Egy 15 éves fiatalembert tartóztattak le Észak-Írországban a TalkTalk telekommunikációs cég elleni kibertámadással kapcsolatban. Ez az első fejlemény azóta, hogy kiderült: október 21-én támadás érte a szolgáltató rendszerét, és vélhetően
több mint 4 millió ügyfél banki és személyes adataihoz fértek hozzá a támadók.
A fiút a számítógépes visszaélések ellen hozott törvény (CMA) alapján tartóztatták le. A rendőrök ki fogják hallgatni. Több részletet egyelőre nem közöltek ezzel kapcsolatban, így azt sem lehet tudni, hogy maga a fiú követte-e el a támadást, és ha igen, egyedül csinálta-e.
A brit szolgáltató továbbra is az ügyfelek türelmét kérte. Létrehoztak egy dedikált honlapot is, ahol folyamatos tájékoztatást adnak.
Már harmadjára néz szembe komolyabb biztonsági incidenssel a TalkTalk az elmúlt 10 hónap során. A cég vezetőit bekérték parlamenti meghallgatásra, a képviselők előtt arról kell számot adniuk,
hogyan juthattak hozzá a hackerek az ügyfelek banki adataihoz.
"A biztonsági előírásaink messze sokkal szigorúbbak, mint a konkurenciának" - mondta Dido Harding elnök-vezérigazgató. A brit alsóház ugyanakkor külön vizsgálatot indított ennek kiderítésére, ahogy a rendőrség is nyomoz.
Elsősorban arra kíváncsiak, a TalkTalk megtette-e a szükséges intézkedéseket az általuk tárolt információk megvédésére. Ha nem, akkor akár 500 ezer fontos pénzbüntetést is kiszabhatnak. Ez viszont meg se kottyan majd a mamutcégnek, hiszen éves árbevétele 1,8 milliárd fontot is kitesz.
"A TalkTalk felelőssége hatalmas lehet" - fogalmazott Adrian Culley biztonsági tanácsadó, egykori nyomozó, aki
a '63-as nagy vonatrabláshoz hasonlította a történteket.
A cég viszont ragaszkodott hozzá, lehetetlen, hogy az ügyfelek elveszítsék megtakarításaikat a kibertámadás hatására.
Óriási a veszteség
Nemcsak az ügyfelek, de a befektetők bizalma is megrendült a sorozatos támadások és adatszivárgás hatására. Főleg, hogy azt is megkérdőjelezték, a cég megtette-e a szükséges lépéseket az információk megóvására.A legtöbben arra kíváncsiak ugyanakkor, hogy fogják-e kárpótolni az ügyfeleket, és ha igen, miként, illetve
lesz-e lehetőség a hűségidő lejárta előtt pluszdíj nélkül felmondani a meglévő előfizetői szerződéseket.
A TalkTalk közölte, csak azon valószínűtlen esetben tekintenek el a kilépési díjtól, ha bebizonyosodik, hogy a kibertámadás miatt megcsapolták egy ügyfél bankszámláját.
2014 novemberében egy adathalász-támadás során több tucat ügyfél adatait szerezték meg, majd ürítették ki bankszámláikat. A TalkTalk a Guardian információi szerint azóta sem fizetett kárpótlást az érintetteknek, mondván nem a pénzügyi adatok szivárogtak ki.