Az elektromos meghajtás egyelőre csak kísérleti repülőgépekben jelent meg. A jelenleg elérhető elektromotorok és akkumulátorcsomagok csak ultrakönnyű vagy kis gépeket hajtottak meg, azokat is csak kis hatótávolságig, illetve ideig.
A francia Volta projekt mérnökei bemutatták
az első, tisztán elektromos meghajtással rendelkező helikoptert.
A Toulouse mellett dolgozó csapat a tervek szerint még július végén végrehajthatja az első felszállást az aprócska, egyszemélyes forgószárnyassal. A történelmi repülést közel háromesztendőnyi kutatási-fejlesztési munka előzte meg.
A projekt célja a technológia bemutatása, nem egy kereskedelmi fogalomba hozható helikoptertípus kifejlesztése. Ez utóbbi feladat a reményeik szerint egy megfelelő pénzügyi forrásokkal és repülőipari tapasztalatokkal rendelkező leendő vevőre várna.
A 2015 májusában elkészült helikopter forgószárnyait és faroklégcsavarját egy-egy külön elektromos motor hajtja meg. Az összeszerelés után hét hónapot vett igénybe a tesztelés. A projektet a repülőmérnökök képzésével foglalkozó francia L'Ecole Nationale de l'Aviation Civile (ENAC) felsőoktatási intézmény segítette.
Kisebb hibákat ugyan javítaniuk kellett, azonban a sok esetben problémát okozó akkumulátorokkal semmi gond nem volt, mondta el a projekt alapítója, Philippe Antoine.
A francia polgári légügyi hatóság (DGAC) a szükséges ellenőrzések után kiadta a gép lajstromjelét, így a helikopterre felkerült a F-WALG jelzés. A tesztrepülések során az elsődleges feladat a helikopter fő paramétereinek, a kormányszervek, illetve a repülőképesség ellenőrzése lesz.
A tervek szerint az "elektromos szitakötő" 15-20 perces repülési időt fog elérni.
A helikopterben kereskedelmi forgalomban kapható lítium-ion akkumulátorok vannak, amelyek tervezett élettartama 350 óra. Ez alatt - becslések szerint - 17 ezer liter üzemanyag spórolható meg.
Ráadásul, ha a feladatra optimalizált akkumulátorokat lehetne alkalmazni, a repült idő és az élettartam is tovább növelhető lenne.
Az elektromotorok előnye, hogy a robbanómotoros repülőgépek két nagy "ellensége", a magas hőmérséklet és a nagy repülési magasság is semlegesíthető - mindkettő alaposan csökkenti a repülési teljesítményt.
Ráadásul a faroklégcsavar külön elektromotoros meghajtásának köszönhetően
kiesik egy életveszélyes hibalehetőség:
a hajtóművektől hátra, a faroklégcsavarig elvezetett mechanikus meghajtás kiesése. A kicsi, de nagyon fontos légcsavar esetleges kiesésével - mint ahogy számtalan netes videón is látható - a helikopter szinte azonnal lezuhan.
Az akkumulátorok teljesítményét csak a hideg befolyásolja negatívan.
A Volta reményei szerint a technológiát bemutató gépből később - egy potenciális nagyobb gyártóval - egy kétüléses helikoptert lehetne fejleszteni.
Az oktatófeladatokra szánt gép sokkal költséghatékonyabbá tenné a leendő pilóták képzését.
A cél, hogy legalább 45-55 percig legyen képes repülni az elektromos helikopter.