Egy évvel a Malaysia Airlines MH370-es járatának eltűnése után a maláj kormány részletes jegyzőkönyvet hozott nyilvánosságra a Boeing 777-200ER eltűnéséről készült vizsgálatról (a dokumentumot .pdf formátumban innen lehet letölteni).
A vizsgálatok nyomán fény derült arra, hogy a repülés adatait rögzítő fedélzeti berendezésekre szerelt ULB-egység (Underwater Locator Beacon, vízalatti helymeghatározó jeladó) nem működött megfelelően, mert akkumulátora a 2014. március baleset előtt két évvel, még 2012. decemberében elvesztette már szavatosságát.
A vizsgálatok szerint egy számítógépes hiba miatt maradt el a telep kötelező cseréje, ezért vált csaknem lehetetlenné az összes fontos repülési paramétert rögzítő "fekete doboz" felkutatása.
Ugyanakkor a másik, a pilótafülkében zajló beszédet rögzítő egység jól működő teleppel volt felszerelve - írja a Mashable.
A vizsgálati jegyzőkönyv szerint az ULB-jeladókat úgy tervezik, hogy még a telepekre írt szavatossági idő végén is működőképesek legyenek. A már nem tökéletes telep azonban nem feltétlenül képes az előírt 30 napon át továbbítani a felkutatásához szükséges rádiójeleket, ráadásul a telep merülésével a kibocsátott jelek jellemzői is eltérhetnek az előírttól.
A Kuala Lumpurból Pekingbe tartó utasszállító roncsai után hónapokig kutattak repülőkkel és hajókról, és kutató-tengeralattjáról segítségével, de máig sem sikerült a nyomára bukkanni.
Pedig a gép fedélzetén egy másik műszer, az ELT-egység (Emergency Locator Transmitter, vészhelyzeti helymeghatározó adó) is megtalálható volt. Ez nem azonos a "fekete dobozzal", akkor kapcsol be, ha durva erőhatást, vagy zuhanásra utaló gyorsulást érzékel.
Egy balesetet követően az ütésálló és vízálló eszköz a vízfelszínen tud lebegni lebeg, és a repülőgép adatai mellett a saját GPS-koordinátáit is továbbítja nagy távolságra, hogy segítse a roncsok minél gyorsabb felkutatását. Az első 24 órában ugyanis még nagyobb eséllyel lehet túlélőket találni egy balesetet szenvedett repülőgépen is. Az MH370-es járat esetében az ELT jeleit sem tudták befogni a mentést végzők.
A vizsgálati jegyzőkönyvből az is kiderül, hogy az MH370-es járat rakterében 221 kilogramm lítium-ion akkumulátort is szállítottak. A telepek e típusát több légi katasztrófával is kapcsolatba hozták, például a UPS cég egyik Boeing 747-400-as szállítógépében is ilyen akkumulátorok okoztak tüzet. A Dubajból Kölnbe tartó gép az Egyesült Arab Emírségek területén zuhant le.
Az MH370-es esetében azonban egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy a csomagtérben lévő akkumulátorok tüzet okoztak volna.