperloop Transportation vezetője a Wirednek elmondta, hogy a jelenlegi számításaik szerint nagyjából tarthatók az Elon Musk által tavaly közölt építési költségek: a szupervonat 640 kilométeres szakaszát 6-10 milliárd dolláros költségvetéssel lehetne megépíteni.