Rendkívül népszerűek az autóversenyzős videojátékok, de messze nem mindegy, milyen stílusról beszélünk. Az átlagjátékosoknak kitalált, egyszerűen kezelhető és mégis eszelős sebességérzetet biztosító szoftvereket nevezzük "árkádnak", míg az összetettebb, realisztikus megközelítésű játékokat "szimulátornak".
Utóbbi jóval kevésbé népszerű, mivel sokkal komolyabb tudást és precizitást kíván a játékostól. Ezért egyedül a konzolokra megjelent, szimulátor jellegű, de nem teljesen élethű Gran Turismo és Forza Motorsport játékok lettek népszerűek széles körben. Az összetettebb PC-s szimulátoroknak - mint például az Asseto Corza - megvan a saját szubkultúrájuk, de mivel nehezen elérhetőek, sosem terjedtek el igazán.
Ezt a problémát szerette volna orvosolni az asztali számítógépre és konzolokra egyaránt megjelent Project Cars, amely
egyszerre célozta meg az árkád- és a szimulátorjátékok rajongóit,
és épp ez a legnagyobb hiba, amit elkövethetett.
A fejlesztők azt ígérték, a Project Cars egy végletekig személyre szabható program lesz, amelyben a kevésbé precíz és a maximalista játékosok éppúgy megtalálják a számításukat, mint azok, akik igazi vezetési élményre vágynak. Szkeptikus voltam, mivel nem csak a nehézségi fok beállításán múlik az, hogy mindkét tábor boldog legyen.
Bár való igaz, hogy egy kezelhetőbb irányítást is be lehet állítani a kevésbé tapasztalt gamereknek, mégis
elsősorban a szimulátorok kedvelőinek szól a játék.
Butítottabb játékmenetben néhány kör után beleun az ember a vezetésbe. Éppen az az összetettség és precizitás veszik ki belőle, ami kiemelhetné a tucatjátékok közül.
Aki valódi vezetési élményt keresve komolyabb szimulátort keres, annak viszont a Project Cars nem fog csalódást okozni. Több szimulátorral játszottam már az évek során, de egyiknél sem tapasztaltam, hogy ennyi energiát fektettek volna a vezetési élmény kialakításába.
Bizonyára sokakat fog elrettenteni az a koncentráció és odafigyelés, amelyet a program a játékostól nehezebb fokozatokon megkövetel. Akik viszont kitartanak, évekig fogják nyüstölni a programot.
A Project Cars annyira személyre szabható, hogy azt már inkább lehetne simán csak szimulátornak hívni, mint játéknak. A legapróbb részleteket is kedvünk szerint alakíthatjuk: hogy pontosan hány órakor induljon, hány körből álljon a futam, gyengén szeles időben vagy inkább enyhe ködben akarunk versenyezni.
A karrier mód során kipróbálhatjuk, milyen kezdőből a csúcsra törni, vagy megélni azt, hogy rögtön keresett versenypilóták vagyunk: a versenytípusok és -struktúrák között szemezgethetünk.
Összesen több mint 110 versenypálya kapott helyet a játékban, viszont "csak" 60 autó. Tény, hogy azok a kocsik, amik bekerültek a repertoárba, végletekig ki vannak dolgozva, de még a további legalább 14 ingyen autó sem fog enyhíteni a hiányérzeten. Főleg, hogy a Forza Motorsport legújabb része 200, a Gran Turismo 6 pedig több mint 1200 autóval érkezett.
A jármű minden egyes részletét a stílusunkhoz igazíthatjuk, de akár tesztelhetjük is magunkat - nem hiába van az az érzése az embernek, hogy a Project Cars egy pilótáknak szánt tesztjáték. Mindent megadhatunk a gumik tapadásától kezdve a keréknyomáson és a fékérzékenységen át egészen az olyan részletekig, amelyek megértéséhez már az autórovat segítségét kellene kérnem.
Egyszerre előny és hátrány is, hogy a Project Cars az első perctől minden tartalomhoz hozzáférést biztosít: az összes autó, pálya és funkció a kezdetektől rendelkezésünkre áll, így nem kell több száz óra versenyt magunk mögött tudni, hogy kedvenc autóinkban üljünk a volán elé. Amennyire jól hangzik, annyira nem kifizetődő ez a megoldás: könnyen elveszítjük a motivációt néhány bajnokság után, nincs cél és jutalmazás.
Egymásnak teljesen ellentmondó vélemények jelentek meg a látványról: egyesek szerint gyönyörű, mások szerint ocsmány. A valóság azonban ennél sokkal egyszerűbb:
a játék tisztességesen néz ki, semmi több.
Az autók kívül-belül részletesen ki vannak dolgozva, a környezet kicsit elhanyagoltabb, de azért messze túlzó azt állítani, hogy maradandó látáskárosodást okoz a játék a helyszínek kidolgozatlansága miatt.
Maguk a hangok kárpótolnak a látványért, a fejlesztő Slightly Mad Studios különösen nagy hangsúlyt fektetett az élethű, minőségi audio megalkotására: ahogy az autó "felmordul", vagy a kerekek csikorognak, azt élvezet hallani.
A Project Cars nem szól mindenkinek, inkább az igazi fanatikusoknak, akiknek a vérében van a vezetés, gyorsulás, versenyzés. A realisztikus, végletekig skálázható játékmenet, a komoly tartalom és vezetési élmény napokig, hetekig, de akár hónapokig lefoglalja az embert - persze azt, aki szereti az autókat és a videojátékokat.