A teknősre emlékeztető Beachbot robot az ETH Zürich és Dr. Paul Beardsley, a Disney Research Zürich munkatársának tervei alapján készült, és kifejezetten arra tervezték, hogy a tengerpart homokjában alkosson művészi kivitelű rajzokat. A fejlesztők nem csupupán az elkészült homokrajzzal, hanem az elkészítés folyamatával is elkápráztatnák a strandolókat, ezért építették a robotot egy mesebeli teknőst mintázó formájúra.
A szerkezet megépítése során fokozottan ügyeltek a tervezők a homokálló kivitelre, ezért a robotteknős vázát egy plombákkal ellátott, zárt alumíniumház adja, amelybe így nem juthatnak be az apró szemcsék. A mozgást három pehelykönnyű, ballonszerű kerék teszi lehetővé, ami csak minimális nyomot hagy a fövenyen, hiszen nem süpped bele.
A robothoz toldott gereblye, amellyel gyakorlatilag a figurák készülnek, hét darab szervomotorok által vezérelt mozgó alkatrészből épül fel. Ez teszi lehetővé, hogy a robot különböző vastagságú vonalak és ívek rajzoljon. A felépítés és a kivitelezés nem tűnik nagyon bonyolultnak, ám a dolog szoftveres oldala azonban ennél jóval összetettebb.
Ahhoz, hogy a Beachbot a minták kivitelezése során képes legyen meghatározni saját térbeli helyzetét, a mérnökök hasonló megoldást alkalmaztak, mint ami a robotporszívók esetében is bevált gyakorlat: lézeres szenzorok és a homokba leszúrt, tükröződő póznák jelzik a rajzfelület határait, majd a rajz elkészítése során működésbe lép a robot mélység- és tehetetlenség-érzékelője is, ami a felületen belüli pozicionálást, és a lehető legpontosabb képvisszaadást segíti elő.
És mit tud rajzolni a teknős? Egyrészt előre be lehet programozni különféle mintákat, amik egy app használatával, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül juttathatók el neki, és ezeket automatikusan felviszi a parti homokvászonra, legyen ez Nazca-vonalakra emlékeztető ábra, mandala vagy rajzfilmfigura.