A Facebook bejelentette, hogy a jövőben a posztok minőségét is jobban figyelembe veszi a hírfolyam tartalmának válogatásakor, így az érdekesebb tartalmak előnyhöz juthatnak a klikkvadász posztokkal szemben.
Az oldal rendkívül összetett algoritmusa számtalan faktor alapján válogatja ki, hogy mit rak be a hírfolyamba. Ezek egyike az, hogy
mit klikkeltünk, kommenteltünk, osztottunk meg legtöbbször,
így gyakran a szenzációhajhász és lájkvadász posztok még jobban tudnak terjedni.
Ezek azonban nem mindenesetben hasznos vagy érdekes dolgok: a Facebook-felhasználók visszajelzései szerint a vírusszerűen terjedő posztok sokszor egyáltalán nem érdekesek. És ez fordított esetben is igaz:
attól még, hogy nem lájkolunk valamit, lehet nagyon is érdekes.
A Facebook új csavarjával a mennyiség tényezője mellé bekerülne a minőség is, így az olyan sztorik is a szemünk elé kerülnek, amelyek amúgy nehezen tudnának érvényesülni.
A Facebook mérnökei a felhasználók által visszaküldött, hírfolyammal kapcsolatos kérdőívek tanulságai alapján vezetik be a változást. Ez sokat segített nekik abban, hogy átlássák azt, mi lehet valóban érdekes.
A kutatást több ezer főn végezték, a tesztalanyok napi szinten értékelték a látott tartalmakat, vagy két poszt közül választották ki az érdekesebbet, ezekből az eredményekből dolgozik a cég.
És hogy milyen hatással lesz ez az oldalak elérésére? A közlemény szerint: „A változások a közönség összetételétől, és a posztok aktivitásától is függenek.
Néhány oldalnak ez meg fogja turbózni a forgalmát, míg másoknak csökkenti.”
A Facebook folyamatosan változtatja, frissíti a válogató algoritmust annak érdekében, hogy
még több ideig tudja az oldalon tartani a felhasználókat.
Tavaly áprilisban három jelentősebb újítást is eszközölt ennek érdekében: ekkor a fizető oldalak és a barátok tartalmait emelte előre, ám ezzel a keveset vagy egyáltalán nem költő oldalak tartalmai elvesztek a hírfolyamban. Többen is tapasztalták a lájkok és kommentek, az organikus elérés látványos csökkenését.
Majd júniusban érkezett a See First funkció, amivel a kedvelt oldalak és barátok posztjait kiemelhettük a folyam tetejére,
ezzel kapva kicsit szabadabb kezet a válogatásban.
A Facebook ezzel nemcsak a felhasználók kedvére tett, de így próbált előnyt adni azoknak a cégeknek, oldalaknak, akik bár szerény büdzséből gazdálkodnak, de jó tartalmakat állítanak elő. Ezzel ugyanis maguk a felhasználók dönthettek arról, mit szeretnek: és ez jó visszajelzés is volt. Az új algoritmus szintén ezen erősít majd.
Még beszédesebb következtetéseket lehet majd levonni a posztokkal kapcsolatban akkor, ha végre mindenhol kigördülnek élesben az új reakciók. Az ikonikus lájkon kívül ugyanis heteken belül megkapjuk a dühöt, szomorúságot, meglepődést, hahotázást, szeretetet kifejező emotikonokat,
hogy még árnyaltabban fejezhessük ki érzéseinket egy-egy poszttal kapcsolatban.
A Facebook ezek alapján már azt is tudni fogja, mi az, ami szomorúvá, dühössé, vagy éppen meglepetté tesz minket – és ezt is annak érdekében használhatja majd fel, hogy még többet tapadjunk a tartalmak miatt a közösségi oldalra.