Régóta fejtörést okoz a vasúttársaságoknak a síneken lévő szennyeződések problémája, ami alapvető biztonságtechnikai kérdés, hiszen a vonatok sebességének növekedésével ezek egyre nagyobb kockázattal járnak. A Holland Vasutak a lézertechnológiában keresi a megoldást.
De hogy is nézne ki ez a módszer? A kerekek elé felszerelt "ágyúk" két funkciót látnának el. Egyrészt felégetnék a természetes eredetű lerakódásokat, mint a sínekre száradt, összepréselt faleveleket, melyek nagy mértékben növelik egy esetleges kisiklás veszélyét. Másodsorban pedig a sínpályát szárítanák a vonat előtt, így segítve elő az ideális tapadási súrlódást - ezzel pedig az őszi-téli időszakban sem lenne gond a menetidő betartásával.
Az Egyesült Királyságban már 1999-ben próbálkoztak hasonló módszerrel. A biztató eredmények ellenére a gyakorlatban a lézer nagyon gyakran vétette el a sínpályát a vonatok kilengése és a vibráció miatt. A hollandok erre is találtak megoldást: a szerkezet automatikusan leállítaná magát, ha a rezgések következtében célt tévesztene az ágyú.
Korábban a kerekek elé szerelt magasnyomású vízsugár bevetésével igyekeztek orvosolni a törmelék okozta nehézségeket. A lézer ehhez képest előrelépést jelent, hiszen nem kell folyton utántölteni, és a sínek alatti építményt sem károsítaná.
Arról egyelőre nincs információ, hogy a Holland Vasutak alkalmazza-e a technológiát, és ha igen, mikor.